23948sdkhjf

VRG kämpar på – förändringsarbetet fortskrider

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Resultatet förbättrades under fjärde kvartalet och försäljningen ökar online. ”Förändringsresan är inte färdig, men vi vågar påstå att vi har kommit långt”, skriver bolaget i rapporten.

Venue Retail Group, VRG, är mitt inne i ett omställningsarbete som bland annat innebär färre men större fysiska butiker och ett större fokus online.

Läs också: Herrskoyta i ny form

Bolaget skriver i rapporten att arbetet börjar ge frukt och butiksnätet uppdaterats och anpassats och därtill har varumärkesportföljen en, enligt bolaget, "god andel egna varumärken".

Under fjärde kvartalet, juni till augusti, uppgick nettoomsättningen till uppgick till 236,2 miljoner (245,6), en minskning med -9,4 miljoner kronor. Försäljningen i jämförbara butiker ökade med 0,7 procent under kvartalet.

Rörelseresultatet uppgick till 2,0 miljoner kronor under kvartalet (-9,0), en ökning med 11,0 miljoner kronor som förklaras främst av kostnadsminskningar.

Resultat efter skatt uppgick till 1,1 miljoner kronor (-6,1), en ökning med 7,2 miljoner kronor.

Läs också: VRG lanserar resväskor i eget namn

I rapporten skriver koncernen att resultatet för helåret inte är tillfredställande och den ” förändringsresa som bolaget genomgår har påverkat både försäljning och resultat negativt”.

Förklaringen är också ombyggnationer på samtliga fem avdelningar på NK, som i stort också är i ombyggnation, som enligt uppgift påverkat försäljning negativt med drygt 20 miljoner kronor.

Därtill påverkas försäljningen negativt av nedläggningen av ett antal Rizzobutiker och några mindre butiker i Norge.

”Vår strategi ”färre men värre” med fokus på online och större butiker har visat sig vara rätt, då det med tydlighet driver försäljning och ger ökad lönsamhet. Vi har en positiv utveckling i dessa enheter, där online växer kraftigt med drygt 40% och levererar ett positivt resultat. Detta gäller även våra större och uppdaterade butiker inom Accent, Morris och Rizzo. Vi förväntar oss samma positiva utveckling av våra avdelningar på NK, nu när ombyggnationerna snart är klara”, skriver Jonas Ottosson, vd i rapporten

Läs också: Förlusten växer för VRG – ny produktlinje ska vända utvecklingen

Under kvartalet har tre Rizzobutiker stängts; i Sickla i Stockholm, Frölunda Torg i Göteborg och Forumgallerian. Totalt sett är nu 8 av kedjans 14 butiker stängda.

Koncernen hade vid utgången av räkenskapsåret 115 egna butiker (124).

Inom affärsområdet accessoarer ingår 60 Accentbutiker i Sverige och 43 Morrisbutiker i Norge.

Affärsområde skor utgörs av totalt 11 butiker i Sverige inklusive 5 avdelningar på NK i Stockholm och Göteborg.

Mer om: VRG
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Butiksnytt
Herrskoyta i ny form

Här är varumärkena på NK:s nya herrskoyta.

Så ska Miinto bli mer än en säljkanal

Plus

Omsättningen sjönk för majoriteten av varumärkena

MODEBRANSCHENS BOKSLUT, DEL 6/7: Många förlorare, få vinnare. 37 av 66 klädleverantörer tappade omsättning i fjol jämfört med 2017. Här levererar Habit hela listan.

Lindex huvudägare i nytt underklädesmärke:”Ska skapa tillväxtmöjligheter”

Etikettlösningar – fortsatt viktig del av varumärkesarbetet

Med passion för hållbarhet ska Nilörngruppen fortsätta erövra världen

1

MQ blir Marqet: "Vi är medvetna om att vi har en resa att göra"

Habit fick en pratstund med vd Ingvar Larsson i butiken på Drottninggatan i Stockholm.

Nyhetsbrev

Minskad försäljning för Wesc

Arkiv

Starkt kvartal för Björn Borg

”Aldrig tidigare har vi omsatt så mycket”.

Rejäl tillväxt digitalt för Lexington company

Guldknappen till Haglöfs

Nytt nummer av Habit

Om den växande secondhandtrenden, Filippa Knutsson, Asos och mycket mer.

Förlusttyngt MQ byter namn till Marqet

Samtliga 119 butiker ska göras om nästa år. Här kan du kika in i nya butiken.

Fem finalister från Sverige i Designers’ Nest

Två Stadium-öppningar samma dag i samma stad

Boozt skriver ned prognos

Plus

Vinstrevansch för knappt hälften av skoleverantörerna

MODEBRANSCHENS BOKSLUT, DEL 5/7: 2018 var ett tillväxtår för skoleverantörerna, men marginalerna för hälften av företagen minskade.

Marimekko och Uniqlo i nytt samarbete

Otillåtna halter av sexvärt krom och bly i lädervaror

KRÖNIKA: Vi måste sätta stopp för ”fulinsamling” av begagnade kläder

Nu fälls Jollyroom: "Sviker konsumenterna"

Vänder till vinst och öppnar nytt

Den starka tillväxten fortsätter för herrvarumärket A Day's March i år. Expansion hägrar under första halvåret 2020.

Modejätten ska sälja begagnade lucialinnen

Fast Retailing i robotprojekt för lagerautomatisering

Butiksnytt
Herrmode på hotell

Nu har Lidholm’s Clothier öppnat i Göteborg.

Andra kapitlet för Blk Dnm

Nu relanserar Johan Lindeberg varumärket med webbutik.

Nu separeras RNB

Jobb & Karriär
Ny vd för RNB

Jobb & Karriär
Ska sköta Balmuirs pr-arbete

Gaps vd avgår

Utmärkelse till Carcel

Butiksnytt
Dubblerad yta för Peak Performance

Stafano Pilati till Pitti Uomo

Starkt kvartal för New Wave

Amerikansk skjortkedja till Europa

Na-kd börjar klimatkompensera

Modereturer fram och tillbaka över Östersjön

Hugo Boss lovar bot och bättring

Se alla Företagens egna nyheter

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Stylisten berättar

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Sänd till en kollega

0.169