23948sdkhjf

Minskad försäljning för Odd Molly

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Arbetet med att dra ned på kostnader och stänga butiker fortsätter.

”Försäljningsutvecklingen var fortsatt svag i en mycket tuff marknad, men också till följd av genomförda och planerade butiksstängningar”, skriver bolaget i rapporten för tredje kvartalet.

Läs också: Så påverkar coronapandemin Odd Molly

Nettoomsättningen för tredje kvartalet, juli till september, uppgick till 76,6 miljoner kronor (99,5) vilket var en minskning med 23 procent jämfört med samma period i fjol.

Rörelseresultatet förbättardes men är fortfarande neagtivt och uppgick till -9,3 miljoner jämfört med -19,3 miljoner för motsvarande kvartal i fjol. Rörelseresultatet inkluderar omstruktureringskostnader om 5,8 miljoner kronor.

Under kvartalet ökade bolaget takten i arbetet med att dra ned på kostnader vilket resulterade i besparingar om totalt 16 miljoner kronor under perioden.

I de egna butikerna minskade försäljningen med 14 procent till 45,3 miljoner kronor (52,5), påverkad av de genomförda och pågående butiksstängningarna samt minskad kundtrafik, uppger bolaget i kvartalsrapporten.

Läs också: Gant-grundare har sålt allt i Odd Molly

Under kvartalet stängdes butikerna på Karl Johan i Oslo och i köpcentrumet Mall of Scandinavia i Stockholm.

60 procent av bolagets försäljning härrör från den egna detaljhandelsverksamheten vilket är webbutik samt fysiska butiker som drivs av Odd Molly som fristående enheter, outlet, butiker i köpcentrum och varuhus i Sverige, Norge, Finland

I rapporten framgår också att fler butiksstängningar väntar och att förhandlingar med personal och hyresvärdar pågår. Istället ska bolaget fortsätta fokusera på att öka försäljningen via starka återförsäljare och partnerskap och online.


Den jämförbara försäljningen uppges vara i linje med i fjol.

I slutet av september annonserade bolaget licenseringen av modemärket Hunkydory som ska stuvas in i organisationen och bolaget hoppas på att nå skalfördelar, synerggieeffekter och på att möta nya kunder och ”stärka positionen som varumärkesaktör”. Varumärket licenseras fram till och med 2023, med option till förvärv därefter.

Mer om: Odd Molly
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

Fashionnet.se

Startsidan just nu

Dansk modekoncern stänger butiker

Underklädesjätte stänger 250 butiker

Skapar möbler av återvunna strumpbyxor

Hyllad designer för Ellos

Plus

Elin Larsson i stor intervju: Rusta för en cirkulär spelplan

I en tid när många bolag kämpar för överlevnad uppmanar hållbarhetsexperten Elin Larsson till innovation och affärsutveckling.

Modedesigner relanserar webbutik

Nyhetsbrev

Snabbare Ellos

Arkiv

Butiksnytt
Storstadssatsning för Blank the Hub

I sommar och höst väntar etableringar i Stockholm för butikskonceptet. Nu hoppas grundarna att kunderna längtar tillbaka till retail igen.

6 300 handelsföretag kan slås ut innan stödåtgärder når fram

Plus

Sveriges nästa modehopp

En mix av couture och ready to wear. Det är ingredienserna till den nya designerstjärnan Amanda Borgfors Mészáros varumärke som lanseras i höst.

Han blir ny vd för VRG

Krisande sko- och accessoarkoncernen har en ny vd som i sommar efterträder avgående vd Jonas Ottosson.

Butiksnytt
Granitgrundare bakom nytt retailkoncept – vill växa med fler sommarbutiker

Stort omsättningstapp för Wesc

Så kan Fanny drivas vidare

Masai i nya händer

Venue Retail Group: Ansökt om förlängning av rekonstruktion

Varuhuskedjan JC Penney ansöker om konkursskydd

Tar över Skoaugust i Uppsala efter konkurs

Fortsatt låg framtidstro i handeln – minskar i e-handeln

Jeansbolagets Göteborgsbutik i konkurs

Så mycket minskade försäljningen i fysisk modehandel i april

Boohoo tar in miljarder – siktar på förvärv

Ökad förlust för Lexington

Branschprofilen Jan Björnum har avlidit

Björn Borg tappar omsättning och lönsamhet

Boozt stänger och öppnar

Boozt ser stor osäkerhet på kort sikt

UC: Konkursvåg ser ut att avta i maj

Liten i Eton

Tar över The Shirt Factory

Wasséns i konkurs

Fristads säger upp

The Shirt Factory i nya händer

Zalando lanserar partnerprogram för svenska butiker

DEBATT: Texilimportörernas öppna brev till Stefan Löfven

Fjärde etableringen för Lager 157 i vår

Se alla Företagens egna nyheter

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Anmälan öppen för Nordiska Textilakademins nya YH-kurser

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Framåt för Nordiska Textilakademin - två nya kurser

Snabb och flexibel bildleverantör tryggar tillväxten

- Det är inte försent att bli digital; Mardi Gras Digital

A50- en kraftfull Android mobil POS

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Jeansverket rekryterar entreprenören Christoffer Lindqvist

Microfabriken tillverkar konfektion i Borås!

SL Mönster & Provsömnad flyttar till Syverket

Produktfotografering – från hantverk till industri

Mardi Gras Digital, byrå som brinner för sortiment.

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

Premium Eco Box – den miljövänliga designförpackningen

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Stylisten berättar

Sänd till en kollega

0.125