23948sdkhjf

Här kan kunden sko sig helt på egen hand

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Obemannad skobutik har sett dagens ljus i Norge.

Det är det norska skoföretagen Kastel som öppnat Norges första obemannade skobutik med självbetjäning där kunderna kan handla helt utan närvaro av butiksanställd.

Butiken på Briskeby i Oslo finns en sko i alla modeller och storlekar så att kunden kan hitta rätt sko därefter görs köpet via teknikföretaget Touchtechs pekskärm där kunden väljer skor som skickas direkt hem till dörren från en Kastel-återförsäljare kopplad till modeplattformen Miinto.

Kastels grundare Andreas Malo Dyb menar att sastningen är en kompromiss mellan en digital shoppingupplevelse och fysisk butik för en liten aktör på en konkurrensutsatt marknad med växande e-handel.

– Den lösning vi har valt stöder våra återförsäljare och gynnar slutkunden. Vi delar lager med alla våra återförsäljare och därmed har kunden större chans att hitta den önskade skomodellen och storleken. Dessutom slipper vi stora detaljhandelsutrymmen och höga hyror, som rymmer fler spelare i stadens centrum. Det är en win-win situation, säger Andreas Malo Dyb, grundare.

Kunden kan gå in i butiken och nå skorna med hjälp av ett fjärrstyrt lås- och säkerhetssystem och butiken är försedd med övervakningskamera.

Modellen stödjer även fysisk detaljhandel menar grundaren då försäljning sker via återförsäljare och modeplattformen Miinto.

– Vi tycker att detta är ett superspännande projekt som pekar på en positiv trend som vi kommer att fortsätta arbeta med. Fördelen med att vara digital i en fysisk butik är att kunden får prova på skon innan han går online och köper produkten. En av branschens största utmaningar är returer och denna lösning kommer att minska antalet returer. Dessutom kommer kunden att få den produkt han eller hon vill, eftersom vi samlar in och levererar varor från alla återförsäljare som driver Kastel och är anslutna till vår plattform, säger Jake Petersen, vd på Miinto i en kommentar.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Modedistrikt bjuder in till visning – välkomnar modeintresserad allmänhet

Här är varumärkena som deltar i Stockholm Fashion Districts visning den 5 februari.

Jobb & Karriär
Går till Patriksson group

Åtta fokusområden för en hållbar modebransch – utmanar dagens tillväxtlogik

EU-kommissionen utlyser tävling för att hitta innovationer för hållbar modeproduktion

Gina Tricot i nytt samarbete

Bambuser gör företrädesemission

Nyhetsbrev

Åhléns digitaliserar också sina kvitton

Arkiv

Denimmässa till Berlin

Skjortföretag mot börsen?

Blir kreativ rådgivare åt modehandlaren

Jobb & Karriär
Han lämnar Tiger of Sweden

Modeföretagets kreativa chef slutar efter drygt två år på posten.

Ellos i nytt samarbete

”Tar nästa stora steg inom mode”.

Säljer i MQ

De är Årets Designer

Plus

Nu väntar lansering av nya Hunkydory

Charlotte Simonsbacka ligger bakom designen av varumärket som relanseras med kommande höstkollektion. Habit har träffat henne på huvudkontoret i Stockholm.

Gap backar – Old Navy knoppas inte av

Zalando ansluter till Global Fashion Agenda

Kenzo byter uttryck

Van Gils nylanseras i Sverige

H&M till Centralamerika

Fler butiker flyr – nu lämnar Nilson group

Blanche i samarbete

Skhoop med miljömärkning

Jobb & Karriär
Hon blir vd för Totême

Efterträder grundaren Elin Kling.

Lindex stärker Stockmann

Utbyggd outlet noterar rekordsiffra

Resurssmarta förslag för textilsektorn

Jobb & Karriär
Från Rodebjer till Hemköp

Jobb & Karriär
Operativ chef lämnar Revolutionrace

Sportamore tappar finanschef – går till Adidas

De går till Mildh press

Puma Nordic upptaxeras

H&M samarbetar med NFL

Uniqlos ägare sänker prognos

DK Company förvärvar tysk modehandlare

Modebutik stänger

Se alla Företagens egna nyheter

Premium Eco Box – den miljövänliga designförpackningen

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Stylisten berättar

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Inventera enkelt med din mobil

Sänd till en kollega

0.141