23948sdkhjf

KRÖNIKA: "Vi är tydliga med vad vi mäter"

| Av Admin | Tipsa redaktionen

AV: Mikael Sandström, ordförande, Svensk Handel Stil

Det fanns en gång något som hette Snabbindex. Det var dock allt annat än snabbt, utan publicerades drygt fem veckor efter månadsslut och mätte hela detaljhandelns omsättning. Inom modebranschen fanns en önskan om snabbare rapportering då den enda tillgängliga kunskapskällan bland detaljister och säljare var rykten: ”Jodå, jag kom just från Ohlssons och de sa att det var svårt att få igång handeln och så sa han att sommaren i alla fall gått bra”, var en typisk utsaga från en säljare. Alla spekulerade. Ingen visste.

Läs också: DE TALAR PÅ HABITS SEMINARIUM

Stil tog kontakt med HUI och det konstaterades att problemen med att bryta ut beklädnadssiffrorna från Snabbindexet var hanterbara. HUI skulle kunna leverera den första försäljningsstatistiken en dryg vecka efter månadsslutet. Det visade sig vara en efterlängtad kunskap. Ett problem kvarstod då HUI alltid mätt kläder och skor tillsammans, vilket var definitionen av beklädnadshandeln. Men till slut lyckades vi få ett tillräckligt stort underlag för att även kunna separera kläder och skor.

Målsättningen var också att göra det enkelt. Indexet ska mäta försäljningen i löpande siffror (alltså utan eventuell inflation), i jämförbara butiker och inte kalenderkorrigerat. Alltså: Jag som handlare kan kolla vad som fanns i kassan förra året och vad har jag i år i motsvarande månad. Om det förekommer stora avvikelser som kan förklara upp- eller nedgångar i försäljningen, påskens inverkan till exempel, skrivs det i kommentaren.

En väldigt viktig insikt är att Stilindex inte mäter hela Sveriges kläd- och skokonsumtion, utan försäljningen i fackhandeln. En del har haft synpunkter att den renodlade e-handeln inte finns med, men faktum är att vi aldrig utgett indexet för att mäta konsumtionen; tvärtom har vi varit väldigt tydliga med vad vi mäter. Därför finns bland annat inte sporthandelns försäljning av kläder och skor med, eller livsmedelsbutikernas och stormarknadernas. Inte heller mättes postorderhandeln på sin tid.

Summa summarum: Stilindex mäter vad som säljs i fackhandeln och uppgiftslämnarnas e-handel. Statistiken ska levereras åtta till tio dagar efter månadsslutet. Att sedan massmedia är intresserade är väl roligt, men det är för modefackhandelns användning som Stilindexet tas fram.

Däremot skulle vi gärna göra ett index för såväl e-handeln som sporthandeln, men än så länge har det varit ogörligt. Tyvärr.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (1)
Startsidan just nu

H&M-konkurrent rekryterar från H&M

Nya ägarna till Forever 21 tillsätter Daniel Kulle som vd.

Secondhand egen kategori hos Zalando

Jobb & Karriär
Hon ska minska Bubblerooms returer

E-handlaren rekryterar från Nelly. Tar plats i ledningsgruppen.

Vill ha individuella löner för handelns tjänstemän

Emmaus tredje second hand-butik

DE TALAR PÅ HABITS SEMINARIUM

Nyhetsbrev

Jobb & Karriär
Myrorna rekryterar kommunikationschef

Arkiv

E-handlare planerar fysisk expansion

Öppnade första butiken i veckan. Vill satsa i huvudstäderna i Norden.

Butiksnytt
Samsøe Samsøe öppnar i Göteborg

Forever 21 lever vidare trots konkursen

Lager 157 går in på nya marknader

Miljardbolaget vill växa i Norden. Här är planen.

Jill Sanders till Prada

Miuccia Prada och Raf Simons ska dela lika på det kreativa arbetet.

Underklädeskomet ska växa med e-handel

”Rustar bolaget för fortsatt expansion”. Rekryterar chef från Resia.

Bh-experter i Victoria's Secrets nya svenska butik

Plus

Ben Gorhamns mot nya höjder

Ben Gorham gick in i projektet med hull, hår och en fjällvandring i Riksgränsen. Designsamarbetet med Peak Performance släpps i butik i slutet av februari. I december förärades han Habit Modegalans hederspris.

Här är trenderna från megamässan Euroshop

Digitala provrumsspeglar, hologram och doftmoln bland det som väckte mest uppmärksamhet i Düsseldorf.

H&M erbjuder fossilfria leveranser ihop med Instabox

Så sålde Boozt – uppdaterar finansiella mål

Minskat resultat för Björn Borg

Plus

Från telekomstrateg till väskdesigner

Med väskmärket Anton Alice vill hon ge affärsvärldens män och kvinnor en snyggare vardag.

Positivt för Lexington – men modeförsäljningen minskar

Jobb & Karriär
Lämnar Indiska för Akademibokhandeln

Gant drar i gång auktion

Jobb & Karriär
Tillbaka till H&M

Går från posten som affärsområdeschef för mode hos Åhléns.

H&M ser inga större leveransförseningar från Kina ännu

Jobb & Karriär
Hon blir ansvarig för Arket

Jobb & Karriär
Från Nelly till Paul Brunngård

Jobb & Karriär
Ny driftschef hos Löplabbet

Gant-grundare har sålt allt i Odd Molly

Boråsföretag lanserar cirkulär kollektion

Butiksnytt
Här nyöppnar Deichmann

Fortsatt supertrögt för Odd Molly – tappar försäljning

Så ska Gant bli mer hållbart – listar nya initiativ

De öppnar i Hede fashion outlet

Jobb & Karriär
Fastighetsjätte värvar från H&M

Matchesfashion rekryterar vd från Amazon

Se alla Företagens egna nyheter

Produktfotografering – från hantverk till industri

Mardi Gras Digital, byrå som brinner för sortiment.

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

Premium Eco Box – den miljövänliga designförpackningen

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Stylisten berättar

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

Sänd till en kollega

0.125