23948sdkhjf

Designbyrå vill inspirera till cirkulär konsumtion av kläder

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Design- och reklmbyrån WDW creative öppnade en pop up-butik för vintage förra veckan.

”Butiken” som hade öppet blott en dag i samarbete med Emmaus Stockholm ska följas av flera. 

I ett mejl till Habit skriver byråns medgrundare och creative director Jon Bergsman att ambitionen är att arrangera tillfällig butik fyra gånger per år med aktörer primärt inom mode och second hand. ”När det kommer till partner så har vi önskat använda vår plattform denna gång för att stötta Emmaus arbete, sedan kan det bli andra hjälporganisationer längre fram men även med modeföretag så länge de har ett cirkulärt tänk i sitt skapande och produktion", uppger Jon Bergsman.

- Fler företag behöver ta initiativ och inkludera hållbarhetstänket i sitt arbete. WDW vintage är ett fantastiskt exempel på detta. Tack vare alla som handlade och lämnade in kläder kunde vi sprida att second hand är ett attraktivt alternativ till nyproducerat och samtidigt samla in pengar till vårt viktiga arbete för fred och mänskliga rättigheter, säger Frida Dunger Johnsson, verksamhetsledare för Emmaus Stockholm. 

I ett mejl skriver WDW creative att ”som design- och reklambyrå inom livstilssegmentet fick vi för en tid sen en idé att vi vill inspirera våra kunder och branschen att tänka mer hållbart – både i vårt arbete med reklam, men även i vardagen. Det landade i att vi skapade WDW vintage, en pop-up butik med cirkulärkonsumtion av kläder”.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Modedistrikt bjuder in till visning – välkomnar modeintresserad allmänhet

Här är varumärkena som deltar i Stockholm Fashion Districts visning den 5 februari.

Jobb & Karriär
Går till Patriksson group

Åtta fokusområden för en hållbar modebransch – utmanar dagens tillväxtlogik

EU-kommissionen utlyser tävling för att hitta innovationer för hållbar modeproduktion

Gina Tricot i nytt samarbete

Bambuser gör företrädesemission

Nyhetsbrev

Åhléns digitaliserar också sina kvitton

Arkiv

Denimmässa till Berlin

Skjortföretag mot börsen?

Blir kreativ rådgivare åt modehandlaren

Jobb & Karriär
Han lämnar Tiger of Sweden

Modeföretagets kreativa chef slutar efter drygt två år på posten.

Ellos i nytt samarbete

”Tar nästa stora steg inom mode”.

Säljer i MQ

De är Årets Designer

Plus

Nu väntar lansering av nya Hunkydory

Charlotte Simonsbacka ligger bakom designen av varumärket som relanseras med kommande höstkollektion. Habit har träffat henne på huvudkontoret i Stockholm.

Gap backar – Old Navy knoppas inte av

Zalando ansluter till Global Fashion Agenda

Kenzo byter uttryck

H&M till Centralamerika

Van Gils nylanseras i Sverige

Fler butiker flyr – nu lämnar Nilson group

Blanche i samarbete

Skhoop med miljömärkning

Jobb & Karriär
Hon blir vd för Totême

Efterträder grundaren Elin Kling.

Lindex stärker Stockmann

Utbyggd outlet noterar rekordsiffra

Resurssmarta förslag för textilsektorn

Jobb & Karriär
Från Rodebjer till Hemköp

Jobb & Karriär
Operativ chef lämnar Revolutionrace

Sportamore tappar finanschef – går till Adidas

De går till Mildh press

Puma Nordic upptaxeras

H&M samarbetar med NFL

Uniqlos ägare sänker prognos

DK Company förvärvar tysk modehandlare

Modebutik stänger

Se alla Företagens egna nyheter

Premium Eco Box – den miljövänliga designförpackningen

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Stylisten berättar

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Inventera enkelt med din mobil

Sänd till en kollega

0.142