23948sdkhjf

Motigt för RNB – supersvagt kvartal för Polarn O Pyret

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Väntad trög utveckling för RNB och allra sämst utvecklades barnklädeskedjan.

Rörelseresultaten försämras i samtliga av koncernens bolag men Polarn O. Pyrets resultat försämras mest med såväl svag försäljning som försämrad bruttomarginal och med ett rörelseresultat som rasade till -12 miljoner kronor under fjärde kvartalet (0).

Läs också: Herrmodekedja får landslagsuppdrag

Nettoomsättningen för barnklädeskedjan uppgick under fjärde kvartalet till 176 miljoner kronor (187).

Försäljningen i jämförbara egna enheter för alla länder minskade med 7,6 procent jämfört med föregående år, beräknad i svenska kronor.

Barnklädeskedjans e-handeln fortsatte dock att öka. Polarn O Pyret har 97 butiker varav 29 är franchise.

I kvartalet stängdes totalt fyra butiker för barnklädeskedjan i Sverige och Norge. I rapporten skriver koncernen att resultatet påverkats negativt av ett ”sortiment som har mottagits sämre kommersiellt jämfört med tidigare säsonger samt delvis legat fel prismässigt”.

Läs också: Brothers nyöppnar butik efter konkurs

Koncernens nettoomsättning minskade under fjärde kvartalet, juni till augusti, till 552 miljoner kronor (561). Försäljningen i jämförbara enheter i Sverige minskade med -0,3 procent och totalt i alla länder och i jämförbara butiker med med -1,3 procent.

Koncernens rörelseresultat före omstruktureringskostnader och nedskrivning av goodwill uppgick till -32 miljoner kronor (-3).Koncernens rörelseresultatet uppgick till -101 miljoner kronor (-3).Resultat efter skatt uppgick till -106 miljoner kronor (-13).

I rapporten framgår att arbetet med att ställa om till separata rörelsedrivande bolag, som beslutades om i december i fjol, blivit mer krävande än väntat men att arbetet är snart fullt ut genomfört och i rapporten skriver RNB att det fortsatt finns öppenhet för ägarförändringar för ett eller flera av bolagen. 

Nu väntar besparingar och åtgärder i samtliga bolag.

Ett rationaliseringsarbete är under genomförande i alla tre affärsområdena med planerade åtgärder avseende färre timmar i butik, lägre bemanning på huvudkontoret och fortsatt arbete med att minska varulagren”, skriver vd Magnus Håkansson i rapporten.

Nettoomsättningen för Brothers uppgick till 139 miljoner kronor under fjärde kvartalet (138). Rörelseresultatet för kvartalet uppgick till 4 miljoner kronor (5).

Läs också: Butik för Brothers i konkurs

Försäljningen i jämförbara enheter i Sverige och Finland ökade med 5,1 procent, beräknad i svenska kronor. E-handelsförsäljningen ökade med 21 procent i kvartalet. Kedjan omfattar 54 fysiska butiker och e-handel.

Nettoomsättningen inom affärsområdet Departments & Stores, butiker på NK i Göteborg och Stockholm, uppgick till 229 miljoner kronor (231), en minskning med -0,6 procent. Rörelseresultatet före nedskrivning goodwill uppgick till -7 miljoner kronor (3).

Bolaget har 27 butiker på NK i Stockholm och 15 på NK i Göteborg och ser en ökad trafik till butikerna inte minst i Stockholm efeter en längre tid av renovering av varuhuset som ännu inte är helt genomförd.

I rapporten skriver koncernen att e-handelssatningen Man of a Kind är under utvärdering då verksamheten ökaroch lockar fler men behöver växa snabbare för att nå ett nollresultat. ”Innevarande år blir avgörande och potentialen i verksamheten kommer att utvärderas under året”, skriver RNB i rapporten.

Nettoomsättningen inom affärsområdet Man of a kind uppgick till 7 miljoner kronor (4).Rörelseresultatet uppgick till -3 miljoner kronor(-3). Varulagret för Man of a kind ingår i Departments & Stores varulager.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Så sålde Boozt – uppdaterar finansiella mål

Plus

Från telekomstrateg till väskdesigner

Med väskmärket Anton Alice vill hon ge affärsvärldens män och kvinnor en snyggare vardag.

Positivt för Lexington – men modeförsäljningen minskar

Jobb & Karriär
Lämnar Indiska för Akademibokhandeln

Minskat resultat för Björn Borg

Gant drar i gång auktion

Nyhetsbrev

Jobb & Karriär
Tillbaka till H&M

Går från posten som affärsområdeschef för mode hos Åhléns.

Arkiv

Stort varulager och mild vinter sänkte Wearcolour

"Vi har ett turbulent år bakom oss och vi befinner oss nu i en situation som vi inte reder ut och tvingas därför ansöka om konkurs", uppger vd Johan Ullbro till Habit.

Blaou till salu

Duon bakom hyllade och prisbelönta barnmodemärket är aktuella med en sista säsong för märket de lanserade 2017.

H&M ser inga större leveransförseningar från Kina ännu

Jobb & Karriär
Hon blir ansvarig för Arket

Jobb & Karriär
Ny driftschef hos Löplabbet

Jobb & Karriär
Från Nelly till Paul Brunngård

Wearcolour i konkurs

I december i fjol lämnade nya delägarna Karl Rosander, Måns Ulvestam och Fabian Månsson styrelsen efter drygt fyra månader. Intressenter till att köpa verksamheten finns.

Gant-grundare har sålt allt i Odd Molly

Gillblads i konkurs

E-barometern: "Nu påverkar e-modehandeln på allvar butiksförsäljningen"

6 av svenskarnas 20 e-handelsfavoriter är modeföretag.

Plus

Väntar en e-handelsbubbla? Så säger experterna

En hel del e-handlare kommer få det svårt de närmaste åren. Samtidigt stundar en konsolidering, vilket branschen såg prov på senast i går med Footways bud på Sportamore.

Så mycket ökade försäljningen för Lager 157 i fjol: ”Stolt över utvecklingen över tid”

Rave Review nominerat till LVMH-pris

Duon kan, som första svenska nominerade märke någonsin, kamma hem prestigefylld utmärkelse.

Boråsföretag lanserar cirkulär kollektion

Har öppnar Decathlon

VRG behöver mer tid – förlänger rekonstruktion

Footway lägger bud på Sportamore

Ambitionen skapa ledande plattform för e-handel inom sport och mode.

Så ska Gant bli mer hållbart – listar nya initiativ

Fortsatt supertrögt för Odd Molly – tappar försäljning

Butiksnytt
Här nyöppnar Deichmann

De öppnar i Hede fashion outlet

Jobb & Karriär
Fastighetsjätte värvar från H&M

Matchesfashion rekryterar vd från Amazon

PV med datum för 2021

H&M i blåsväder för kartläggning av personuppgifter

Fenix Outdoor försiktigt inför 2020

H&M: Fler än häften av kinesiska butiker stängda på grund av coronaviruset

Starkt fjolår för Stadium group

Hyrestvist tvingar bort Intersport

Se alla Företagens egna nyheter

Mardi Gras Digital, byrå som brinner för sortiment.

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

Premium Eco Box – den miljövänliga designförpackningen

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Stylisten berättar

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

Sänd till en kollega

0.125