23948sdkhjf

E-barometern:"Black friday blir ett eldprov"

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Så mycket växte modehandeln under tredje kvartalet. Postnord siar många mjuka klappar i jul.

Modehandeln på nätet är fortsatt stark och uppvisade en tillväxt om 9 procent under tredje kvartalet, enligt e-barometern signerad Postnord i samarbete med HUI Research och Svensk Digital Handel.

I rapporten konstateras att det fortfarande är kläder och skor som flest svenskar e-handlar på regelbunden basis även skönhetsbranschen knappar in på modet.

Branschen är dock inne i något av en brytpunkt där all tillväxt under en längre tid skett på nätet och det är också en bransch som varit föremål för många negativa rubriker i media på sistone som hög returgrad i e-modehandel och fysisk butiksdöd, skriver Postnord i rapporten.

”Kedjorna ser över sina butiksnätverk men även om butikerna totalt sett blir färre öppnas nya typer av butiksskoncept som ska stärka varumärket och driva ny trafik till webbutikerna”.

Mer än hälften av julklappskonsumenterna kommer att lägga mjuka klappar under granen i år och precis som för många andra branscher inom sällanköpshandeln har julhandeln flyttat till november.

I rapporten skriver Postnord att black friday och tillhörande black week väntas bli ett riktigt eldprov för modehandeln  i år och enligt undersökningen har 44 procent av konsumenterna som planerar att handla under black friday för avsikt att köpa just mode. 

”Under fjolåret uttryckte branschen en viss oro över att Black Friday kan påverka försäljningen negativt eftersom konsumenterna väntar in rean och att försäljningen därför flyttas från andra datum. Dessutom hamnar modeaktörerna ofta i blickfånget när det gäller konsumtionskritik, en kritik som tenderar att centreras kring Black Friday”.

Sporthandeln, som länge varit en av e-handelns snabbväxare, uppvisade en tillväxt som landade på 13 procent under tredje kvartalet. I rapporten framgår att "branschen uppvisar en något lägre digital mognadsgrad än systebranschen modehandeln, men är nu på väg in i den fas där i stort sett all tillväxt sker på nätet". Likt i  modehandeln arbetar kedjorna intensivt för att göra sina fysiska butiker mer relevanta för kunderna med bland annat ”omnikanal-labb” och digitala tjänster.

Totalt uppvisade e-handeln en tillväxt om 11 procent under tredje kvartalet vilket är den lägsta kvaratalstillväxten som uppmäts sedan kvartal 3 år 2011.

”E-handeln har åtnjutit 33 kvartal i följd med tvåsiffriga tillväxttal och det kan därför vara naturligt att gå in i en lugnare fas. Vi är också inne i en konjunkturavmattning, något som alltid påverkar sällanköpsvaruhandeln. Konsumenternas köpmönster visar dock att e-handelns framgångssaga fortsätter”, skriver Postnord i rapporten.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Vänder till vinst och öppnar nytt

Den starka tillväxten fortsätter för herrvarumärket A Day's March i år. Expansion hägrar under första halvåret 2020.

Otillåtna halter av sexvärt krom och bly i lädervaror

KRÖNIKA: Vi måste sätta stopp för ”fulinsamling” av begagnade kläder

Modejätten ska sälja begagnade lucialinnen

Nu fälls Jollyroom: "Sviker konsumenterna"

Fast Retailing i robotprojekt för lagerautomatisering

Nyhetsbrev

Butiksnytt
Herrmode på hotell

Nu har Lidholm’s Clothier öppnat i Göteborg.

Arkiv
Plus

Modeårets stora tillväxtvinnare

MODEBRANSCHENS BOKSLUT, DEL 4/7: Majoriteten av e-handelsbolagen i Habits kartläggning ökade tillväxten tvåsiffrigt. Här är listan.

Etikettlösningar – fortsatt viktig del av varumärkesarbetet

Med passion för hållbarhet ska Nilörngruppen fortsätta erövra världen

Andra kapitlet för Blk Dnm

Nu relanserar Johan Lindeberg varumärket med webbutik.

Minussiffror i modehandeln i oktober

Nu separeras RNB

Jobb & Karriär
Med Etons butiker i fokus

Ska leda utvecklingen av skjortföretagets fysiska butiker. Rekryteras från Kicks.

Jobb & Karriär
Ny vd för Tiger of Sweden

Rekryteras från Hugo Boss.

Jobb & Karriär
Finanschef blir vd

Butiksnytt
J Lindeberg nyöppnar på Illum

Aéryne i konkurs

Jobb & Karriär
Ska sköta Balmuirs pr-arbete

Gaps vd avgår

Utmärkelse till Carcel

Plus

Ljummet år för sportbutikerna

Stafano Pilati till Pitti Uomo

E-barometern:"Black friday blir ett eldprov"

Så mycket växte modehandeln under tredje kvartalet. Postnord siar många mjuka klappar i jul.

Butiksnytt
Dubblerad yta för Peak Performance

Starkt kvartal för New Wave

Amerikansk skjortkedja till Europa

Na-kd börjar klimatkompensera

Modereturer fram och tillbaka över Östersjön

Hugo Boss lovar bot och bättring

När Na-kd:s kunder har ett finger med i spelet

Gallerian skapar ny mötesplats och nytt retailkoncept

Butiksnytt
Happy socks på välkänd shoppingadress

Under Armour bekräftar federal utredning

Butiksnytt
Här öppnar Håkanssons

UC: "Konkurserna har konsekvent ökat i detaljhandeln under hela 2019"

H&M lanserar ”handla nu, betala senare”-tjänst

Eivy satsar i Japan

Se alla Företagens egna nyheter

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av...

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

Sänd till en kollega

0.163