23948sdkhjf

Babyshop plockar in marknadschef

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

E-handelsgruppen har även en ny creative director.

Johan Loman klev i oktober på som marknadschef, head of marketing, hos Babyshop.
Tjänsten är ny och uppdraget blir att  ansvara för gruppens, som inkluderar Babyshop, Lekmer och Alexaandalexa, arbete med varumärke och kommunikation - främst med fokus att tydliggöra och utveckla de tre olika sajternas position. 
Strax innan Johan Loman tillträdde började även Petter Ödeen på e-handelsbolaget som creative director. Duon ska tillsammans med organisationen arbeta med och driva position-och kommunikationsarbetet. 
Johan Loman och Petter Ödeen rapporterar till gruppens marknadsdirektör Jonas Jutmar.  
Johan Loman har tidigare arbetat som marknadschef och även partner på Stutterheim samt på byråsidan hos Jung, McCann och Hill+Knowlton Strategies. 
Vad lockade med jobbet?
- Babyshop driver en imponerande global apparat via tre olika sajter med varumärken som spänner från mass till lyx. Utöver det designas, paketeras och marknadsförs även en rad egna märken från kontoret i Stockholm. Min upplevelse såhär långt är även att man har branschens vassaste hjärnor när det kommer till att förstå slutkunden och driva försäljning online, säger Johan Loman till Habit.
Vilka är utmaningarna? 
- Tydliggöra varumärkespositionerna gentemot målgruppen för samtliga sajter och väcka känslor hos en extremt intressant och ständigt växande målgrupp som föräldrar är.Baby och kids-kategorin i sig är väldigt prisorienterad. Babyshop har dock lyckats med att bygga varumärkesvärden utöver enbart pris i flera av sina sajter och egna märken. Min ambition är att hjälpa till att förstärka de värdena så sajterna växer som ledande destinationer för föräldrar världen över genom ännu vassare varumärkesarbete och kommunikation.
Vad blir den stora skillnaden mot att arbeta med vuxenkläder?
- Utan att ha förkovrat mig i en målgruppsundersökning så är min uppfattning att målgruppen föräldrar är allt annat än homogen. Dock så letar kunderna som alla andra kvalitet till sig själva och sina barn. Utmaningen är därför likartad även om produkten är annorlunda. Sedan så finns det såklart många  förhållningssätt och metoder som är vanliga inom modeindustrin som är applicerbara även här, säger Johan Loman till Habit.
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Stort varulager och mild vinter sänkte Wearcolour

"Vi har ett turbulent år bakom oss och vi befinner oss nu i en situation som vi inte reder ut och tvingas därför ansöka om konkurs", uppger vd Johan Ullbro till Habit.

Wearcolour i konkurs

I december i fjol lämnade nya delägarna Karl Rosander, Måns Ulvestam och Fabian Månsson styrelsen.

Plus

Väntar en e-handelsbubbla? Så säger experterna

En hel del e-handlare kommer få det svårt de närmaste åren. Samtidigt stundar en konsolidering, vilket branschen såg prov på senast i går med Footways bud på Sportamore.

Gillblads i konkurs

E-barometern: "Nu påverkar e-modehandeln på allvar butiksförsäljningen"

6 av svenskarnas 20 e-handelsfavoriter är modeföretag.

Rave Review nominerat till LVMH-pris

Duon kan, som första svenska nominerade märke någonsin, kamma hem prestigefylld utmärkelse.

Nyhetsbrev

Boråsföretag lanserar cirkulär kollektion

Arkiv

Så mycket ökade försäljningen för Lager 157 i fjol: ”Stolt över utvecklingen över tid”

VRG behöver mer tid – förlänger rekonstruktion

Har öppnar Decathlon

Footway lägger bud på Sportamore

Ambitionen skapa ledande plattform för e-handel inom sport och mode.

Fortsatt supertrögt för Odd Molly – tappar försäljning

Butiksnytt
Houdini med pop up-butik för secondhand

Reuse-konceptet blir snart även tillgängligt via företagets webbutik samt Instagram.

Butiksnytt
Tolfte butiken för Edblad

Så ska Gant bli mer hållbart – listar nya initiativ

Twilfit om nya ägaren: "Förstår vår nisch"

Plus

"Vi vill avsluta eran av snabbkonsumtion"

Asket, som växer med rekordfart, bygger en klassisk och begränsad herrgarderob med material som är spårbart till minsta tråd.

Butiksnytt
Här nyöppnar Deichmann

Underklädesföretag plockar in ny kompetens

Välkomnar duo med bakgrund inom detalj- och digitalhandel och med kompetens att bygga bolag.

"Vi ska bli modets Airbnb"

I dag lanserar entreprenören Emelie Gustafsson Maistedt sajten Gemme Collective. Målet är att expandera i de största städerna i Europa.

Plus

Miljövänligt engångsmode

Ett modemässigt paradigmskifte, där ägande ersätts av brukande och konsumerade plagg läggs i komposten. Möt eldsjälen bakom textila utvecklingsprojektet Streamateria.

Förbättrat helårsresultat för Lindex

De öppnar i Hede fashion outlet

Tillväxt för Löplabbet

Tvåsiffrig försäljningsökning för sportkonceptet.

Jobb & Karriär
Fastighetsjätte värvar från H&M

Matchesfashion rekryterar vd från Amazon

PV med datum för 2021

H&M i blåsväder för kartläggning av personuppgifter

Fenix Outdoor försiktigt inför 2020

H&M: Fler än häften av kinesiska butiker stängda på grund av coronaviruset

Starkt fjolår för Stadium group

Hyrestvist tvingar bort Intersport

Nu får Gul & Blå nytt liv

Här öppnar XXL butik om 4 000 kvadratmeter

Qliros vd slutar – Qliro group blir Nelly group

Macy's stänger 125 varuhus i stort sparpaket

Se alla Företagens egna nyheter

Mardi Gras Digital, byrå som brinner för sortiment.

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

Premium Eco Box – den miljövänliga designförpackningen

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Stylisten berättar

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

Sänd till en kollega

0.125