23948sdkhjf

Förbättrat Kappahl – fortsatt översyn av organisation och butiker

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Ökad försäljning för Kappahl under fjärde kvartalet och förbättrat rörelseresultat.

I bokslutsrapporten för helåret 2018/19 skriver koncernen att året "präglats av intensivt arbete för att möta hård konkurrens och vikande besökssiffror".

Läs också: Modekedjan klarar inte hyran

Försäljningen ökande under fjärde kvartalet med 6,7 procent till 1,3 miljarder kronor (1, 2).

Jämförbar försäljning landade under kvartalet på en ökning om 4,8 procent.

Rörelseresultatet för fjärde kvartalet  förbättrades till 108 miljoner kronor (66) och påverkades positivt genom lägre kostnader i både butik och administration, total effekt under helåret var cirka 32 miljoner kronor.

Den 7 oktober framkom att Mellby gård nu kontrollerar mer än 90 procent av aktierna i modebolaget och ska verka för att aktierna i avnoteras från börsen Nasdaq Stockholm.

Läs också: Kappahl stänger butik

Under räkenskapsåret ökade modekedjans försäljning med totalt 3,0 procent till 4,9 miljarder (4,7)  vilket Kappahl menar främst handlar om tillskott av nya butiker och valutaeffekter.

För helåret, september till augusti, uppgick rörelseresultatet till 168 miljoner kronor (282).

Under året har tio butiker för Kappahl öppnat och nio har stängts därtill har en koncernen öppnat en Kids-butik i Stockholm och tio nya Newbie-butiker men också stängt två.

Vid utgången av räkenskapsåret hade Kappahl totalt 379 butiker (369), varav 28 (22) är enheter för baby- och barnkonceptet Newbie Store. Konceptet ska också plockas in som shop-in-shop i Kappahls butiker.

Läs också: Firar tio år med ny inredningskollektion och fortsatt samarbete

Av totala antalet butiker fanns 181 i Sverige, 100 i Norge, 62 i Finland, 30 i Polen och 6 i Storbritannien.

E-handeln utgjorde 5,5 (4,7) procent av den totala försäljningen och nätförsäljningen har enligt rapporten ökat med 20 procent under året.

I rapporten skriver vd Elsisabeth Peregi att ”arbetet med vår affärsplan intensifieras nu. Med stort fokus på affärsmodell och varumärkesstrategi tar vi nya tag kring utmaningarna att skapa ett Damsortiment med ökad relevans för vår kund. Vi kommer även att utveckla vår redan starka barnaffär vidare”.

Vidare skriver Kappahl att det aviserade resultatförstärkningsprogrammet utökas och " i nuläget adderas ytterligare 50 miljoner där hyror och butiksytor, övriga omkostnader och en fortsatt översyn av organisationen kommer att stå för ungefär lika delar".

Koncernen fortsätter att arbeta mot mer hållbara mål och exempel på det är att kedjan är en av initiativtagarna till branschsamarbetet Swedish Textile Initiative for Climate Action, STICA, och därtill är Kappahl, vid sidan av bland andra H&M, numera delägare i textilåtervinningsföretaget Re:newcell.

Mer om: Kappahl
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

Fashionnet.se

Startsidan just nu

Butiksnytt
Så ser Åhléns citys nya herrmodeplan ut

Nya varumärken, barberare och hamburgerrestaurang ryms på totalrenoverade herrmodeplanet i Stockholmsvaruhuset.

Stylein växer digitalt

XXL återkallar permitterad personal i Norge och Finland

H&M har återöppnat 500 butiker senaste veckan

Dansk modekoncern stänger butiker

Underklädesjätte stänger 250 butiker

Nyhetsbrev

Maska för alla

Arkiv

Revolver lanserar digitalt showroom

I väntan på att presentera nya datum och hur kommande säsong i Köpenhamn ska arrangeras lanserar modemässan nytt samarbete med Traede.

Sellpy växer och nyanställer

Liten konkursökning i detaljhandeln – men lönsamheten hårt pressad

Skapar möbler av återvunna strumpbyxor

Hyllad designer för Ellos

Plus

Elin Larsson i stor intervju: Rusta för en cirkulär spelplan

I en tid när många bolag kämpar för överlevnad uppmanar hållbarhetsexperten Elin Larsson till innovation och affärsutveckling.

Plus

Sveriges nästa modehopp

En mix av couture och ready to wear. Det är ingredienserna till den nya designerstjärnan Amanda Borgfors Mészáros varumärke som lanseras i höst.

Modedesigner relanserar webbutik

Butiksnytt
Storstadssatsning för Blank the Hub

I sommar och höst väntar etableringar i Stockholm för butikskonceptet. Nu hoppas grundarna att kunderna längtar tillbaka till retail igen.

Snabbare Ellos

6 300 handelsföretag kan slås ut innan stödåtgärder når fram

Butiksnytt
Granitgrundare bakom nytt retailkoncept – vill växa med fler sommarbutiker

Han blir ny vd för VRG

Krisande sko- och accessoarkoncernen har en ny vd som i sommar efterträder avgående vd Jonas Ottosson.

Stort omsättningstapp för Wesc

Så kan Fanny drivas vidare

Masai i nya händer

Varuhuskedjan JC Penney ansöker om konkursskydd

Fortsatt låg framtidstro i handeln – minskar i e-handeln

Boohoo tar in miljarder – siktar på förvärv

Björn Borg tappar omsättning och lönsamhet

Boozt ser stor osäkerhet på kort sikt

Boozt stänger och öppnar

UC: Konkursvåg ser ut att avta i maj

Liten i Eton

Tar över The Shirt Factory

Wasséns i konkurs

Fristads säger upp

The Shirt Factory i nya händer

Så sålde Odd Molly – förlusten minskar

Se alla Företagens egna nyheter

Syverket hjälper till när det blir fel!

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Anmälan öppen för Nordiska Textilakademins nya YH-kurser

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Framåt för Nordiska Textilakademin - två nya kurser

Snabb och flexibel bildleverantör tryggar tillväxten

- Det är inte försent att bli digital; Mardi Gras Digital

A50- en kraftfull Android mobil POS

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Jeansverket rekryterar entreprenören Christoffer Lindqvist

Microfabriken tillverkar konfektion i Borås!

SL Mönster & Provsömnad flyttar till Syverket

Produktfotografering – från hantverk till industri

Mardi Gras Digital, byrå som brinner för sortiment.

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

Premium Eco Box – den miljövänliga designförpackningen

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Sänd till en kollega

0.109