23948sdkhjf

Sellpy gör alla sålda plagg säljbara igen

| Av Kajsa Åström | Tipsa redaktionen

Secondhand-aktören släpper ny tjänst.

Sellpy, som H&M häromdagen blev majoritetsägare i, lanserar i dag tjänsten Sellpy Circle. Den innebär att de kunder som har köpt varor hos Sellpy enkelt ska kunna lägga upp dem till försäljning igen. Sellpy återanvänder då både produktbeskrivning och bilder, sköter fraktbokning och kontakt med köparen. Varan skickas inte via Sellpy, utan direkt mellan säljare och köpare.

– Om man lägger ut varan på det här sättet får kunden behålla 80 procent av försäljningsvärdet, säger Gustav Wessman, marknadschef hos Sellpy, till Habit.

Det innebär det dubbla jämfört med vad säljaren får med Sellpys traditionella säljtjänst där kläderna hämtas hos säljaren, värderas och läggs ut till försäljning av bolaget.

Läs också: Sellpy växer och nyanställer

Inom kort kommer Sellpy även göra alla varor som har sålts på bolagets e-handel sedan starten tillgängliga, närmare bestämt 4 miljoner varor.

– Om man har missat ett guldkorn tidigare så kan en förfrågan skickas till den person som köpte varan om att det finns någon som är intresserad att köpa den, berättar Gustav Wessman.

Är det inte risk att plaggen inte finns kvar efter så många år?
– Så kan det absolut vara. Men vi kommer premiera varor som såldes relativt nyligen, kanske senaste året.

Om man inte vill bli kontaktad, hur funkar det?
– Man ska kunna tacka nej till den typen av kontakt. Men du behöver inte aktivit ha sagt att jag vill att varorna läggs ut igen.

Intresset av den nya tjänsten är stor, menar Wessman.
– Av våra undersökningar är det en stor andel av de som använder vår tjänst i dag som verkligen ser poängen med att sälja en vara direkt.     

Mer om: Sellpy
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

Fashionnet.se

Startsidan just nu
Plus

Den gröna vågen och modebranschen

I Storbritannien har Extinction Rebellion’s Fashion Action, XRFA, på kort tid vuxit till en världsomspännande rörelse som sätter press på modeindustrin. Är den ett hot eller står den svenska modebranschen och aktivisterna närmare varandra än vi tror?

Hos dem ökar e-handeln mest

Jobb & Karriär
Han rekryteras till ny roll i Boozt

Footways omsättning backar

Datum klara för inköpsdagarna i Nacka

Boohoo köper resten av snabbväxande Pretty Little Thing

Nyhetsbrev

Nya augustidatum för Köpenhamns modevecka

På torsdagen kom beskedet att Copenhagen Fashion Week och mässorna Ciff och Revolver ska äga rum som planerat i augusti men flyttas en knapp vecka.

Arkiv

Knowledge Cotton Apparel lanserar damkollektion

Butiksnytt
Här öppnar Glitter

Jobb & Karriär
Ellos vd lämnar

Marina Davarinou kliver av vd-posten efter drygt tre år.

Hon ska hjälpa Odd Molly med livesänd shopping

Footway vill köpa Caliroots

Förvärvade nyligen Sportamore och vill skapa en ledande plattform för e-handel inom sport och mode.

Rains vill byta läge i Stockholm

Den danska modeverksamhetens butik är tillfälligt stängd.

H&M avbryter snart permitteringar vid huvudkontoret

Jobb & Karriär
Byter jobb hos Boozt

Butiksnytt
& Other Stories öppnar butik i Norge

XXL återkallar permitterad personal i Norge och Finland

Stylein växer digitalt

H&M har återöppnat 500 butiker senaste veckan

Sellpy växer och nyanställer

Maska för alla

Butiksnytt
Så ser Åhléns citys nya herrmodeplan ut

Nya varumärken, barberare och hamburgerrestaurang ryms på totalrenoverade herrmodeplanet i Stockholmsvaruhuset.

Revolver lanserar digitalt showroom

I väntan på att presentera nya datum och hur kommande säsong i Köpenhamn ska arrangeras lanserar modemässan nytt samarbete med Traede.

Liten konkursökning i detaljhandeln – men lönsamheten hårt pressad

Dansk modekoncern stänger butiker

Underklädesjätte stänger 250 butiker

Hyllad designer för Ellos

Snabbare Ellos

6 300 handelsföretag kan slås ut innan stödåtgärder når fram

Stort omsättningstapp för Wesc

Masai i nya händer

Fortsatt låg framtidstro i handeln – minskar i e-handeln

Boohoo tar in miljarder – siktar på förvärv

Björn Borg tappar omsättning och lönsamhet

Boozt stänger och öppnar

Boozt ser stor osäkerhet på kort sikt

Se alla Företagens egna nyheter

Syverket hjälper till när det blir fel!

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Anmälan öppen för Nordiska Textilakademins nya YH-kurser

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Framåt för Nordiska Textilakademin - två nya kurser

Snabb och flexibel bildleverantör tryggar tillväxten

- Det är inte försent att bli digital; Mardi Gras Digital

A50- en kraftfull Android mobil POS

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Jeansverket rekryterar entreprenören Christoffer Lindqvist

Microfabriken tillverkar konfektion i Borås!

SL Mönster & Provsömnad flyttar till Syverket

Produktfotografering – från hantverk till industri

Mardi Gras Digital, byrå som brinner för sortiment.

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

Premium Eco Box – den miljövänliga designförpackningen

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Sänd till en kollega

0.11