23948sdkhjf

Vd-skifte hos Wearcolour

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Medgrundaren Johan Ullbro har klivit på som bolagets vd. Sportmodeföretaget har även nya namn i styrelsen.

Thor Kruse Eén har lämnat vd-posten i sportmodeföretaget WearColour, där varumärkena Wearcolour och Void cycling ingår, och efterträtts av medgrundaren Johan Ullbro.

Det framgår av de båda grundarnas Linkedin-profiler och även av ett pressmeddelande från skidanläggningen Kläppen där Thor Kruse Eén tillträtt som teknisk chef.

Det bekräftas också till Habit av Johan Ullbro som i ett mejl skriver;

"Jag är väldigt glad över vår varumärkesresa vi gjort med WearColour och Void Cycling. Nu har vi ytterligare ett starkt år bakom oss där vi ökar omsättningen med 25 procent och med fortsatt svarta siffror på sista raden. Segmentet för starka varumärken inom outdoor och cycling är fortsatt högintressanta. Jag tar nu med full energi över vd-rollen och gör det med ytterligare stärkt kompetens i styrelsen. Med nya delägare och ny styrelse så känns framtiden ännu ljusare för Wearcolour och Void Cycling. Vår nya expansionsstrategi och vår nya kollektion har hitills båda gått som på räls".

Enligt Bolagsverket registrerades vd-skiftet den 8 oktober. Den 20 augusti i år förändrades även styrelsen då nya delägarna Karl Rosander och Måns Ulvestam tog plats i bolagets styrelse. Även Fabian Månsson klev vid samma tidpunkt in i styrelsen.

Det var i april i år som bolaget, grundat av Johan Ullbro, Thor Kruse Eén och Fredrik Abrahamsson år 2010, fick nya delägare. Enligt årsredovisningen uppgick de nya delägarnas andel till 18 procent för Måns Ulvestam och 15 procent för Karl Rosander.

Grundarna äger  54 procent av bolaget; Thor Kruse Eén äger 30 procent genom TKA Holding och Johan Ullbro 24 procent genom Ullbro Holding. Därtill är Chattanooga och Golden Ratio Holding delägare.

Thor Kruse Eén  kommer även fortsatt tt vara del av ägarstrukturen och styrelsen.

I den senaste årsredovisningen för 2018 framgår att bolaget i januari i år fusionerade det tidigare helägda dotterbolaget V Cycling med moderbolaget.

Enligt bokslutet för räkenkapsåret 2018 ökade bolaget omsättning till drygt 70 miljoner kronor (56). Rörelseresultatet, EBIT, uppgick till 2,4 miljoner kronor (1,8).

I årsredovisningen skriver bolaget att ”2018 blev ytterligare ett starkt år i bolagets historia, där man trots en både svårnavigerad och tuff klädmarknad ökade omsättningen med hela 25 procent. Årets kollektioner landade rätt hos konsumenterna, samtidigt som digitaliseringsresan för bolaget togs flera steg åt rätt håll.”

I bokslutet framgår att bolaget har för avsikt att fortsätta växa i e-handeln, något som också framkom när den nya delägarduon presenterades i maj då bolaget i ett pressmeddelande skrev att duon ska "inte minst bidra med att digitalt utveckla företaget och bistå när det kommer till tillväxt och internationell expansion".

Största marknaderna för sportmodebolaget är Sverige, Tyskland och USA medan Kina är den snabbast växande marknaden.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu
Plus

Från telekomstrateg till väskdesigner

Med väskmärket Anton Alice vill hon ge affärsvärldens män och kvinnor en snyggare vardag.

Jobb & Karriär
Lämnar Indiska för Akademibokhandeln

Så sålde Boozt – uppdaterar finansiella mål

Minskat resultat för Björn Borg

Positivt för Lexington – men modeförsäljningen minskar

Gant drar i gång auktion

Nyhetsbrev

Jobb & Karriär
Tillbaka till H&M

Går från posten som affärsområdeschef för mode hos Åhléns.

Arkiv

Blaou till salu

Duon bakom hyllade och prisbelönta barnmodemärket är aktuella med en sista säsong för märket de lanserade 2017.

H&M ser inga större leveransförseningar från Kina ännu

Stort varulager och mild vinter sänkte Wearcolour

"Vi har ett turbulent år bakom oss och vi befinner oss nu i en situation som vi inte reder ut och tvingas därför ansöka om konkurs", uppger vd Johan Ullbro till Habit.

Jobb & Karriär
Hon blir ansvarig för Arket

Jobb & Karriär
Från Nelly till Paul Brunngård

Jobb & Karriär
Ny driftschef hos Löplabbet

Gant-grundare har sålt allt i Odd Molly

Wearcolour i konkurs

I december i fjol lämnade nya delägarna Karl Rosander, Måns Ulvestam och Fabian Månsson styrelsen efter drygt fyra månader. Intressenter till att köpa verksamheten finns.

E-barometern: "Nu påverkar e-modehandeln på allvar butiksförsäljningen"

6 av svenskarnas 20 e-handelsfavoriter är modeföretag.

Plus

Väntar en e-handelsbubbla? Så säger experterna

En hel del e-handlare kommer få det svårt de närmaste åren. Samtidigt stundar en konsolidering, vilket branschen såg prov på senast i går med Footways bud på Sportamore.

Gillblads i konkurs

Så mycket ökade försäljningen för Lager 157 i fjol: ”Stolt över utvecklingen över tid”

VRG behöver mer tid – förlänger rekonstruktion

Rave Review nominerat till LVMH-pris

Duon kan, som första svenska nominerade märke någonsin, kamma hem prestigefylld utmärkelse.

Boråsföretag lanserar cirkulär kollektion

Har öppnar Decathlon

Footway lägger bud på Sportamore

Ambitionen skapa ledande plattform för e-handel inom sport och mode.

Så ska Gant bli mer hållbart – listar nya initiativ

Butiksnytt
Här nyöppnar Deichmann

Fortsatt supertrögt för Odd Molly – tappar försäljning

De öppnar i Hede fashion outlet

Jobb & Karriär
Fastighetsjätte värvar från H&M

Matchesfashion rekryterar vd från Amazon

H&M i blåsväder för kartläggning av personuppgifter

Fenix Outdoor försiktigt inför 2020

PV med datum för 2021

H&M: Fler än häften av kinesiska butiker stängda på grund av coronaviruset

Starkt fjolår för Stadium group

Hyrestvist tvingar bort Intersport

Se alla Företagens egna nyheter

Mardi Gras Digital, byrå som brinner för sortiment.

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

Premium Eco Box – den miljövänliga designförpackningen

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Stylisten berättar

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

Sänd till en kollega

0.11