23948sdkhjf

E-barometern:"Black friday blir ett eldprov"

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Så mycket växte modehandeln under tredje kvartalet. Postnord siar många mjuka klappar i jul.

Modehandeln på nätet är fortsatt stark och uppvisade en tillväxt om 9 procent under tredje kvartalet, enligt e-barometern signerad Postnord i samarbete med HUI Research och Svensk Digital Handel.

I rapporten konstateras att det fortfarande är kläder och skor som flest svenskar e-handlar på regelbunden basis även skönhetsbranschen knappar in på modet.

Branschen är dock inne i något av en brytpunkt där all tillväxt under en längre tid skett på nätet och det är också en bransch som varit föremål för många negativa rubriker i media på sistone som hög returgrad i e-modehandel och fysisk butiksdöd, skriver Postnord i rapporten.

”Kedjorna ser över sina butiksnätverk men även om butikerna totalt sett blir färre öppnas nya typer av butiksskoncept som ska stärka varumärket och driva ny trafik till webbutikerna”.

Mer än hälften av julklappskonsumenterna kommer att lägga mjuka klappar under granen i år och precis som för många andra branscher inom sällanköpshandeln har julhandeln flyttat till november.

I rapporten skriver Postnord att black friday och tillhörande black week väntas bli ett riktigt eldprov för modehandeln  i år och enligt undersökningen har 44 procent av konsumenterna som planerar att handla under black friday för avsikt att köpa just mode. 

”Under fjolåret uttryckte branschen en viss oro över att Black Friday kan påverka försäljningen negativt eftersom konsumenterna väntar in rean och att försäljningen därför flyttas från andra datum. Dessutom hamnar modeaktörerna ofta i blickfånget när det gäller konsumtionskritik, en kritik som tenderar att centreras kring Black Friday”.

Sporthandeln, som länge varit en av e-handelns snabbväxare, uppvisade en tillväxt som landade på 13 procent under tredje kvartalet. I rapporten framgår att "branschen uppvisar en något lägre digital mognadsgrad än systebranschen modehandeln, men är nu på väg in i den fas där i stort sett all tillväxt sker på nätet". Likt i  modehandeln arbetar kedjorna intensivt för att göra sina fysiska butiker mer relevanta för kunderna med bland annat ”omnikanal-labb” och digitala tjänster.

Totalt uppvisade e-handeln en tillväxt om 11 procent under tredje kvartalet vilket är den lägsta kvaratalstillväxten som uppmäts sedan kvartal 3 år 2011.

”E-handeln har åtnjutit 33 kvartal i följd med tvåsiffriga tillväxttal och det kan därför vara naturligt att gå in i en lugnare fas. Vi är också inne i en konjunkturavmattning, något som alltid påverkar sällanköpsvaruhandeln. Konsumenternas köpmönster visar dock att e-handelns framgångssaga fortsätter”, skriver Postnord i rapporten.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

Fashionnet.se

Startsidan just nu

Skapar möbler av återvunna strumpbyxor

Dansk modekoncern stänger butiker

Underklädesjätte stänger 250 butiker

Hyllad designer för Ellos

Plus

Elin Larsson i stor intervju: Rusta för en cirkulär spelplan

I en tid när många bolag kämpar för överlevnad uppmanar hållbarhetsexperten Elin Larsson till innovation och affärsutveckling.

Modedesigner relanserar webbutik

Nyhetsbrev

Snabbare Ellos

Arkiv

Butiksnytt
Storstadssatsning för Blank the Hub

I sommar och höst väntar etableringar i Stockholm för butikskonceptet. Nu hoppas grundarna att kunderna längtar tillbaka till retail igen.

6 300 handelsföretag kan slås ut innan stödåtgärder når fram

Plus

Sveriges nästa modehopp

En mix av couture och ready to wear. Det är ingredienserna till den nya designerstjärnan Amanda Borgfors Mészáros varumärke som lanseras i höst.

Han blir ny vd för VRG

Krisande sko- och accessoarkoncernen har en ny vd som i sommar efterträder avgående vd Jonas Ottosson.

Butiksnytt
Granitgrundare bakom nytt retailkoncept – vill växa med fler sommarbutiker

Stort omsättningstapp för Wesc

Så kan Fanny drivas vidare

Masai i nya händer

Venue Retail Group: Ansökt om förlängning av rekonstruktion

Varuhuskedjan JC Penney ansöker om konkursskydd

Tar över Skoaugust i Uppsala efter konkurs

Fortsatt låg framtidstro i handeln – minskar i e-handeln

Jeansbolagets Göteborgsbutik i konkurs

Så mycket minskade försäljningen i fysisk modehandel i april

Boohoo tar in miljarder – siktar på förvärv

Ökad förlust för Lexington

Branschprofilen Jan Björnum har avlidit

Björn Borg tappar omsättning och lönsamhet

Boozt stänger och öppnar

Boozt ser stor osäkerhet på kort sikt

UC: Konkursvåg ser ut att avta i maj

Liten i Eton

Tar över The Shirt Factory

Wasséns i konkurs

Fristads säger upp

The Shirt Factory i nya händer

Zalando lanserar partnerprogram för svenska butiker

DEBATT: Texilimportörernas öppna brev till Stefan Löfven

Fjärde etableringen för Lager 157 i vår

Se alla Företagens egna nyheter

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Anmälan öppen för Nordiska Textilakademins nya YH-kurser

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Framåt för Nordiska Textilakademin - två nya kurser

Snabb och flexibel bildleverantör tryggar tillväxten

- Det är inte försent att bli digital; Mardi Gras Digital

A50- en kraftfull Android mobil POS

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Jeansverket rekryterar entreprenören Christoffer Lindqvist

Microfabriken tillverkar konfektion i Borås!

SL Mönster & Provsömnad flyttar till Syverket

Produktfotografering – från hantverk till industri

Mardi Gras Digital, byrå som brinner för sortiment.

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

Premium Eco Box – den miljövänliga designförpackningen

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Stylisten berättar

Sänd till en kollega

0.099