23948sdkhjf

Modereturer fram och tillbaka över Östersjön

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

E-handelsreturer färdas långt för ompackning, visar en undersökning signerad Breakit.

Breakit har med hjälp av en GPS-sändare spårat hur svenska e-handlare inom mode och sport hanterar returer och följt paketen kors och tvärs över Östersjön.

De undersöka och tillbakaskickade paketen hamnade i både Polen och Estland hos bolag som är specialiserade på hantera just returer från svenska e-handelsbolag.

Ett av paketen färdades 236 mil till Polen för ompackning för att sedan nå Ellos lager i Sverige igen. H&M:s paket åker cirka 43 mil och Boozt paket cirka 68 mil men returerna hanteras inom Sverige.

Nellys och Sportamores paket  åker enligt Breakits undersökning fram och tillbaka över Östersjön och färdas 147 respektive 115 mil. 

Av de 32 undersökta e-handlarna skickar 5 av dem returerna för ompackning utanför landets gränser.

I Breakits undersökning framgår också att journalisten i vissa fall haft svårt att få svar på frågor från bolagen hur returhanteringen sker och att många väljer att mörka att hanteringen av returer går kors och tvärs över Östersjön. Nellys avgående vd Anna Ullman Sersé säger till Breakit att man förlagt returhanteringen utomlands för att den ska gå snabbare. 

– Men vi håller på och se över hela vår lagerlösning och hur vi hanterar returerna är med i den utredning som pågår, säger Anna Ullman Sersé  till Breakit. 

Förutom snabbare hantering uppges även konstnadskäl vara huvudanledning till att returerna från svenska kunder ofta hanteras i bland annat Polen och Estland.

Habit har tidigare uppmärksammat Sharon Cullinane, professor i hållbar logistik och Michael Browne, professor i professor i logistik och urbana godstransporter på Handelshögskolan vid Göteborg forsking kring returhanteringen i just modebranschen.

Forskarna slår i rapporten, som kom sent i fjol, fast att konsumtionen inom e-modehandeln har lett till att ett nytt osunt kundbeteende uppstått där kunder tenderar att systematiskt överbeställa varor, ofta trendiga plagg, för att sedan returnera flera av dem. 

Exakt klimatpåverkan för den osunda returkulturen är dock svår att uppge men i både rapporten och Breakits artikel konstateras att det 

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu
Plus

Nu väntar lansering av nya Hunkydory

Charlotte Simonsbacka ligger bakom designen av varumärket som relanseras med kommande höstkollektion. Habit har träffat henne på huvudkontoret i Stockholm.

Fler butiker flyr – nu lämnar Nilson group

Van Gils nylanseras i Sverige

Kenzo byter uttryck

Jobb & Karriär
Hon blir vd för Totême

Efterträder grundaren Elin Kling.

Gap backar – Old Navy knoppas inte av

Nyhetsbrev

Zalando ansluter till Global Fashion Agenda

Arkiv

H&M till Centralamerika

Blanche i samarbete

Skhoop med miljömärkning

Plus

Här är trenderna från Pitti Uomo

Habits Christina Bild har varit i Florens och spanat in herrmodet för höst/vinter 2020.

Opening Ceremony stänger butiker

Lindex stärker Stockmann

Vill vara ultratransparent med nytt varumärke

Spårbarhetskarta och hängetikett inspirerad av innehållsförteckning från livsmedelsindustrin ska ge kunden detaljerad information om plaggen.

Utbyggd outlet noterar rekordsiffra

Resurssmarta förslag för textilsektorn

Här placerar Na-kd sitt automatiserade Nordenlager

Fortsatt försäljningstapp för VRG – stänger fler butiker

Sir of Sweden köper skjortföretag

Förvärvar anrikt Boråsföretag.

Jobb & Karriär
Från Rodebjer till Hemköp

Hummel växer med förvärv

Dyster december i modehandeln

Decemberförsäljningen blev som prognostiserat ett bakslag för modehandeln. Svensk Handel Stil menar att Black friday och mild vinter är huvudanledningar till det dystra utfallet.

Jobb & Karriär
Operativ chef lämnar Revolutionrace

Jobb & Karriär
Ny vd för RNB:s butiker och ytor på NK

Sportamore tappar finanschef – går till Adidas

De går till Mildh press

Puma Nordic upptaxeras

H&M samarbetar med NFL

Uniqlos ägare sänker prognos

DK Company förvärvar tysk modehandlare

Modebutik stänger

Butiksnytt
Här öppnar Johnells – växer i Stockholm

Jobb & Karriär
Ny vd för XXL

Jobb & Karriär
Hon blir vd för Nelly

Duo satsar på businesskjortor

H&M byter läge i Linköping – tar över efter Åhléns

Se alla Företagens egna nyheter

Premium Eco Box – den miljövänliga designförpackningen

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Stylisten berättar

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Inventera enkelt med din mobil

Sänd till en kollega

0.11