23948sdkhjf

VRG kämpar på – förändringsarbetet fortskrider

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Resultatet förbättrades under fjärde kvartalet och försäljningen ökar online. ”Förändringsresan är inte färdig, men vi vågar påstå att vi har kommit långt”, skriver bolaget i rapporten.

Venue Retail Group, VRG, är mitt inne i ett omställningsarbete som bland annat innebär färre men större fysiska butiker och ett större fokus online.

Läs också: Herrskoyta i ny form

Bolaget skriver i rapporten att arbetet börjar ge frukt och butiksnätet uppdaterats och anpassats och därtill har varumärkesportföljen en, enligt bolaget, "god andel egna varumärken".

Under fjärde kvartalet, juni till augusti, uppgick nettoomsättningen till uppgick till 236,2 miljoner (245,6), en minskning med -9,4 miljoner kronor. Försäljningen i jämförbara butiker ökade med 0,7 procent under kvartalet.

Rörelseresultatet uppgick till 2,0 miljoner kronor under kvartalet (-9,0), en ökning med 11,0 miljoner kronor som förklaras främst av kostnadsminskningar.

Resultat efter skatt uppgick till 1,1 miljoner kronor (-6,1), en ökning med 7,2 miljoner kronor.

Läs också: VRG lanserar resväskor i eget namn

I rapporten skriver koncernen att resultatet för helåret inte är tillfredställande och den ” förändringsresa som bolaget genomgår har påverkat både försäljning och resultat negativt”.

Förklaringen är också ombyggnationer på samtliga fem avdelningar på NK, som i stort också är i ombyggnation, som enligt uppgift påverkat försäljning negativt med drygt 20 miljoner kronor.

Därtill påverkas försäljningen negativt av nedläggningen av ett antal Rizzobutiker och några mindre butiker i Norge.

”Vår strategi ”färre men värre” med fokus på online och större butiker har visat sig vara rätt, då det med tydlighet driver försäljning och ger ökad lönsamhet. Vi har en positiv utveckling i dessa enheter, där online växer kraftigt med drygt 40% och levererar ett positivt resultat. Detta gäller även våra större och uppdaterade butiker inom Accent, Morris och Rizzo. Vi förväntar oss samma positiva utveckling av våra avdelningar på NK, nu när ombyggnationerna snart är klara”, skriver Jonas Ottosson, vd i rapporten

Läs också: Förlusten växer för VRG – ny produktlinje ska vända utvecklingen

Under kvartalet har tre Rizzobutiker stängts; i Sickla i Stockholm, Frölunda Torg i Göteborg och Forumgallerian. Totalt sett är nu 8 av kedjans 14 butiker stängda.

Koncernen hade vid utgången av räkenskapsåret 115 egna butiker (124).

Inom affärsområdet accessoarer ingår 60 Accentbutiker i Sverige och 43 Morrisbutiker i Norge.

Affärsområde skor utgörs av totalt 11 butiker i Sverige inklusive 5 avdelningar på NK i Stockholm och Göteborg.

Mer om: VRG
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Stort varulager och mild vinter sänkte Wearcolour

"Vi har ett turbulent år bakom oss och vi befinner oss nu i en situation som vi inte reder ut och tvingas därför ansöka om konkurs", uppger vd Johan Ullbro till Habit.

Wearcolour i konkurs

I december i fjol lämnade nya delägarna Karl Rosander, Måns Ulvestam och Fabian Månsson styrelsen.

Plus

Väntar en e-handelsbubbla? Så säger experterna

En hel del e-handlare kommer få det svårt de närmaste åren. Samtidigt stundar en konsolidering, vilket branschen såg prov på senast i går med Footways bud på Sportamore.

Gillblads i konkurs

E-barometern: "Nu påverkar e-modehandeln på allvar butiksförsäljningen"

6 av svenskarnas 20 e-handelsfavoriter är modeföretag.

Rave Review nominerat till LVMH-pris

Duon kan, som första svenska nominerade märke någonsin, kamma hem prestigefylld utmärkelse.

Nyhetsbrev

Boråsföretag lanserar cirkulär kollektion

Arkiv

Så mycket ökade försäljningen för Lager 157 i fjol: ”Stolt över utvecklingen över tid”

VRG behöver mer tid – förlänger rekonstruktion

Har öppnar Decathlon

Footway lägger bud på Sportamore

Ambitionen skapa ledande plattform för e-handel inom sport och mode.

Fortsatt supertrögt för Odd Molly – tappar försäljning

Butiksnytt
Houdini med pop up-butik för secondhand

Reuse-konceptet blir snart även tillgängligt via företagets webbutik samt Instagram.

Butiksnytt
Tolfte butiken för Edblad

Så ska Gant bli mer hållbart – listar nya initiativ

Twilfit om nya ägaren: "Förstår vår nisch"

Plus

"Vi vill avsluta eran av snabbkonsumtion"

Asket, som växer med rekordfart, bygger en klassisk och begränsad herrgarderob med material som är spårbart till minsta tråd.

Butiksnytt
Här nyöppnar Deichmann

Underklädesföretag plockar in ny kompetens

Välkomnar duo med bakgrund inom detalj- och digitalhandel och med kompetens att bygga bolag.

"Vi ska bli modets Airbnb"

I dag lanserar entreprenören Emelie Gustafsson Maistedt sajten Gemme Collective. Målet är att expandera i de största städerna i Europa.

Plus

Miljövänligt engångsmode

Ett modemässigt paradigmskifte, där ägande ersätts av brukande och konsumerade plagg läggs i komposten. Möt eldsjälen bakom textila utvecklingsprojektet Streamateria.

Förbättrat helårsresultat för Lindex

De öppnar i Hede fashion outlet

Tillväxt för Löplabbet

Tvåsiffrig försäljningsökning för sportkonceptet.

Jobb & Karriär
Fastighetsjätte värvar från H&M

Matchesfashion rekryterar vd från Amazon

PV med datum för 2021

H&M i blåsväder för kartläggning av personuppgifter

Fenix Outdoor försiktigt inför 2020

H&M: Fler än häften av kinesiska butiker stängda på grund av coronaviruset

Starkt fjolår för Stadium group

Hyrestvist tvingar bort Intersport

Nu får Gul & Blå nytt liv

Här öppnar XXL butik om 4 000 kvadratmeter

Qliros vd slutar – Qliro group blir Nelly group

Macy's stänger 125 varuhus i stort sparpaket

Se alla Företagens egna nyheter

Mardi Gras Digital, byrå som brinner för sortiment.

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

Premium Eco Box – den miljövänliga designförpackningen

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Stylisten berättar

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

Sänd till en kollega

0.109