23948sdkhjf

De satsar i Jönköping

| Av Kajsa Åström | Tipsa redaktionen

Butiksprofiler tar Eksjökoncept till Atollen.

Efter att ha drivit dambutik på Södra Storgatan 10 i Eksjö i tio år, tyckte Ann Eklöf att det var dags att expandera. Armi Kuorikoski – Ann Eklöfs högra hand och som har varit anställd i butiken i flera år – gick nyligen in som delägare. Tillsammans öppnade de i slutet av oktober butik nummer två på 120 kvadratmeter i Atollen, i centrala Jönköping.

– Jag har tuffat på med en stabil utveckling i Eksjö, och många kunder strömmar till från Jönköping. Även om det är tuffa tider är det inget att vänta på. Ska vi växa är det nu det gäller. Så vi bestämde oss för att köra, säger Ann Eklöf.

Varumärkesmixen spänner över Cathrine Hammel, Just, House of Dagmar, Busnel och A part of the art. Framgångskonceptet bygger på bland annat event, service och styling.

– Vi jobbar mycket tätt med kunden för att upplevelsen ska bli härlig.

Detta tar duon med sig till Jönköping.

– Vi vill att butiken ska bli som ett kvinnoforum, att man ska vilja hänga hos oss, ta ett glas bubbel mellan fem och sju en fredag. Behöver man råd för en outfit är det här man kan få det, säger Ann Eklöf.

Armi Kuorikoski är förväntansfull.

– Jag ser fram emot att föra vår Eksjöanda vidare till en ny stad. Vårt koncept känns rätt i tiden och vi har en bra grund att jobba utifrån, säger hon.

Initialt finns båda på plats, dels för att sätta konceptet, dels för att hålla nere kostnaderna.

– Vi kommer att behöva rekrytera så småningom, men nu är det jätteviktigt att vi visar Jönköpingsborna vad de får. Kläder finns överallt, men det är hur man säljer dem som är den stora skillnaden, säger Ann Eklöf.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Gillblads i konkurs

Wearcolour i konkurs

Så sent som i oktober i fjol uppgav vd Johan Ullbro till Habit att "vår nya expansionsstrategi och kollektion har hittills gått som på räls". I december lämnade nya delägarna Karl Rosander, Måns Ulvestam och Fabian Månsson styrelsen.

E-barometern: "Nu påverkar e-modehandeln på allvar butiksförsäljningen"

6 av svenskarnas 20 e-handelsfavoriter är modeföretag.

Plus

Väntar en e-handelsbubbla? Så säger experterna

En hel del e-handlare kommer få det svårt de närmaste åren. Samtidigt stundar en konsolidering, vilket branschen såg prov på senast i går med Footways bud på Sportamore.

Boråsföretag lanserar cirkulär kollektion

Så mycket ökade försäljningen för Lager 157 i fjol: ”Stolt över utvecklingen över tid”

Nyhetsbrev

Har öppnar Decathlon

Arkiv

VRG behöver mer tid – förlänger rekonstruktion

Footway lägger bud på Sportamore

Ambitionen skapa ledande plattform för e-handel inom sport och mode.

Rave Review nominerat till LVMH-pris

Duon kan, som första svenska nominerade märke någonsin, kamma hem prestigefylld utmärkelse.

Så ska Gant bli mer hållbart – listar nya initiativ

Fortsatt supertrögt för Odd Molly – tappar försäljning

Plus

"Vi vill avsluta eran av snabbkonsumtion"

Asket, som växer med rekordfart, bygger en klassisk och begränsad herrgarderob med material som är spårbart till minsta tråd.

Butiksnytt
Tolfte butiken för Edblad

"Vi ska bli modets Airbnb"

I dag lanserar entreprenören Emelie Gustafsson Maistedt sajten Gemme Collective. Målet är att expandera i de största städerna i Europa.

Twilfit om nya ägaren: "Förstår vår nisch"

De öppnar i Hede fashion outlet

Underklädesföretag plockar in ny kompetens

Välkomnar duo med bakgrund inom detalj- och digitalhandel och med kompetens att bygga bolag.

Butiksnytt
Houdini med pop up-butik för secondhand

Reuse-konceptet blir snart även tillgängligt via företagets webbutik samt Instagram.

Butiksnytt
Här nyöppnar Deichmann

Förbättrat helårsresultat för Lindex

Plus

Miljövänligt engångsmode

Ett modemässigt paradigmskifte, där ägande ersätts av brukande och konsumerade plagg läggs i komposten. Möt eldsjälen bakom textila utvecklingsprojektet Streamateria.

Jobb & Karriär
Fastighetsjätte värvar från H&M

Tillväxt för Löplabbet

Tvåsiffrig försäljningsökning för sportkonceptet.

Matchesfashion rekryterar vd från Amazon

PV med datum för 2021

H&M i blåsväder för kartläggning av personuppgifter

Fenix Outdoor försiktigt inför 2020

H&M: Fler än häften av kinesiska butiker stängda på grund av coronaviruset

Starkt fjolår för Stadium group

Hyrestvist tvingar bort Intersport

Nu får Gul & Blå nytt liv

Här öppnar XXL butik om 4 000 kvadratmeter

Qliros vd slutar – Qliro group blir Nelly group

Macy's stänger 125 varuhus i stort sparpaket

Handels flaggar för tuffa förhandlingar

Se alla Företagens egna nyheter

Mardi Gras Digital, byrå som brinner för sortiment.

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

Premium Eco Box – den miljövänliga designförpackningen

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Stylisten berättar

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

Sänd till en kollega

0.093