23948sdkhjf

Second hand-marknaden för lyxmode en miljardindustri

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Den växande second hand-marknaden för lyxmode är en tillgång snarare än ett hot för modemärkena, enligt ny rapport.

Enligt rapporten Why luxury brands should celebrate the pre-owned boom framtagen av Vestiaire Collective, där medlemmar säljer lyxmode, och Boston Consulting Group läggs fokus på att den växande second hand-marknaden kan vara nyttig för lyxmodehandlarna istället för att vara ett hot.

Läs också: Vestiaire Collective med ny vd

Rapportförfattarna menar att återförsäljning är en rekryteringsmekanism för lyxvarumärken och de som är säljare av begagnat är också även främst förstahandsköpare, något som gynnar lyxmodemärkena.

Av 62 procent av de tillfrågade som handlat ett märke via Vestiaire Collective skulle i princip samtliga köpa från varumärket igen och därtill skulle 57 procent vända sig direkt till lyxmodemärket.

Säljarna i sin tur är ofta inga second hand-köpare utan säljer i första hand för att kunna göra nya inköp vilket 32 procent av de tillfrågade medger. 44 procent av säljarna uppgav att de köper dyrare lyxvaror i dag än de skulle ha gjort utan återförsäljningsmarknad. 

– 70 procent av försäljningen på Vestiaire Collective kommer från säljare som sällan köper av oss. De köper nya, är lojala mot sina varumärken och säljer för att öka sin köpkraft på den traditionella lyxmarknaden, säger Maximilian Bittner, vd för Vestiaire Collective i en kommentar till rapporten.

I rapporten framgår också bland annat att det är så kallade millenials och generation Z som stöper om marknaden och lägger större vikt på de sociala och miljömässiga effekterna av deras inköp än tidigare generationer, menar rapportförfattarna.

Enligt rapporten är därtill begagnat ett utmärkt sätt att öka hållbarheten i modebranschen och förlänga livet på produkter som ofta är också är sparsamt använda och i gott skick.

I studien framgår också att second hand-marknaden för lyxmode exploderat de senaste åren och haft en genomsnittlig årstillväxt om 12 procent jämfört med en tillväxt om 3 procent för den totala lyxmodemarknaden.

Marknaden för återförsäljning av mode väntas växa till en storindustri under de närmaste åren och gå från från att omsätta 25 miljarder amerikanska dollar till att omsätta 36 miljarder amerikanska dollar 2021 och utgöra 9 procent av lyxmodemarknaden.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Så ska Miinto bli mer än en säljkanal

Butiksnytt
Herrskoyta i ny form

Här är varumärkena på NK:s nya herrskoyta.

1

MQ blir Marqet: "Vi är medvetna om att vi har en resa att göra"

Habit fick en pratstund med vd Ingvar Larsson i butiken på Drottninggatan i Stockholm.

Lindex huvudägare i nytt underklädesmärke:”Ska skapa tillväxtmöjligheter”

Etikettlösningar – fortsatt viktig del av varumärkesarbetet

Med passion för hållbarhet ska Nilörngruppen fortsätta erövra världen

Guldknappen till Haglöfs

Nyhetsbrev

Starkt kvartal för Björn Borg

”Aldrig tidigare har vi omsatt så mycket”.

Arkiv

Rejäl tillväxt digitalt för Lexington company

Nytt nummer av Habit

Om den växande secondhandtrenden, Filippa Knutsson, Asos och mycket mer.

Minskad försäljning för Wesc

Plus

Omsättningen sjönk för majoriteten av varumärkena

MODEBRANSCHENS BOKSLUT, DEL 6/7: Många förlorare, få vinnare. 37 av 66 klädleverantörer tappade omsättning i fjol jämfört med 2017. Här levererar Habit hela listan.

Förlusttyngt MQ byter namn till Marqet

Samtliga 119 butiker ska göras om nästa år. Här kan du kika in i nya butiken.

Två Stadium-öppningar samma dag i samma stad

Fem finalister från Sverige i Designers’ Nest

Boozt skriver ned prognos

Plus

Vinstrevansch för knappt hälften av skoleverantörerna

MODEBRANSCHENS BOKSLUT, DEL 5/7: 2018 var ett tillväxtår för skoleverantörerna, men marginalerna för hälften av företagen minskade.

Vänder till vinst och öppnar nytt

Den starka tillväxten fortsätter för herrvarumärket A Day's March i år. Expansion hägrar under första halvåret 2020.

Marimekko och Uniqlo i nytt samarbete

Otillåtna halter av sexvärt krom och bly i lädervaror

KRÖNIKA: Vi måste sätta stopp för ”fulinsamling” av begagnade kläder

Nu fälls Jollyroom: "Sviker konsumenterna"

Fast Retailing i robotprojekt för lagerautomatisering

Modejätten ska sälja begagnade lucialinnen

Andra kapitlet för Blk Dnm

Nu relanserar Johan Lindeberg varumärket med webbutik.

Butiksnytt
Herrmode på hotell

Nu har Lidholm’s Clothier öppnat i Göteborg.

Nu separeras RNB

Jobb & Karriär
Ny vd för RNB

Jobb & Karriär
Ska sköta Balmuirs pr-arbete

Gaps vd avgår

Utmärkelse till Carcel

Butiksnytt
Dubblerad yta för Peak Performance

Stafano Pilati till Pitti Uomo

Starkt kvartal för New Wave

Amerikansk skjortkedja till Europa

Na-kd börjar klimatkompensera

Modereturer fram och tillbaka över Östersjön

Hugo Boss lovar bot och bättring

Se alla Företagens egna nyheter

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Stylisten berättar

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Sänd till en kollega

0.151