23948sdkhjf

Vänder till vinst och öppnar nytt

| Av Kajsa Åström | Tipsa redaktionen

Den starka tillväxten fortsätter för herrvarumärket A Day's March i år. Expansion hägrar under första halvåret 2020.

A Day's March har fortsatt medvind. Efter ett fjolår med en tillväxttakt på 63 proocent och en omsättning på 40 miljoner kronor, kommer tillväxten för innevarande år att landa på mellan 50 till 60 procent, enligt Marcus Gårdö, vd och en av grundarna. 

A Day's Marchs affärsmodell bygger på direktförsäljning till konsument genom sex egna butiker och egen e-handel. Undantaget är dock nätaktören Care of Carl där varumärket har funnits i två år.

Tillväxten drivs framför allt online medan butikerna uppvisar en ökning på 15-20 procent i jämförbara enheter, uppger Marcus Gårdö. Han och medgrundarna Pelle Lundquist och Stefan Pagréus driver fyra butiker i Sverige, en butik i London och en i Köpenhamn. 

 -- Vår butik i London går väldigt bra och har visat vinst från dag ett, så det är kul. Vår etablering i Köpenhamn har också gått bra och även den är positiv sedan start, skriver Marcus Gårdö i ett mejl till Habit.

-- Vi ser vi alltmer att 'direct to consumer' är en bra väg att gå, och vi har inga planer alls på att ändra vår strategi.

Efter fem förlustår kommer bolaget att visa vinst i år, "om än ganska liten", enligt Marcus Gårdö.
-- Vi investerar fortfarande aggressivt och det kommer vi att fortsätta göra under de kommande åren, dock med positivt resultat.

Efter den senaste etableringen i Köpenhamn tittar trion på nya butiker och fler marknader.
-- Vi hoppas kunna presentera något under första halvan av 2020.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Butiksnytt
Lanserar sig bredare med pop up-butik

Nystartat varumärke aktuell med tredje kollektionen och tillfällig yta på Södermalm.

Daisy Grace under lupp

De föreslås till MQ

De vann Årets Modebutik

HABIT MODEGALAN: Johnny Hedlund och Alexander Nordlund kammade hem priset Årets Modebutik på Habit Modegalan i tisdags kväll. Läs om entreprenörsduon som satsar i Skellefteå.

Butik för Arcteryx

Premiär för märkets lånebibliotek i Europa.

Sportamore vinstvarnar efter trög oktober

Nyhetsbrev

Cos i samarbete med uthyrningssajt

Arkiv

Comeback för By the number

Efter vilan kommer en känga som ska hålla över tid.

Mingel i nya händer

Grundarduon har sålt dammodemärket. Ny ägare tog över i slutet av november.

Team Sportia säljer varumärke

Ska istället samarbeta med dansk producent och leverantör.

Stylein redo att växla upp

Öppnar ytterligare yta på Åhléns, lanserar denim och för dialog med investerare.

Grundarduo säljer i Boohoo

Björn Borg samarbetar med Hollywoodskådis – vill få fler att träna

Blir ansikte för både sport- och underkläder.

Intersport öppnar nytt i föreningstätt område

Klassisk kulör – blå är den varmaste färgen

"Universell favorit" utsedd till årets färg.

Modeplattform förvärvas av riskkapitalbolag

Här är vinnarna på Habit Modegalan 2019

Närmare 200 gäster, sju priskategorier, ”sharing dinner” och underhållning av Zikai. Tisdagskvällens modegala på Grand Hôtel var en fest för alla sinnen.

Anrikt danskt varuhus satsar i Sverige

Mingelbilder från Habit Modegalan

Under tisdagskvällen korades modebranschens allra bästa entreprenörer, företag och personer. Se bildspelet här!

Na-kd lanserar makeup

Prisad av H&M

Håraccessoarbolag i konkurs

Cecilia Tall bekräftar: Teko har lämnat SFC

I oktober lämnade Teko delägarskapet i Swedish Fashion Council. Samtidigt klev generalsekreteraren, Cecila Tall, av styrelseuppdraget.

Trio med koll på logistiken – tävlar om Årets Logistiklösning på Habit Modegalan

Rekord för Black friday – kläder mest poppis

Så sålde Na-kd

Färre konkurser i november

Så hanterar modebranschen Black friday

RNB:s emission fulltecknad

Larm om arbetsförhållandena på Zalandos lager

Nu drar Stadium sig ur Tyskland

Wesc tackar för sig i egna butiksledet

Butiksnytt
Din sko i specialdesignat format

Butiksnytt
Sjunde butiken för Ideal of Sweden

Jobb & Karriär
Intersport värvar från Clas Ohlson

Sports Direct byter namn

Se alla Företagens egna nyheter

Premium Eco Box – den miljövänliga designförpackningen

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Stylisten berättar

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Inventera enkelt med din mobil

Sänd till en kollega

0.195