23948sdkhjf

Second hand-marknaden för lyxmode en miljardindustri

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Den växande second hand-marknaden för lyxmode är en tillgång snarare än ett hot för modemärkena, enligt ny rapport.

Enligt rapporten Why luxury brands should celebrate the pre-owned boom framtagen av Vestiaire Collective, där medlemmar säljer lyxmode, och Boston Consulting Group läggs fokus på att den växande second hand-marknaden kan vara nyttig för lyxmodehandlarna istället för att vara ett hot.

Läs också: Säkrar miljoner för fortsatt global tillväxt

Rapportförfattarna menar att återförsäljning är en rekryteringsmekanism för lyxvarumärken och de som är säljare av begagnat är också även främst förstahandsköpare, något som gynnar lyxmodemärkena.

Av 62 procent av de tillfrågade som handlat ett märke via Vestiaire Collective skulle i princip samtliga köpa från varumärket igen och därtill skulle 57 procent vända sig direkt till lyxmodemärket.

Säljarna i sin tur är ofta inga second hand-köpare utan säljer i första hand för att kunna göra nya inköp vilket 32 procent av de tillfrågade medger. 44 procent av säljarna uppgav att de köper dyrare lyxvaror i dag än de skulle ha gjort utan återförsäljningsmarknad. 

– 70 procent av försäljningen på Vestiaire Collective kommer från säljare som sällan köper av oss. De köper nya, är lojala mot sina varumärken och säljer för att öka sin köpkraft på den traditionella lyxmarknaden, säger Maximilian Bittner, vd för Vestiaire Collective i en kommentar till rapporten.

I rapporten framgår också bland annat att det är så kallade millenials och generation Z som stöper om marknaden och lägger större vikt på de sociala och miljömässiga effekterna av deras inköp än tidigare generationer, menar rapportförfattarna.

Enligt rapporten är därtill begagnat ett utmärkt sätt att öka hållbarheten i modebranschen och förlänga livet på produkter som ofta är också är sparsamt använda och i gott skick.

I studien framgår också att second hand-marknaden för lyxmode exploderat de senaste åren och haft en genomsnittlig årstillväxt om 12 procent jämfört med en tillväxt om 3 procent för den totala lyxmodemarknaden.

Marknaden för återförsäljning av mode väntas växa till en storindustri under de närmaste åren och gå från från att omsätta 25 miljarder amerikanska dollar till att omsätta 36 miljarder amerikanska dollar 2021 och utgöra 9 procent av lyxmodemarknaden.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

Fashionnet.se

Startsidan just nu

Butiksnytt
Så ser Åhléns citys nya herrmodeplan ut

Nya varumärken, barberare och hamburgerrestaurang ryms på totalrenoverade herrmodeplanet i Stockholmsvaruhuset.

Stylein växer digitalt

XXL återkallar permitterad personal i Norge och Finland

H&M har återöppnat 500 butiker senaste veckan

Dansk modekoncern stänger butiker

Underklädesjätte stänger 250 butiker

Nyhetsbrev

Maska för alla

Arkiv

Revolver lanserar digitalt showroom

I väntan på att presentera nya datum och hur kommande säsong i Köpenhamn ska arrangeras lanserar modemässan nytt samarbete med Traede.

Sellpy växer och nyanställer

Liten konkursökning i detaljhandeln – men lönsamheten hårt pressad

Skapar möbler av återvunna strumpbyxor

Hyllad designer för Ellos

Plus

Elin Larsson i stor intervju: Rusta för en cirkulär spelplan

I en tid när många bolag kämpar för överlevnad uppmanar hållbarhetsexperten Elin Larsson till innovation och affärsutveckling.

Plus

Sveriges nästa modehopp

En mix av couture och ready to wear. Det är ingredienserna till den nya designerstjärnan Amanda Borgfors Mészáros varumärke som lanseras i höst.

Modedesigner relanserar webbutik

Butiksnytt
Storstadssatsning för Blank the Hub

I sommar och höst väntar etableringar i Stockholm för butikskonceptet. Nu hoppas grundarna att kunderna längtar tillbaka till retail igen.

Snabbare Ellos

6 300 handelsföretag kan slås ut innan stödåtgärder når fram

Butiksnytt
Granitgrundare bakom nytt retailkoncept – vill växa med fler sommarbutiker

Han blir ny vd för VRG

Krisande sko- och accessoarkoncernen har en ny vd som i sommar efterträder avgående vd Jonas Ottosson.

Stort omsättningstapp för Wesc

Så kan Fanny drivas vidare

Masai i nya händer

Varuhuskedjan JC Penney ansöker om konkursskydd

Fortsatt låg framtidstro i handeln – minskar i e-handeln

Boohoo tar in miljarder – siktar på förvärv

Björn Borg tappar omsättning och lönsamhet

Boozt ser stor osäkerhet på kort sikt

Boozt stänger och öppnar

UC: Konkursvåg ser ut att avta i maj

Liten i Eton

Tar över The Shirt Factory

Wasséns i konkurs

Fristads säger upp

The Shirt Factory i nya händer

Så sålde Odd Molly – förlusten minskar

Se alla Företagens egna nyheter

Syverket hjälper till när det blir fel!

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Anmälan öppen för Nordiska Textilakademins nya YH-kurser

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Framåt för Nordiska Textilakademin - två nya kurser

Snabb och flexibel bildleverantör tryggar tillväxten

- Det är inte försent att bli digital; Mardi Gras Digital

A50- en kraftfull Android mobil POS

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Jeansverket rekryterar entreprenören Christoffer Lindqvist

Microfabriken tillverkar konfektion i Borås!

SL Mönster & Provsömnad flyttar till Syverket

Produktfotografering – från hantverk till industri

Mardi Gras Digital, byrå som brinner för sortiment.

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

Premium Eco Box – den miljövänliga designförpackningen

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Sänd till en kollega

0.157