23948sdkhjf

Minskad försäljning för Odd Molly

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Arbetet med att dra ned på kostnader och stänga butiker fortsätter.

”Försäljningsutvecklingen var fortsatt svag i en mycket tuff marknad, men också till följd av genomförda och planerade butiksstängningar”, skriver bolaget i rapporten för tredje kvartalet.

Läs också: Hunkydory till Odd Molly

Nettoomsättningen för tredje kvartalet, juli till september, uppgick till 76,6 miljoner kronor (99,5) vilket var en minskning med 23 procent jämfört med samma period i fjol.

Rörelseresultatet förbättardes men är fortfarande neagtivt och uppgick till -9,3 miljoner jämfört med -19,3 miljoner för motsvarande kvartal i fjol. Rörelseresultatet inkluderar omstruktureringskostnader om 5,8 miljoner kronor.

Under kvartalet ökade bolaget takten i arbetet med att dra ned på kostnader vilket resulterade i besparingar om totalt 16 miljoner kronor under perioden.

I de egna butikerna minskade försäljningen med 14 procent till 45,3 miljoner kronor (52,5), påverkad av de genomförda och pågående butiksstängningarna samt minskad kundtrafik, uppger bolaget i kvartalsrapporten.

Läs också: Odd Molly väljer Norrköping

Under kvartalet stängdes butikerna på Karl Johan i Oslo och i köpcentrumet Mall of Scandinavia i Stockholm.

60 procent av bolagets försäljning härrör från den egna detaljhandelsverksamheten vilket är webbutik samt fysiska butiker som drivs av Odd Molly som fristående enheter, outlet, butiker i köpcentrum och varuhus i Sverige, Norge, Finland

I rapporten framgår också att fler butiksstängningar väntar och att förhandlingar med personal och hyresvärdar pågår. Istället ska bolaget fortsätta fokusera på att öka försäljningen via starka återförsäljare och partnerskap och online.


Den jämförbara försäljningen uppges vara i linje med i fjol.

I slutet av september annonserade bolaget licenseringen av modemärket Hunkydory som ska stuvas in i organisationen och bolaget hoppas på att nå skalfördelar, synerggieeffekter och på att möta nya kunder och ”stärka positionen som varumärkesaktör”. Varumärket licenseras fram till och med 2023, med option till förvärv därefter.

Mer om: Odd Molly
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Vänder till vinst och öppnar nytt

Den starka tillväxten fortsätter för herrvarumärket A Day's March i år. Expansion hägrar under första halvåret 2020.

KRÖNIKA: Vi måste sätta stopp för ”fulinsamling” av begagnade kläder

Otillåtna halter av sexvärt krom och bly i lädervaror

Nu fälls Jollyroom: "Sviker konsumenterna"

Modejätten ska sälja begagnade lucialinnen

Fast Retailing i robotprojekt för lagerautomatisering

Nyhetsbrev

Plus

Modeårets stora tillväxtvinnare

MODEBRANSCHENS BOKSLUT, DEL 4/7: Majoriteten av e-handelsbolagen i Habits kartläggning ökade tillväxten tvåsiffrigt. Här är listan.

Arkiv

Andra kapitlet för Blk Dnm

Nu relanserar Johan Lindeberg varumärket med webbutik.

Etikettlösningar – fortsatt viktig del av varumärkesarbetet

Med passion för hållbarhet ska Nilörngruppen fortsätta erövra världen

Butiksnytt
Herrmode på hotell

Nu har Lidholm’s Clothier öppnat i Göteborg.

Minussiffror i modehandeln i oktober

Jobb & Karriär
Ny vd för Tiger of Sweden

Rekryteras från Hugo Boss.

Jobb & Karriär
Med Etons butiker i fokus

Ska leda utvecklingen av skjortföretagets fysiska butiker. Rekryteras från Kicks.

Butiksnytt
J Lindeberg nyöppnar på Illum

Nu separeras RNB

Jobb & Karriär
Finanschef blir vd

Aéryne i konkurs

Jobb & Karriär
Ska sköta Balmuirs pr-arbete

Gaps vd avgår

Utmärkelse till Carcel

Plus

Ljummet år för sportbutikerna

E-barometern:"Black friday blir ett eldprov"

Så mycket växte modehandeln under tredje kvartalet. Postnord siar många mjuka klappar i jul.

Butiksnytt
Dubblerad yta för Peak Performance

Stafano Pilati till Pitti Uomo

Starkt kvartal för New Wave

Amerikansk skjortkedja till Europa

Na-kd börjar klimatkompensera

Modereturer fram och tillbaka över Östersjön

Hugo Boss lovar bot och bättring

Gallerian skapar ny mötesplats och nytt retailkoncept

När Na-kd:s kunder har ett finger med i spelet

Butiksnytt
Happy socks på välkänd shoppingadress

Under Armour bekräftar federal utredning

Butiksnytt
Här öppnar Håkanssons

UC: "Konkurserna har konsekvent ökat i detaljhandeln under hela 2019"

H&M lanserar ”handla nu, betala senare”-tjänst

Eivy satsar i Japan

Se alla Företagens egna nyheter

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av...

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

Sänd till en kollega

0.233