23948sdkhjf

Babyshop plockar in marknadschef

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

E-handelsgruppen har även en ny creative director.

Johan Loman klev i oktober på som marknadschef, head of marketing, hos Babyshop.
Tjänsten är ny och uppdraget blir att  ansvara för gruppens, som inkluderar Babyshop, Lekmer och Alexaandalexa, arbete med varumärke och kommunikation - främst med fokus att tydliggöra och utveckla de tre olika sajternas position. 
Strax innan Johan Loman tillträdde började även Petter Ödeen på e-handelsbolaget som creative director. Duon ska tillsammans med organisationen arbeta med och driva position-och kommunikationsarbetet. 
Johan Loman och Petter Ödeen rapporterar till gruppens marknadsdirektör Jonas Jutmar.  
Johan Loman har tidigare arbetat som marknadschef och även partner på Stutterheim samt på byråsidan hos Jung, McCann och Hill+Knowlton Strategies. 
Vad lockade med jobbet?
- Babyshop driver en imponerande global apparat via tre olika sajter med varumärken som spänner från mass till lyx. Utöver det designas, paketeras och marknadsförs även en rad egna märken från kontoret i Stockholm. Min upplevelse såhär långt är även att man har branschens vassaste hjärnor när det kommer till att förstå slutkunden och driva försäljning online, säger Johan Loman till Habit.
Vilka är utmaningarna? 
- Tydliggöra varumärkespositionerna gentemot målgruppen för samtliga sajter och väcka känslor hos en extremt intressant och ständigt växande målgrupp som föräldrar är.Baby och kids-kategorin i sig är väldigt prisorienterad. Babyshop har dock lyckats med att bygga varumärkesvärden utöver enbart pris i flera av sina sajter och egna märken. Min ambition är att hjälpa till att förstärka de värdena så sajterna växer som ledande destinationer för föräldrar världen över genom ännu vassare varumärkesarbete och kommunikation.
Vad blir den stora skillnaden mot att arbeta med vuxenkläder?
- Utan att ha förkovrat mig i en målgruppsundersökning så är min uppfattning att målgruppen föräldrar är allt annat än homogen. Dock så letar kunderna som alla andra kvalitet till sig själva och sina barn. Utmaningen är därför likartad även om produkten är annorlunda. Sedan så finns det såklart många  förhållningssätt och metoder som är vanliga inom modeindustrin som är applicerbara även här, säger Johan Loman till Habit.
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Dansk modekoncern ur rekonstruktion – tidigare huvudägare lämnar

H&M fortsätter återöppna butiker

H&M i livesamtal om hållbarhet – tar influencer till hjälp

Craft lanserar ny e-handel

Jobb & Karriär
Hon blir ny hållbarhetschef på Kappahl

Butiksnytt
Butik för Tretorn

Öppnar butik för att lära känna målgruppen i ytterligare en kanal.

Nyhetsbrev

VRG förlänger rekonstruktionen ytterligare

Arkiv

Stipendier ska boosta unga designers inför framtiden

Företagsledaren och modeentreprenören Salomon Dahan vill bidra till en fortsatt framgångsrik modeindustri i Sverige.

Polarn O. Pyret i Norge i rekonstruktion

Dotterbolaget omfattar 21 butiker.

Stabilt konkursläge men en andra våg hotar i höst

Hos dem ökar e-handeln mest

Jobb & Karriär
Han rekryteras till ny roll i Boozt

Plus

Den gröna vågen och modebranschen

I Storbritannien har Extinction Rebellion’s Fashion Action, XRFA, på kort tid vuxit till en världsomspännande rörelse som sätter press på modeindustrin. Är den ett hot eller står den svenska modebranschen och aktivisterna närmare varandra än vi tror?

Datum klara för inköpsdagarna i Nacka

Footways omsättning backar

Nya augustidatum för Köpenhamns modevecka

På torsdagen kom beskedet att Copenhagen Fashion Week och mässorna Ciff och Revolver ska äga rum som planerat i augusti men flyttas en knapp vecka.

Boohoo köper resten av snabbväxande Pretty Little Thing

Knowledge Cotton Apparel lanserar damkollektion

Butiksnytt
Här öppnar Glitter

Jobb & Karriär
Ellos vd lämnar

Marina Davarinou kliver av vd-posten efter drygt tre år.

Hon ska hjälpa Odd Molly med livesänd shopping

Footway vill köpa Caliroots

Förvärvade nyligen Sportamore och vill skapa en ledande plattform för e-handel inom sport och mode.

Rains vill byta läge i Stockholm

Den danska modeverksamhetens butik är tillfälligt stängd.

H&M avbryter snart permitteringar vid huvudkontoret

Jobb & Karriär
Byter jobb hos Boozt

Butiksnytt
& Other Stories öppnar butik i Norge

XXL återkallar permitterad personal i Norge och Finland

Stylein växer digitalt

H&M har återöppnat 500 butiker senaste veckan

Dansk modekoncern stänger butiker

Hyllad designer för Ellos

Underklädesjätte stänger 250 butiker

Snabbare Ellos

6 300 handelsföretag kan slås ut innan stödåtgärder når fram

Stort omsättningstapp för Wesc

Masai i nya händer

Fortsatt låg framtidstro i handeln – minskar i e-handeln

Se alla Företagens egna nyheter

Syverket hjälper till när det blir fel!

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Anmälan öppen för Nordiska Textilakademins nya YH-kurser

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Framåt för Nordiska Textilakademin - två nya kurser

Snabb och flexibel bildleverantör tryggar tillväxten

- Det är inte försent att bli digital; Mardi Gras Digital

A50- en kraftfull Android mobil POS

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Jeansverket rekryterar entreprenören Christoffer Lindqvist

Microfabriken tillverkar konfektion i Borås!

SL Mönster & Provsömnad flyttar till Syverket

Produktfotografering – från hantverk till industri

Mardi Gras Digital, byrå som brinner för sortiment.

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

Premium Eco Box – den miljövänliga designförpackningen

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Sänd till en kollega

0.172