23948sdkhjf

Starkt kvartal för New Wave

| Av Kristine Trapp/Nyhetsbyrån Direkt | Tipsa redaktionen

Tillväxt inom samtliga segment. Bolaget ändrar fokus inför 2020.

New Waves nettoomsättning under det tredje kvartalet ökade med 9 procent, eller 5 procent i lokala valutor, till 1.686 miljoner kronor. Koncernen hade tillväxt i samtliga segment och regioner, skriver bolaget i rapporten. Sport& Fritid ökade med 11 procent vilket främst skedde i Sverige och Sydeuropa.

Företag hade tillväxt med 6 procent och främst i regionerna USA samt Sydeuropa. Gåvor& Heminredning ökade med 8 procent där Sverige stod för merparten av förbättringen. Försäljningskanalen profil ökade med 7 procent och detaljhandeln ökade med 11 procent.

Förbättringen skedde i samtliga segment, heter det. Bruttovinstmarginalen sjönk något till 45,2 procent (46,1. Rörelseresultatet förbättrades till 129 miljoner kronor (118) och periodens resultat uppgick till 94,4 miljoner kronor (88,4). Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -131 miljoner kronor (-83,0).

"Det lägre kassaflödet är främst en effekt av tidpunkten för betalningen av våra varuinköp", skriver New Wave. Varulagret ökade med 511 miljoner kronor och uppgick till 3.791 miljoner kronor (3.281) varav valutakursförändringen vid omräkning till SEK har ökat värdet med 146 miljoner kronor. "Förutom valutaförändring, är ökningen främst hänförlig till nya produktsortiment", skriver New Wave.

New Wave vill fortsätta växa, och kommer att växa även 2020 men bolaget ändrar fokus något. Det skriver vd Torsten Jansson i delårsrapporten. "Vårt huvudfokus för 2020 är att höja rörelsemarginalen och att samtidigt stärka balansräkningen ytterligare genom fokus på bra kassaflöde", kommenterar han. Rörelsemarginalen under det tredje kvartalet uppgick till 7,7 procent (7,6). Rörelsemarginalen under niomånadersperioden uppgick till 6,0 procent (6,3).

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Butiksnytt
Herrskoyta i ny form

Här är varumärkena på NK:s nya herrskoyta.

Så ska Miinto bli mer än en säljkanal

1

MQ blir Marqet: "Vi är medvetna om att vi har en resa att göra"

Habit fick en pratstund med vd Ingvar Larsson i butiken på Drottninggatan i Stockholm.

Lindex huvudägare i nytt underklädesmärke:”Ska skapa tillväxtmöjligheter”

Guldknappen till Haglöfs

Starkt kvartal för Björn Borg

”Aldrig tidigare har vi omsatt så mycket”.

Nyhetsbrev

Plus

Omsättningen sjönk för majoriteten av varumärkena

MODEBRANSCHENS BOKSLUT, DEL 6/7: Många förlorare, få vinnare. 37 av 66 klädleverantörer tappade omsättning i fjol jämfört med 2017. Här levererar Habit hela listan.

Arkiv

Etikettlösningar – fortsatt viktig del av varumärkesarbetet

Med passion för hållbarhet ska Nilörngruppen fortsätta erövra världen

Rejäl tillväxt digitalt för Lexington company

Nytt nummer av Habit

Om den växande secondhandtrenden, Filippa Knutsson, Asos och mycket mer.

Minskad försäljning för Wesc

Förlusttyngt MQ byter namn till Marqet

Samtliga 119 butiker ska göras om nästa år. Här kan du kika in i nya butiken.

Två Stadium-öppningar samma dag i samma stad

Fem finalister från Sverige i Designers’ Nest

Boozt skriver ned prognos

Plus

Vinstrevansch för knappt hälften av skoleverantörerna

MODEBRANSCHENS BOKSLUT, DEL 5/7: 2018 var ett tillväxtår för skoleverantörerna, men marginalerna för hälften av företagen minskade.

Vänder till vinst och öppnar nytt

Den starka tillväxten fortsätter för herrvarumärket A Day's March i år. Expansion hägrar under första halvåret 2020.

Marimekko och Uniqlo i nytt samarbete

Otillåtna halter av sexvärt krom och bly i lädervaror

KRÖNIKA: Vi måste sätta stopp för ”fulinsamling” av begagnade kläder

Nu fälls Jollyroom: "Sviker konsumenterna"

Fast Retailing i robotprojekt för lagerautomatisering

Modejätten ska sälja begagnade lucialinnen

Andra kapitlet för Blk Dnm

Nu relanserar Johan Lindeberg varumärket med webbutik.

Butiksnytt
Herrmode på hotell

Nu har Lidholm’s Clothier öppnat i Göteborg.

Nu separeras RNB

Jobb & Karriär
Ny vd för RNB

Jobb & Karriär
Ska sköta Balmuirs pr-arbete

Gaps vd avgår

Utmärkelse till Carcel

Butiksnytt
Dubblerad yta för Peak Performance

Stafano Pilati till Pitti Uomo

Starkt kvartal för New Wave

Amerikansk skjortkedja till Europa

Na-kd börjar klimatkompensera

Modereturer fram och tillbaka över Östersjön

Hugo Boss lovar bot och bättring

Se alla Företagens egna nyheter

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Stylisten berättar

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Sänd till en kollega

0.148