23948sdkhjf

Starkt kvartal för New Wave

| Av Kristine Trapp/Nyhetsbyrån Direkt | Tipsa redaktionen

Tillväxt inom samtliga segment. Bolaget ändrar fokus inför 2020.

New Waves nettoomsättning under det tredje kvartalet ökade med 9 procent, eller 5 procent i lokala valutor, till 1.686 miljoner kronor. Koncernen hade tillväxt i samtliga segment och regioner, skriver bolaget i rapporten. Sport& Fritid ökade med 11 procent vilket främst skedde i Sverige och Sydeuropa.

Företag hade tillväxt med 6 procent och främst i regionerna USA samt Sydeuropa. Gåvor& Heminredning ökade med 8 procent där Sverige stod för merparten av förbättringen. Försäljningskanalen profil ökade med 7 procent och detaljhandeln ökade med 11 procent.

Förbättringen skedde i samtliga segment, heter det. Bruttovinstmarginalen sjönk något till 45,2 procent (46,1. Rörelseresultatet förbättrades till 129 miljoner kronor (118) och periodens resultat uppgick till 94,4 miljoner kronor (88,4). Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -131 miljoner kronor (-83,0).

"Det lägre kassaflödet är främst en effekt av tidpunkten för betalningen av våra varuinköp", skriver New Wave. Varulagret ökade med 511 miljoner kronor och uppgick till 3.791 miljoner kronor (3.281) varav valutakursförändringen vid omräkning till SEK har ökat värdet med 146 miljoner kronor. "Förutom valutaförändring, är ökningen främst hänförlig till nya produktsortiment", skriver New Wave.

New Wave vill fortsätta växa, och kommer att växa även 2020 men bolaget ändrar fokus något. Det skriver vd Torsten Jansson i delårsrapporten. "Vårt huvudfokus för 2020 är att höja rörelsemarginalen och att samtidigt stärka balansräkningen ytterligare genom fokus på bra kassaflöde", kommenterar han. Rörelsemarginalen under det tredje kvartalet uppgick till 7,7 procent (7,6). Rörelsemarginalen under niomånadersperioden uppgick till 6,0 procent (6,3).

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu
Plus

Nu väntar lansering av nya Hunkydory

Charlotte Simonsbacka ligger bakom designen av varumärket som relanseras med kommande höstkollektion. Habit har träffat henne på huvudkontoret i Stockholm.

Fler butiker flyr – nu lämnar Nilson group

Kenzo byter uttryck

Gap backar – Old Navy knoppas inte av

Van Gils nylanseras i Sverige

Zalando ansluter till Global Fashion Agenda

Nyhetsbrev

H&M till Centralamerika

Arkiv

Jobb & Karriär
Hon blir vd för Totême

Efterträder grundaren Elin Kling.

Blanche i samarbete

Plus

Här är trenderna från Pitti Uomo

Habits Christina Bild har varit i Florens och spanat in herrmodet för höst/vinter 2020.

Skhoop med miljömärkning

Opening Ceremony stänger butiker

Lindex stärker Stockmann

Vill vara ultratransparent med nytt varumärke

Spårbarhetskarta och hängetikett inspirerad av innehållsförteckning från livsmedelsindustrin ska ge kunden detaljerad information om plaggen.

Utbyggd outlet noterar rekordsiffra

Resurssmarta förslag för textilsektorn

Här placerar Na-kd sitt automatiserade Nordenlager

Fortsatt försäljningstapp för VRG – stänger fler butiker

Sir of Sweden köper skjortföretag

Förvärvar anrikt Boråsföretag.

Jobb & Karriär
Från Rodebjer till Hemköp

Hummel växer med förvärv

Dyster december i modehandeln

Decemberförsäljningen blev som prognostiserat ett bakslag för modehandeln. Svensk Handel Stil menar att Black friday och mild vinter är huvudanledningar till det dystra utfallet.

Jobb & Karriär
Operativ chef lämnar Revolutionrace

Jobb & Karriär
Ny vd för RNB:s butiker och ytor på NK

Sportamore tappar finanschef – går till Adidas

De går till Mildh press

Puma Nordic upptaxeras

H&M samarbetar med NFL

Uniqlos ägare sänker prognos

DK Company förvärvar tysk modehandlare

Modebutik stänger

Butiksnytt
Här öppnar Johnells – växer i Stockholm

Jobb & Karriär
Ny vd för XXL

Jobb & Karriär
Hon blir vd för Nelly

Duo satsar på businesskjortor

H&M byter läge i Linköping – tar över efter Åhléns

Se alla Företagens egna nyheter

Premium Eco Box – den miljövänliga designförpackningen

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Stylisten berättar

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Inventera enkelt med din mobil

Sänd till en kollega

0.672