23948sdkhjf

Boozt skriver ned prognos

| Av Nyhetsbyrån Direkt / Habit | Tipsa redaktionen

E-handelsbolaget Boozt redovisar en nettoomsättning på 764 miljoner kronor (625), en ökning med 22 procent för tredje kvartalet, juli till september.  

Läs också: Boozt väntar dämpad efterfrågan

Boozt redovisar en tillväxt om 19 procent tillväxt för Boozt.com och 90 procent  tillväxt för Boozlet.com. 

Den organiskt tillväxten uppgick till 22,3 procent jämfört med 37,4 procent motsvarande period i fjol. 

Bruttomarginalen landade på 35,6 procent (36,6). 

Det justerade rörelseresultatet uppgick till -27,6 miljoner kronor (-25,0) och justerad marginal blev -3,6 procent (-4,0). 

Läs också: Så sålde Boozt – uppdaterar finansiella mål

Rapporterat rörelseresultat blev -40,8 miljoner kronor (-28,8) ochrörelsemarginalen var -5,3 procent (-4,6).

Avmattningen i klädbranschen, särskilt i Sverige och Danmark, ökade över sommaren vilket avspeglas i Boozt.com:s tillväxt på 19 procent under kvartalet. Däremot visade Booztlet.com en fortsatt stark trend med 90 procent tillväxt under kvartalet. Vi är glada över vår förmåga till en stark leverans avseende våra viktigaste nyckeltal: kundnöjdheten är fortsatt mycket hög, genomsnittligt ordervärde ligger på samma nivå som föregående år och inflödet av nya kunder ökar fortfarande jämfört med föregående år. Balansräkningen är stark med en sund lagernivå, vilket ger oss flexibilitet att anpassa oss till de många möjligheter som uppstår på en utmanande marknad, skriver Hermann Haraldsson, vd i rapporten.

I rapporten skriver Boozt också att bolaget "går in i fjärde kvartalet med en större försiktighet" och justerar ned prognos avseende nettoomsättningstillväxten för helåret till intervallet 23 procent  till 26 procent, från att tidigare ha legat på över 27 procent. 

Mer om: Boost | Booztlet
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

Fashionnet.se

Startsidan just nu

Butiksnytt
Så ser Åhléns citys nya herrmodeplan ut

Nya varumärken, barberare och hamburgerrestaurang ryms på totalrenoverade herrmodeplanet i Stockholmsvaruhuset.

Stylein växer digitalt

XXL återkallar permitterad personal i Norge och Finland

H&M har återöppnat 500 butiker senaste veckan

Dansk modekoncern stänger butiker

Underklädesjätte stänger 250 butiker

Nyhetsbrev

Maska för alla

Arkiv

Revolver lanserar digitalt showroom

I väntan på att presentera nya datum och hur kommande säsong i Köpenhamn ska arrangeras lanserar modemässan nytt samarbete med Traede.

Sellpy växer och nyanställer

Liten konkursökning i detaljhandeln – men lönsamheten hårt pressad

Skapar möbler av återvunna strumpbyxor

Hyllad designer för Ellos

Plus

Elin Larsson i stor intervju: Rusta för en cirkulär spelplan

I en tid när många bolag kämpar för överlevnad uppmanar hållbarhetsexperten Elin Larsson till innovation och affärsutveckling.

Plus

Sveriges nästa modehopp

En mix av couture och ready to wear. Det är ingredienserna till den nya designerstjärnan Amanda Borgfors Mészáros varumärke som lanseras i höst.

Modedesigner relanserar webbutik

Butiksnytt
Storstadssatsning för Blank the Hub

I sommar och höst väntar etableringar i Stockholm för butikskonceptet. Nu hoppas grundarna att kunderna längtar tillbaka till retail igen.

Snabbare Ellos

6 300 handelsföretag kan slås ut innan stödåtgärder når fram

Butiksnytt
Granitgrundare bakom nytt retailkoncept – vill växa med fler sommarbutiker

Han blir ny vd för VRG

Krisande sko- och accessoarkoncernen har en ny vd som i sommar efterträder avgående vd Jonas Ottosson.

Stort omsättningstapp för Wesc

Så kan Fanny drivas vidare

Masai i nya händer

Varuhuskedjan JC Penney ansöker om konkursskydd

Fortsatt låg framtidstro i handeln – minskar i e-handeln

Boohoo tar in miljarder – siktar på förvärv

Björn Borg tappar omsättning och lönsamhet

Boozt ser stor osäkerhet på kort sikt

Boozt stänger och öppnar

UC: Konkursvåg ser ut att avta i maj

Liten i Eton

Tar över The Shirt Factory

Wasséns i konkurs

Fristads säger upp

The Shirt Factory i nya händer

Så sålde Odd Molly – förlusten minskar

Se alla Företagens egna nyheter

Syverket hjälper till när det blir fel!

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Anmälan öppen för Nordiska Textilakademins nya YH-kurser

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Framåt för Nordiska Textilakademin - två nya kurser

Snabb och flexibel bildleverantör tryggar tillväxten

- Det är inte försent att bli digital; Mardi Gras Digital

A50- en kraftfull Android mobil POS

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Jeansverket rekryterar entreprenören Christoffer Lindqvist

Microfabriken tillverkar konfektion i Borås!

SL Mönster & Provsömnad flyttar till Syverket

Produktfotografering – från hantverk till industri

Mardi Gras Digital, byrå som brinner för sortiment.

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

Premium Eco Box – den miljövänliga designförpackningen

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Sänd till en kollega

0.094