23948sdkhjf

Så går det för detaljhandeln i stadskärnorna

| Av Mona Johansson | Tipsa redaktionen

Tio-i-topplistan över de stadskärnor som utvecklades bäst 2018.

Hotell, kommersiell service, restauranger och kaféer håller liv i de svenska stadskärnorna medan sällanköpshandeln, och framför allt klädbutikerna, tappar. Branschrapporten Cityindex, som HUI Research och Fastighetsägarna ligger bakom, bekräftar att citykärnornas strukturomvandling fortsätter. 

Läs också: Handeln förväntas stå emot lågkonjunkturen

Trots att detaljhandeln har det motigt så växte omsättningen i de svenska stadskärnorna med 0,4 procent förra året. Detta tack vare att andra verksamheter driver på utvecklingen. Turismen fortsätter att öka, vilket bidrar till att lyfta hotell- och restaurangnäringen. Hotellomsättningen i stadskärnorna steg under 2018 med 3,9 procent medan restaurang- och kafé-försäljningen i cityområdena växte med 1,3 procent. 

Den kommersiella servicen, som innefattar allt från frisörer, kemtvättar och skräddare till gym och lasergame, växte 2018 med 2,2 procent i de svenska stadskärnorna allt medan detaljhandelns negativa utveckling fortsätter. Om inte dagligvaruhandeln med sin ökning på 2,6 procent dämpat fallet så hade detaljhandelns tapp blivit betydligt större än 0,6 procent. Tuffast är det för kläd- och skobranschen som minskade med hela 2,9 procent. Totalt redovisar sällanköpshandeln ett minus på 1,9 procent.

– När handeln som besöksanledning tappar måste stadskärnorna skapa nya unika besöksanledningar för att attrahera besökare. För att lyckas med detta måste alla stadens aktörer med på tåget, allt från fastighetsägare, handlare och restaurangägare till politiker och tjänstemän, men också det lokala näringslivet, kommenterar Helena Olsson, chef stadsutveckling och samhälle, Fastighetsägarna Stockholm.

Stadskärnorna andel av den svenska detaljhandeln uppgår nu till 15 procent. I pengar motsvarar det 117 miljarder kronor.

Stadskärnorna är också en viktig arbetsplats. Totalt 50 000 personer jobbar inom cityhandeln. Den största andelen, 36 procent, arbetar inom sällanköpsvaruhandeln medan 10 procent arbetar i dagligvaruhandeln.

Stadskärnorna som växte mest i omsättning 2018:

  1. Sandviken (11,4 procent)
  2. Kinna (5,6)
  3. Varberg (5,4)
  4. Höganäs (5,3)
  5. Svedala (5,3)
  6. Höör (4,2)
  7. Vallentuna (4,2)
  8. Nybro (4,1)
  9. Norrtälje (4,0)
  10. Ängeholm (3,9)

Stadskärnorna som växte mest bland de 15 största kommunerna:

  1. Gävle (2,4)
  2. Göteborg (1,7)
  3. Borås (1,6)
  4. Malmö (1,4)
  5. Lund (1,4)
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Så ska Miinto bli mer än en säljkanal

Butiksnytt
Herrskoyta i ny form

Här är varumärkena på NK:s nya herrskoyta.

1

MQ blir Marqet: "Vi är medvetna om att vi har en resa att göra"

Habit fick en pratstund med vd Ingvar Larsson i butiken på Drottninggatan i Stockholm.

Plus

Omsättningen sjönk för majoriteten av varumärkena

MODEBRANSCHENS BOKSLUT, DEL 6/7: Många förlorare, få vinnare. 37 av 66 klädleverantörer tappade omsättning i fjol jämfört med 2017. Här levererar Habit hela listan.

Lindex huvudägare i nytt underklädesmärke:”Ska skapa tillväxtmöjligheter”

Guldknappen till Haglöfs

Nyhetsbrev

Starkt kvartal för Björn Borg

”Aldrig tidigare har vi omsatt så mycket”.

Arkiv

Rejäl tillväxt digitalt för Lexington company

Nytt nummer av Habit

Om den växande secondhandtrenden, Filippa Knutsson, Asos och mycket mer.

Etikettlösningar – fortsatt viktig del av varumärkesarbetet

Med passion för hållbarhet ska Nilörngruppen fortsätta erövra världen

Minskad försäljning för Wesc

Förlusttyngt MQ byter namn till Marqet

Samtliga 119 butiker ska göras om nästa år. Här kan du kika in i nya butiken.

Två Stadium-öppningar samma dag i samma stad

Fem finalister från Sverige i Designers’ Nest

Boozt skriver ned prognos

Plus

Vinstrevansch för knappt hälften av skoleverantörerna

MODEBRANSCHENS BOKSLUT, DEL 5/7: 2018 var ett tillväxtår för skoleverantörerna, men marginalerna för hälften av företagen minskade.

Vänder till vinst och öppnar nytt

Den starka tillväxten fortsätter för herrvarumärket A Day's March i år. Expansion hägrar under första halvåret 2020.

Marimekko och Uniqlo i nytt samarbete

Otillåtna halter av sexvärt krom och bly i lädervaror

KRÖNIKA: Vi måste sätta stopp för ”fulinsamling” av begagnade kläder

Nu fälls Jollyroom: "Sviker konsumenterna"

Fast Retailing i robotprojekt för lagerautomatisering

Modejätten ska sälja begagnade lucialinnen

Andra kapitlet för Blk Dnm

Nu relanserar Johan Lindeberg varumärket med webbutik.

Butiksnytt
Herrmode på hotell

Nu har Lidholm’s Clothier öppnat i Göteborg.

Nu separeras RNB

Jobb & Karriär
Ny vd för RNB

Jobb & Karriär
Ska sköta Balmuirs pr-arbete

Gaps vd avgår

Utmärkelse till Carcel

Butiksnytt
Dubblerad yta för Peak Performance

Stafano Pilati till Pitti Uomo

Starkt kvartal för New Wave

Amerikansk skjortkedja till Europa

Na-kd börjar klimatkompensera

Modereturer fram och tillbaka över Östersjön

Hugo Boss lovar bot och bättring

Se alla Företagens egna nyheter

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Stylisten berättar

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Sänd till en kollega

0.152