23948sdkhjf

Näthandelsjätte pressas av leveranskostnader

| Av David Djuphammar / Nyhetsbyrån Direkt | Tipsa redaktionen

Sämre än väntat för Amazon.

Den amerikanska näthandelsjätten Amazon redovisar ett resultat per aktie på 4:23 dollar för det tredje kvartalet 2019. Analytikernas förväntningar var ett resultat på 4:59 dollar per aktie, enligt Bloomberg News snittprognos. Försäljningen var 70 miljarder dollar. Väntat var en försäljning på 68,7 miljarder dollar, enligt Bloombergs prognossammanställning.

 Amazons totala kostnader för paketleveranser ökade i det tredje kvartalet till 9,61 miljarder dollar, cirka 93 miljarder kronor.
Det kan jämföras med leveranskostnaderna motsvarande kvartal i fjol, som var 6,57 miljarder dollar.
Det konstaterar Reuters efter e-handelsgigantens kvartalsrapport på torsdagskvällen. Ännu högre leveranskostnader väntas dock för det fjärde kvartalet, som innefattar julhandeln.
Amazons relativt nya erbjudande till sina Primekunder, med leverans dagen efter beställning, innebär ytterligare kostnadsökningar.
Endagsleveranserna specifikt väntas kosta 1,5 miljarer dollar extra under kvartalet, uppgav Amazons finanschef Brian Olsavsky vid en telefonkonferens efter rapporten.
Budföretag som till exempel UPS tar mer betalt för snabbare leveranser, men detta är bara en av komponenterna i Amazons kostnadsökningar.
En annan är uteblivna leveransintäkter, enligt Brian Olsavsky. "Nu när det är gratis, betalar folk inte för att få sin produkt på en dag. Tidigare var man tvungen att betala extra avgifter för att få leveransen inom en dag", sade han. Amazon, som levererar omkring 10 miljarder paket om året, väntas under fjärde kvartalet ha volymer som är 50-60 procent högre jämfört med årets andra kvartal.
Logistikexperten Cathy Morrow Roberson, grundare av Logistics Trends&Insights, uppger för Reuters att Amazons leveranskostnader för det fjärde kvartalet därmed också väntas stiga märkbart. Bolagets totala kostnader för leveranser "kommer lätt att passera 10 miljarder dollar, kanske närma sig 11 miljarder dollar", sade Cathy Morrow Roberson till Reuters.
Detta väntas även slå igenom på sista raden i Amazons nästa rapport, tror Bairds analytiker Colin Sebastian. "Signifikanta investeringar kopplade till utrullningen av endagsleveranser kommer att pressa vinsten i fjärde kvartalet", skriver analytikern i en kommentar efter Amazons rapport.
Det amerikanska näthandelsbolaget spådde i rapporten att försäljningen i fjärde kvartalet kommer att landa i intervallet 80,0-86,5 miljarder dollar. Väntat på förhand var en försäljning på 87,2 miljarder dollar. Amazonaktien sjönk i den amerikanska efterhandeln på torsdagen med 5,8 procent till 1.660:50 dollar.
Mer om: Amazon
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Wearcolour i konkurs

Så sent som i oktober i fjol uppgav vd Johan Ullbro till Habit att "vår nya expansionsstrategi och kollektion har hittills gått som på räls". I december lämnade nya delägarna Karl Rosander, Måns Ulvestam och Fabian Månsson styrelsen.

Gillblads i konkurs

Plus

Väntar en e-handelsbubbla? Så säger experterna

En hel del e-handlare kommer få det svårt de närmaste åren. Samtidigt stundar en konsolidering, vilket branschen såg prov på senast i går med Footways bud på Sportamore.

E-barometern: "Nu påverkar e-modehandeln på allvar butiksförsäljningen"

6 av svenskarnas 20 e-handelsfavoriter är modeföretag.

Boråsföretag lanserar cirkulär kollektion

Stort varulager och mild vinter sänkte Wearcolour

"Vi har ett turbulent år bakom oss och vi befinner oss nu i en situation som vi inte reder ut och tvingas därför ansöka om konkurs", uppger Johan Ullbro till Habit.

Nyhetsbrev

Så mycket ökade försäljningen för Lager 157 i fjol: ”Stolt över utvecklingen över tid”

Arkiv

VRG behöver mer tid – förlänger rekonstruktion

Har öppnar Decathlon

Footway lägger bud på Sportamore

Ambitionen skapa ledande plattform för e-handel inom sport och mode.

Rave Review nominerat till LVMH-pris

Duon kan, som första svenska nominerade märke någonsin, kamma hem prestigefylld utmärkelse.

Fortsatt supertrögt för Odd Molly – tappar försäljning

Underklädesföretag plockar in ny kompetens

Välkomnar duo med bakgrund inom detalj- och digitalhandel och med kompetens att bygga bolag.

Så ska Gant bli mer hållbart – listar nya initiativ

Twilfit om nya ägaren: "Förstår vår nisch"

Plus

"Vi vill avsluta eran av snabbkonsumtion"

Asket, som växer med rekordfart, bygger en klassisk och begränsad herrgarderob med material som är spårbart till minsta tråd.

Butiksnytt
Tolfte butiken för Edblad

De öppnar i Hede fashion outlet

Butiksnytt
Houdini med pop up-butik för secondhand

Reuse-konceptet blir snart även tillgängligt via företagets webbutik samt Instagram.

Butiksnytt
Här nyöppnar Deichmann

"Vi ska bli modets Airbnb"

I dag lanserar entreprenören Emelie Gustafsson Maistedt sajten Gemme Collective. Målet är att expandera i de största städerna i Europa.

Plus

Miljövänligt engångsmode

Ett modemässigt paradigmskifte, där ägande ersätts av brukande och konsumerade plagg läggs i komposten. Möt eldsjälen bakom textila utvecklingsprojektet Streamateria.

Förbättrat helårsresultat för Lindex

Jobb & Karriär
Fastighetsjätte värvar från H&M

Matchesfashion rekryterar vd från Amazon

PV med datum för 2021

H&M i blåsväder för kartläggning av personuppgifter

Fenix Outdoor försiktigt inför 2020

H&M: Fler än häften av kinesiska butiker stängda på grund av coronaviruset

Starkt fjolår för Stadium group

Hyrestvist tvingar bort Intersport

Nu får Gul & Blå nytt liv

Här öppnar XXL butik om 4 000 kvadratmeter

Qliros vd slutar – Qliro group blir Nelly group

Macy's stänger 125 varuhus i stort sparpaket

Handels flaggar för tuffa förhandlingar

Se alla Företagens egna nyheter

Mardi Gras Digital, byrå som brinner för sortiment.

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

Premium Eco Box – den miljövänliga designförpackningen

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Stylisten berättar

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

Sänd till en kollega

0.127