23948sdkhjf

Stärkt Sportamore

| Av Fia Forsman / Nyhetsbyrån Direkt | Tipsa redaktionen

Ökad försäljning och förbättrat resultat för e-handlaren.

Sportamores totala försäljning ökade 17,4 procent till 252 miljoner kronor under det tredje kvartalet 2019 (215).

Läs också: Sportamore växer – men ökar förlusten

Rörelseresultatet, på ebit-nivå, uppgick till 2,8 miljoner kronor (-0,5). "Vi fortsätter leverera planenlig tillväxt", skriver Johan Ryding i vd-ordet i rapporten där han också lyfter fram att det positiva resultatet under kvartalet signalerar ett "tydligt trendbrott i koncernens resultatutveckling". Det genomsnittliga ordervärdet ökade med 13 procent under kvartalet.

Utvecklingen drevs av införandet av lägsta ordervärde för fri frakt i samtliga markander vilket föranlett ett ökande antal varor per order, men också stigande genomsnittligt försäljningspris, uppger bolaget. "Denna förändring ger stor påverkan på koncernens kostnadsstruktur per order och innebär att lönsamheten förbättras radikalt", skriver Johan Ryding.

Vidare uppger Sportamore att lagervärdet vid periodens slut uppgick till 322 miljoner kronor (276) och att lagret uppvisar god kurans, där mindre än 17 porcent är äldre än sex månader.

Mer om: Sportamore
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Göteborgspremiär för Marqet

Pressad lönsamhet i modehandeln

2019 ser ut att bli ett år präglat av konkurser, rekonstruktioner, pressade marginaler och höjda importpriser. Dock skönjer Svensk Handel ljuset i tunneln för vissa modeaktörer.

Back i konkurs

Bolaget bakom modemärket har försatts i konkurs.

Butiksnytt
Kika in i Wood Woods Londonbutik

Få full koll på produktionsflödena – missa inte Habit Frukostforum

Så blir visningarna i Köpenhamn

Nyhetsbrev

De kan bli Årets Modebutik

Tre butiker tävlar om branschpriset i Habit Modegalan 2019 på Grand Hôtel i Stockholm. Här berättar de vad som gör en butik framgångsrik.

Arkiv

Flexibilitet, snabba leveranser och grön kompensation

Kunderna styr framtidens logistiklösningar

Modeinköp för Röhsska museet

Ordförande ökar i Odd Molly

Revolver skjuter upp premiären av nytt mässkoncept

Bestseller-ägare ökar i modeplattform

Skokedja utvidgar uthyrningskoncept

Jobb & Karriär
Ska arbeta med affärsutveckling hos Key Search Scandinavia

VRG ansöker om rekonstruktion

Sko- och accessoarkoncernen har ansökt om rekonstruktion. Nu väntar ytterligare nedläggning av butiker, personalneddragningar och ökat fokus på egna varumärken för att öka marginalerna.

Anna Appelqvist lämnar Gina Tricot

"Jag är otroligt stolt över resan Gina Tricot som bolag gjort".

Odd Molly gasar på: Förvärvar second hand-aktör och logistikfastighet

Odd Molly avser förvärva Used by, logistikfastighet och gör nyemission. Därtill får modebolaget ny storägare.

Nelly kombinerar pop up-butik med outlet

Ny rapport: Hundratals second hand-plagg har mindre klimatpåverkan än ett enda nytillverkat

Så mycket ökar e-handeln när fysisk butik öppnar

Har stor betydelse för att bygga lojalitet och få återkommande kunder, enligt ny undersökning.

Vinnande ledarskap på Habit Modegalan

Spänningen stiger … Den 3 december får vi veta vem som kan titulera sig Årets kunddrivande ledare 2019; Morgan Olsson, Henrik Bunge eller Henrik Hoffman.

Modebutiksanställd prisad av kunderna

Modeduo bland södra Sveriges främsta entreprenörer

Butiksnytt
Fransk workwear på Söder

Funktionellt, hållbart och tidlösa plagg hos nya L'Usine Bleue.

Plus

Här är tillväxtvinnarna

MODEBRANSCHENS BOKSLUT, DEL 7/7: Fler än hälften av sport- och friluftsleverantörerna ökade omsättningen 2018. Två företag från Åre tog täten.

Filippa K:s finanschef slutar

Butiksnytt
Flygplatsbutik för Newbie

Minskad försäljning för Wesc

Boozt skriver ned prognos

Marimekko och Uniqlo i nytt samarbete

Otillåtna halter av sexvärt krom och bly i lädervaror

Fast Retailing i robotprojekt för lagerautomatisering

Modejätten ska sälja begagnade lucialinnen

Nu separeras RNB

Jobb & Karriär
Ny vd för RNB

Jobb & Karriär
Ska sköta Balmuirs pr-arbete

Gaps vd avgår

Se alla Företagens egna nyheter

Premium Eco Box – den miljövänliga designförpackningen

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Stylisten berättar

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Inventera enkelt med din mobil

Sänd till en kollega

0.165