23948sdkhjf

Rekordkvartal för Footway – nu väntar expansion

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Verksamheten förbereds för försäljning till fler länder.

Footways försäljning under tredje kvartalet uppgick till  228,6 miljoner kronor (186,4) vilket var en ökning med 22,6 procent. Rörelseresultatet, EBIT,  9,7 miljoner kronor (4,7) under kvartalet vilket var en ökning med 106,4.

Läs också: Footway fortsätter växa

Tillväxttakten under kvartalet påverkades negativt av kapacitetsbrist i lagret vilket vilket fick till följd att 10,2 procent av lagerförda skomodeller inte kunnat erbjudas till försäljning, skriver bolaget  i rapporten. 

E-handlaren lockade 11,4 miljoner besökare (10,2) under kvartalet vilket man menar  genererat 150 000 nya kunder.

Nu förbereder e-handlaren försäljning till fler länder och expansion ska ske under de kommande sex månaderna. Bolaget skriver i delårsrapporten att arbete pågår med att "standardisera interna processer och förbereda för en internationell logistiklösning genom pågående upphandlingar". 

-Q3 har varit ett rekordkvartal vad det gäller lönsamheten, samtidigt som det har varit utmanande med logistiken. Genom datadrivna processer och automatisering har våra fasta kostnader blivit just fasta kostnader vilket skapar en otrolig potential framåt. Jag är tacksam över att få vara en del av Footway-teamet och ser fram emot att fortsätta bygga vår plattform tillsammans, säger Daniel Mühlbach, vd i en kommentar.

Hittills i år, januari till september har försäljningen ökat med 37,7 procent till  682,5 miljoner kronor (495,7).

Mer om: Footway
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Nya modekedjor till Norden när Mall of Tripla öppnar

Så ska Eton leverera snabbare

VRG kämpar på – förändringsarbetet fortskrider

Medvetna konsumenter driver på hållbar textilproduktion

Calik Denim leder utvecklingen inom ”ansvarsfullt mode”

Scorett utvecklar second hand-konceptet

Sellpy gör alla sålda plagg säljbara igen

Nyhetsbrev

Jobb & Karriär
Nellys vd kliver av

Efterträds tillfälligt av moderbolagets vd Marcus Lindqvist.

Arkiv

XXL gör riktad nyemission – grundaren lämnar ordförandeposten

Så ska Monki engagera kunderna

Butiksnytt
Anrik vintagebutik till Stockholm

Broadway & Sons öppnar tillfällig butik i Stockholm i veckan.

Butiksnytt
Här är Gina Tricots nya etableringar

Whyreds medgrundare sparkas

Klart: Kappahls ansökan om avnotering godkänd

Butiksnytt
Sandqvist lanserar nytt butiksuttryck på ny marknad

Na-kd investerar 40 miljoner i en helt ny affär

Detta är bolagets enskilt största satsning hittills, säger Jarno Vanhatapio till Habit.

Digitalt butikskoncept prisat

Nelly lämnar Falkenberg

Marimekko höjer vinstprognos

Twilfits rekonstruktion: "Vi ska signifikant minska antalet butiker"

Styrelseordförande Otto Drakenberg till Habit om Twilfits väg framåt. "Det är viktigt att vi pekar fingret mot oss själva och att vi inte skyller på olika yttre omständigheter".

Twilfit i rekonstruktion

Underklädeskedjan har över 100 miljoner kronor i skulder.

Floyd växer med fler butiker

Spinnova i investeringsrunda

Pure London breddas

Rekordkvartal för Footway – nu väntar expansion

Här är den nya vågen av kreatörer

Hugo Boss sänker prognos för helåret

Indiska hoppas hitta guldkorn i kundernas garderober

Butiksnytt
Na-kd tillbaka i Helsingborg

Wesc ökade förorder: "Ytterligare ett litet steg i rätt riktning"

Vintagekoncept vill öppna i Stockholm

Ny e-handelsfusion i outdoorbranschen

Snart nyöppnar Hede Fashion Outlet

Jobb & Karriär
Från Eton till Nordic Leather Group

Afound byter kurs – ska satsa mer digitalt

Barnklädesföretag tilldelas formpris

Uniqlo har öppnat i Indien – fler butiker väntar

Här öppnar H&M syateljé

Se alla Företagens egna nyheter

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av...

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.127