23948sdkhjf

Sellpy gör alla sålda plagg säljbara igen

| Av Kajsa Åström | Tipsa redaktionen

Secondhand-aktören släpper ny tjänst.

Sellpy, som H&M häromdagen blev majoritetsägare i, lanserar i dag tjänsten Sellpy Circle. Den innebär att de kunder som har köpt varor hos Sellpy enkelt ska kunna lägga upp dem till försäljning igen. Sellpy återanvänder då både produktbeskrivning och bilder, sköter fraktbokning och kontakt med köparen. Varan skickas inte via Sellpy, utan direkt mellan säljare och köpare.

– Om man lägger ut varan på det här sättet får kunden behålla 80 procent av försäljningsvärdet, säger Gustav Wessman, marknadschef hos Sellpy, till Habit.

Det innebär det dubbla jämfört med vad säljaren får med Sellpys traditionella säljtjänst där kläderna hämtas hos säljaren, värderas och läggs ut till försäljning av bolaget.

Läs också: H&M majoritetsägare i Sellpy

Inom kort kommer Sellpy även göra alla varor som har sålts på bolagets e-handel sedan starten tillgängliga, närmare bestämt 4 miljoner varor.

– Om man har missat ett guldkorn tidigare så kan en förfrågan skickas till den person som köpte varan om att det finns någon som är intresserad att köpa den, berättar Gustav Wessman.

Är det inte risk att plaggen inte finns kvar efter så många år?
– Så kan det absolut vara. Men vi kommer premiera varor som såldes relativt nyligen, kanske senaste året.

Om man inte vill bli kontaktad, hur funkar det?
– Man ska kunna tacka nej till den typen av kontakt. Men du behöver inte aktivit ha sagt att jag vill att varorna läggs ut igen.

Intresset av den nya tjänsten är stor, menar Wessman.
– Av våra undersökningar är det en stor andel av de som använder vår tjänst i dag som verkligen ser poängen med att sälja en vara direkt.     

Mer om: Sellpy
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Butiksnytt
Herrskoyta i ny form

Här är varumärkena på NK:s nya herrskoyta.

Så ska Miinto bli mer än en säljkanal

Plus

Omsättningen sjönk för majoriteten av varumärkena

MODEBRANSCHENS BOKSLUT, DEL 6/7: Många förlorare, få vinnare. 37 av 66 klädleverantörer tappade omsättning i fjol jämfört med 2017. Här levererar Habit hela listan.

Lindex huvudägare i nytt underklädesmärke:”Ska skapa tillväxtmöjligheter”

Etikettlösningar – fortsatt viktig del av varumärkesarbetet

Med passion för hållbarhet ska Nilörngruppen fortsätta erövra världen

1

MQ blir Marqet: "Vi är medvetna om att vi har en resa att göra"

Habit fick en pratstund med vd Ingvar Larsson i butiken på Drottninggatan i Stockholm.

Nyhetsbrev

Minskad försäljning för Wesc

Arkiv

Starkt kvartal för Björn Borg

”Aldrig tidigare har vi omsatt så mycket”.

Rejäl tillväxt digitalt för Lexington company

Guldknappen till Haglöfs

Nytt nummer av Habit

Om den växande secondhandtrenden, Filippa Knutsson, Asos och mycket mer.

Förlusttyngt MQ byter namn till Marqet

Samtliga 119 butiker ska göras om nästa år. Här kan du kika in i nya butiken.

Fem finalister från Sverige i Designers’ Nest

Två Stadium-öppningar samma dag i samma stad

Boozt skriver ned prognos

Plus

Vinstrevansch för knappt hälften av skoleverantörerna

MODEBRANSCHENS BOKSLUT, DEL 5/7: 2018 var ett tillväxtår för skoleverantörerna, men marginalerna för hälften av företagen minskade.

Marimekko och Uniqlo i nytt samarbete

Otillåtna halter av sexvärt krom och bly i lädervaror

KRÖNIKA: Vi måste sätta stopp för ”fulinsamling” av begagnade kläder

Nu fälls Jollyroom: "Sviker konsumenterna"

Vänder till vinst och öppnar nytt

Den starka tillväxten fortsätter för herrvarumärket A Day's March i år. Expansion hägrar under första halvåret 2020.

Modejätten ska sälja begagnade lucialinnen

Fast Retailing i robotprojekt för lagerautomatisering

Butiksnytt
Herrmode på hotell

Nu har Lidholm’s Clothier öppnat i Göteborg.

Andra kapitlet för Blk Dnm

Nu relanserar Johan Lindeberg varumärket med webbutik.

Nu separeras RNB

Jobb & Karriär
Ny vd för RNB

Jobb & Karriär
Ska sköta Balmuirs pr-arbete

Gaps vd avgår

Utmärkelse till Carcel

Butiksnytt
Dubblerad yta för Peak Performance

Stafano Pilati till Pitti Uomo

Starkt kvartal för New Wave

Amerikansk skjortkedja till Europa

Na-kd börjar klimatkompensera

Modereturer fram och tillbaka över Östersjön

Hugo Boss lovar bot och bättring

Se alla Företagens egna nyheter

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Stylisten berättar

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Sänd till en kollega

0.137