23948sdkhjf

Babyshop plockar in marknadschef

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

E-handelsgruppen har även en ny creative director.

Johan Loman klev i oktober på som marknadschef, head of marketing, hos Babyshop.
Tjänsten är ny och uppdraget blir att  ansvara för gruppens, som inkluderar Babyshop, Lekmer och Alexaandalexa, arbete med varumärke och kommunikation - främst med fokus att tydliggöra och utveckla de tre olika sajternas position. 
Strax innan Johan Loman tillträdde började även Petter Ödeen på e-handelsbolaget som creative director. Duon ska tillsammans med organisationen arbeta med och driva position-och kommunikationsarbetet. 
Johan Loman och Petter Ödeen rapporterar till gruppens marknadsdirektör Jonas Jutmar.  
Johan Loman har tidigare arbetat som marknadschef och även partner på Stutterheim samt på byråsidan hos Jung, McCann och Hill+Knowlton Strategies. 
Vad lockade med jobbet?
- Babyshop driver en imponerande global apparat via tre olika sajter med varumärken som spänner från mass till lyx. Utöver det designas, paketeras och marknadsförs även en rad egna märken från kontoret i Stockholm. Min upplevelse såhär långt är även att man har branschens vassaste hjärnor när det kommer till att förstå slutkunden och driva försäljning online, säger Johan Loman till Habit.
Vilka är utmaningarna? 
- Tydliggöra varumärkespositionerna gentemot målgruppen för samtliga sajter och väcka känslor hos en extremt intressant och ständigt växande målgrupp som föräldrar är.Baby och kids-kategorin i sig är väldigt prisorienterad. Babyshop har dock lyckats med att bygga varumärkesvärden utöver enbart pris i flera av sina sajter och egna märken. Min ambition är att hjälpa till att förstärka de värdena så sajterna växer som ledande destinationer för föräldrar världen över genom ännu vassare varumärkesarbete och kommunikation.
Vad blir den stora skillnaden mot att arbeta med vuxenkläder?
- Utan att ha förkovrat mig i en målgruppsundersökning så är min uppfattning att målgruppen föräldrar är allt annat än homogen. Dock så letar kunderna som alla andra kvalitet till sig själva och sina barn. Utmaningen är därför likartad även om produkten är annorlunda. Sedan så finns det såklart många  förhållningssätt och metoder som är vanliga inom modeindustrin som är applicerbara även här, säger Johan Loman till Habit.
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Göteborgspremiär för Marqet

Pressad lönsamhet i modehandeln

2019 ser ut att bli ett år präglat av konkurser, rekonstruktioner, pressade marginaler och höjda importpriser. Dock skönjer Svensk Handel ljuset i tunneln för vissa modeaktörer.

Back i konkurs

Bolaget bakom modemärket har försatts i konkurs.

Få full koll på produktionsflödena – Missa inte Habit Frukostforum

Butiksnytt
Kika in i Wood Woods Londonbutik

De kan bli Årets Modebutik

Tre butiker tävlar om branschpriset i Habit Modegalan 2019 på Grand Hôtel i Stockholm. Här berättar de vad som gör en butik framgångsrik.

Nyhetsbrev

Så blir visningarna i Köpenhamn

Arkiv

Flexibilitet, snabba leveranser och grön kompensation

Kunderna styr framtidens logistiklösningar

Modeinköp för Röhsska museet

Revolver skjuter upp premiären av nytt mässkoncept

Ordförande ökar i Odd Molly

Bestseller-ägare ökar i modeplattform

Skokedja utvidgar uthyrningskoncept

VRG ansöker om rekonstruktion

Sko- och accessoarkoncernen har ansökt om rekonstruktion. Nu väntar ytterligare nedläggning av butiker, personalneddragningar och ökat fokus på egna varumärken för att öka marginalerna.

Jobb & Karriär
Ska arbeta med affärsutveckling hos Key Search Scandinavia

Anna Appelqvist lämnar Gina Tricot

"Jag är otroligt stolt över resan Gina Tricot som bolag gjort".

Odd Molly gasar på: Förvärvar second hand-aktör och logistikfastighet

Odd Molly avser förvärva Used by, logistikfastighet och gör nyemission. Därtill får modebolaget ny storägare.

Nelly kombinerar pop up-butik med outlet

Så mycket ökar e-handeln när fysisk butik öppnar

Har stor betydelse för att bygga lojalitet och få återkommande kunder, enligt ny undersökning.

Modebutiksanställd prisad av kunderna

Ny rapport: Hundratals second hand-plagg har mindre klimatpåverkan än ett enda nytillverkat

Plus

Här är tillväxtvinnarna

MODEBRANSCHENS BOKSLUT, DEL 7/7: Fler än hälften av sport- och friluftsleverantörerna ökade omsättningen 2018. Två företag från Åre tog täten.

Vinnande ledarskap på Habit Modegalan

Spänningen stiger … Den 3 december får vi veta vem som kan titulera sig Årets kunddrivande ledare 2019; Morgan Olsson, Henrik Bunge eller Henrik Hoffman.

Butiksnytt
Fransk workwear på Söder

Funktionellt, hållbart och tidlösa plagg hos nya L'Usine Bleue.

Modeduo bland södra Sveriges främsta entreprenörer

Filippa K:s finanschef slutar

Butiksnytt
Flygplatsbutik för Newbie

Minskad försäljning för Wesc

Boozt skriver ned prognos

Marimekko och Uniqlo i nytt samarbete

Otillåtna halter av sexvärt krom och bly i lädervaror

Fast Retailing i robotprojekt för lagerautomatisering

Modejätten ska sälja begagnade lucialinnen

Nu separeras RNB

Jobb & Karriär
Ny vd för RNB

Jobb & Karriär
Ska sköta Balmuirs pr-arbete

Gaps vd avgår

Se alla Företagens egna nyheter

Premium Eco Box – den miljövänliga designförpackningen

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Stylisten berättar

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Inventera enkelt med din mobil

Sänd till en kollega

0.147