23948sdkhjf

Så sålde Lindex – stängde åtta butiker under kvartalet

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Stängde åtta butiker under kvartalet och lägger ökat fokus på online; bland annat i Kina.

Lindex ökade försäljning på samtliga marknader under tredje kvartalet, juli till september.

Läs också: Stort intresse för Lindex – kön ringlade lång

Nettoomsättningen ökade med 0,4 procent och  uppgick till 147,6 miljoner euro (147,0). I jämförbara valutakurser ökade försäljningen med 2,6 procent. Enligt jämförbara butiker och valutakurser ökade försäljningen med 3,3 procent.

Rörelseresultat förbättrades under kvartalet till 11,6 miljoner euro (10,8) eller 123,3 miljoner kronor (110,7).

”En fin försäljningstillväxt och minskade prisnedsättningar bidrog till den starka resultatförbättringen”, skriver Lindex i rapporten. Under kvartalet inledde modekedjan samarbete med e-handlaren Boozt och i rapporten framgår att kedjan ska ”stärka den internationella tillväxten och särskilt den digitala transformationen”, enligt en uppdaterad strategi för åren 2019 till 2023.

Onlineförsäljningen ökade med 24,4 procent under kvartalet.

Vi har stora ambitioner för vår framtida tillväxt med fokus på att växa både med vår nuvarande verksamhet men också genom nya tillväxtmöjligheter. Bland annat är Kina en mycket intressant marknad där vi ser goda möjligheter och planerar att introducera Lindex online, säger Susanne Ehnbåge, vd i en kommentar.

I oktober öppnade Lindex första franchisebutiken i Danmark. Under kvartalet öppnade kedjan tre butiker och stängde åtta.

I Stockmanns rapport framgår att Lindex under innevarande år fokuserar på att optimera sina butikslägen. ”Olönsamma butiker kommer antingen att flyttas till nya platser eller stängas. Det totala antalet butiker uppskattas minska något jämfört med år 2018”, heter det i rapporten.

Styrelsen i ägaren Stockmann fortsätter också flagga för att ”undersöka strategiska alternativ för Lindex ägarskap” och processen framskrider planenligt, heter det i rapporten.

Mer om: Lindex | Stockmann
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Vänder till vinst och öppnar nytt

Den starka tillväxten fortsätter för herrvarumärket A Day's March i år. Expansion hägrar under första halvåret 2020.

KRÖNIKA: Vi måste sätta stopp för ”fulinsamling” av begagnade kläder

Otillåtna halter av sexvärt krom och bly i lädervaror

Etikettlösningar – fortsatt viktig del av varumärkesarbetet

Med passion för hållbarhet ska Nilörngruppen fortsätta erövra världen

Modejätten ska sälja begagnade lucialinnen

Nu fälls Jollyroom: "Sviker konsumenterna"

Nyhetsbrev

Fast Retailing i robotprojekt för lagerautomatisering

Arkiv

Butiksnytt
Herrmode på hotell

Nu har Lidholm’s Clothier öppnat i Göteborg.

Plus

Modeårets stora tillväxtvinnare

MODEBRANSCHENS BOKSLUT, DEL 4/7: Majoriteten av e-handelsbolagen i Habits kartläggning ökade tillväxten tvåsiffrigt. Här är listan.

Andra kapitlet för Blk Dnm

Nu relanserar Johan Lindeberg varumärket med webbutik.

Minussiffror i modehandeln i oktober

Nu separeras RNB

Jobb & Karriär
Med Etons butiker i fokus

Ska leda utvecklingen av skjortföretagets fysiska butiker. Rekryteras från Kicks.

Jobb & Karriär
Finanschef blir vd

Jobb & Karriär
Ny vd för Tiger of Sweden

Rekryteras från Hugo Boss.

Butiksnytt
J Lindeberg nyöppnar på Illum

Aéryne i konkurs

Gaps vd avgår

Jobb & Karriär
Ska sköta Balmuirs pr-arbete

Utmärkelse till Carcel

Plus

Ljummet år för sportbutikerna

E-barometern:"Black friday blir ett eldprov"

Så mycket växte modehandeln under tredje kvartalet. Postnord siar många mjuka klappar i jul.

Stafano Pilati till Pitti Uomo

Butiksnytt
Dubblerad yta för Peak Performance

Starkt kvartal för New Wave

Amerikansk skjortkedja till Europa

Na-kd börjar klimatkompensera

Modereturer fram och tillbaka över Östersjön

Hugo Boss lovar bot och bättring

När Na-kd:s kunder har ett finger med i spelet

Gallerian skapar ny mötesplats och nytt retailkoncept

Butiksnytt
Happy socks på välkänd shoppingadress

Under Armour bekräftar federal utredning

Butiksnytt
Här öppnar Håkanssons

UC: "Konkurserna har konsekvent ökat i detaljhandeln under hela 2019"

H&M lanserar ”handla nu, betala senare”-tjänst

Eivy satsar i Japan

Se alla Företagens egna nyheter

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av...

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

Sänd till en kollega

0.163