23948sdkhjf

Vd-skifte hos Wearcolour

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Medgrundaren Johan Ullbro har klivit på som bolagets vd. Sportmodeföretaget har även nya namn i styrelsen.

Thor Kruse Eén har lämnat vd-posten i sportmodeföretaget WearColour, där varumärkena Wearcolour och Void cycling ingår, och efterträtts av medgrundaren Johan Ullbro.

Det framgår av de båda grundarnas Linkedin-profiler och även av ett pressmeddelande från skidanläggningen Kläppen där Thor Kruse Eén tillträtt som teknisk chef.

Det bekräftas också till Habit av Johan Ullbro som i ett mejl skriver;

"Jag är väldigt glad över vår varumärkesresa vi gjort med WearColour och Void Cycling. Nu har vi ytterligare ett starkt år bakom oss där vi ökar omsättningen med 25 procent och med fortsatt svarta siffror på sista raden. Segmentet för starka varumärken inom outdoor och cycling är fortsatt högintressanta. Jag tar nu med full energi över vd-rollen och gör det med ytterligare stärkt kompetens i styrelsen. Med nya delägare och ny styrelse så känns framtiden ännu ljusare för Wearcolour och Void Cycling. Vår nya expansionsstrategi och vår nya kollektion har hitills båda gått som på räls".

Enligt Bolagsverket registrerades vd-skiftet den 8 oktober. Den 20 augusti i år förändrades även styrelsen då nya delägarna Karl Rosander och Måns Ulvestam tog plats i bolagets styrelse. Även Fabian Månsson klev vid samma tidpunkt in i styrelsen.

Det var i april i år som bolaget, grundat av Johan Ullbro, Thor Kruse Eén och Fredrik Abrahamsson år 2010, fick nya delägare. Enligt årsredovisningen uppgick de nya delägarnas andel till 18 procent för Måns Ulvestam och 15 procent för Karl Rosander.

Grundarna äger  54 procent av bolaget; Thor Kruse Eén äger 30 procent genom TKA Holding och Johan Ullbro 24 procent genom Ullbro Holding. Därtill är Chattanooga och Golden Ratio Holding delägare.

Thor Kruse Eén  kommer även fortsatt tt vara del av ägarstrukturen och styrelsen.

I den senaste årsredovisningen för 2018 framgår att bolaget i januari i år fusionerade det tidigare helägda dotterbolaget V Cycling med moderbolaget.

Enligt bokslutet för räkenkapsåret 2018 ökade bolaget omsättning till drygt 70 miljoner kronor (56). Rörelseresultatet, EBIT, uppgick till 2,4 miljoner kronor (1,8).

I årsredovisningen skriver bolaget att ”2018 blev ytterligare ett starkt år i bolagets historia, där man trots en både svårnavigerad och tuff klädmarknad ökade omsättningen med hela 25 procent. Årets kollektioner landade rätt hos konsumenterna, samtidigt som digitaliseringsresan för bolaget togs flera steg åt rätt håll.”

I bokslutet framgår att bolaget har för avsikt att fortsätta växa i e-handeln, något som också framkom när den nya delägarduon presenterades i maj då bolaget i ett pressmeddelande skrev att duon ska "inte minst bidra med att digitalt utveckla företaget och bistå när det kommer till tillväxt och internationell expansion".

Största marknaderna för sportmodebolaget är Sverige, Tyskland och USA medan Kina är den snabbast växande marknaden.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

Fashionnet.se

Startsidan just nu

Butiksnytt
Så ser Åhléns citys nya herrmodeplan ut

Nya varumärken, barberare och hamburgerrestaurang ryms på totalrenoverade herrmodeplanet i Stockholmsvaruhuset.

Stylein växer digitalt

XXL återkallar permitterad personal i Norge och Finland

H&M har återöppnat 500 butiker senaste veckan

Dansk modekoncern stänger butiker

Underklädesjätte stänger 250 butiker

Nyhetsbrev

Maska för alla

Arkiv

Revolver lanserar digitalt showroom

I väntan på att presentera nya datum och hur kommande säsong i Köpenhamn ska arrangeras lanserar modemässan nytt samarbete med Traede.

Sellpy växer och nyanställer

Liten konkursökning i detaljhandeln – men lönsamheten hårt pressad

Skapar möbler av återvunna strumpbyxor

Hyllad designer för Ellos

Plus

Elin Larsson i stor intervju: Rusta för en cirkulär spelplan

I en tid när många bolag kämpar för överlevnad uppmanar hållbarhetsexperten Elin Larsson till innovation och affärsutveckling.

Plus

Sveriges nästa modehopp

En mix av couture och ready to wear. Det är ingredienserna till den nya designerstjärnan Amanda Borgfors Mészáros varumärke som lanseras i höst.

Modedesigner relanserar webbutik

Butiksnytt
Storstadssatsning för Blank the Hub

I sommar och höst väntar etableringar i Stockholm för butikskonceptet. Nu hoppas grundarna att kunderna längtar tillbaka till retail igen.

Snabbare Ellos

6 300 handelsföretag kan slås ut innan stödåtgärder når fram

Butiksnytt
Granitgrundare bakom nytt retailkoncept – vill växa med fler sommarbutiker

Han blir ny vd för VRG

Krisande sko- och accessoarkoncernen har en ny vd som i sommar efterträder avgående vd Jonas Ottosson.

Stort omsättningstapp för Wesc

Så kan Fanny drivas vidare

Masai i nya händer

Varuhuskedjan JC Penney ansöker om konkursskydd

Fortsatt låg framtidstro i handeln – minskar i e-handeln

Boohoo tar in miljarder – siktar på förvärv

Björn Borg tappar omsättning och lönsamhet

Boozt ser stor osäkerhet på kort sikt

Boozt stänger och öppnar

UC: Konkursvåg ser ut att avta i maj

Liten i Eton

Tar över The Shirt Factory

Wasséns i konkurs

Fristads säger upp

The Shirt Factory i nya händer

Så sålde Odd Molly – förlusten minskar

Se alla Företagens egna nyheter

Syverket hjälper till när det blir fel!

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Anmälan öppen för Nordiska Textilakademins nya YH-kurser

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Framåt för Nordiska Textilakademin - två nya kurser

Snabb och flexibel bildleverantör tryggar tillväxten

- Det är inte försent att bli digital; Mardi Gras Digital

A50- en kraftfull Android mobil POS

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Jeansverket rekryterar entreprenören Christoffer Lindqvist

Microfabriken tillverkar konfektion i Borås!

SL Mönster & Provsömnad flyttar till Syverket

Produktfotografering – från hantverk till industri

Mardi Gras Digital, byrå som brinner för sortiment.

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

Premium Eco Box – den miljövänliga designförpackningen

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Sänd till en kollega

0.11