23948sdkhjf

Förbättrat Kappahl – fortsatt översyn av organisation och butiker

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Ökad försäljning för Kappahl under fjärde kvartalet och förbättrat rörelseresultat.

I bokslutsrapporten för helåret 2018/19 skriver koncernen att året "präglats av intensivt arbete för att möta hård konkurrens och vikande besökssiffror".

Läs också: Firar tio år med ny inredningskollektion och fortsatt samarbete

Försäljningen ökande under fjärde kvartalet med 6,7 procent till 1,3 miljarder kronor (1, 2).

Jämförbar försäljning landade under kvartalet på en ökning om 4,8 procent.

Rörelseresultatet för fjärde kvartalet  förbättrades till 108 miljoner kronor (66) och påverkades positivt genom lägre kostnader i både butik och administration, total effekt under helåret var cirka 32 miljoner kronor.

Den 7 oktober framkom att Mellby gård nu kontrollerar mer än 90 procent av aktierna i modebolaget och ska verka för att aktierna i avnoteras från börsen Nasdaq Stockholm.

Läs också: Flygplatsbutik för Newbie

Under räkenskapsåret ökade modekedjans försäljning med totalt 3,0 procent till 4,9 miljarder (4,7)  vilket Kappahl menar främst handlar om tillskott av nya butiker och valutaeffekter.

För helåret, september till augusti, uppgick rörelseresultatet till 168 miljoner kronor (282).

Under året har tio butiker för Kappahl öppnat och nio har stängts därtill har en koncernen öppnat en Kids-butik i Stockholm och tio nya Newbie-butiker men också stängt två.

Vid utgången av räkenskapsåret hade Kappahl totalt 379 butiker (369), varav 28 (22) är enheter för baby- och barnkonceptet Newbie Store. Konceptet ska också plockas in som shop-in-shop i Kappahls butiker.

Läs också: Från Kappahl till Intersport

Av totala antalet butiker fanns 181 i Sverige, 100 i Norge, 62 i Finland, 30 i Polen och 6 i Storbritannien.

E-handeln utgjorde 5,5 (4,7) procent av den totala försäljningen och nätförsäljningen har enligt rapporten ökat med 20 procent under året.

I rapporten skriver vd Elsisabeth Peregi att ”arbetet med vår affärsplan intensifieras nu. Med stort fokus på affärsmodell och varumärkesstrategi tar vi nya tag kring utmaningarna att skapa ett Damsortiment med ökad relevans för vår kund. Vi kommer även att utveckla vår redan starka barnaffär vidare”.

Vidare skriver Kappahl att det aviserade resultatförstärkningsprogrammet utökas och " i nuläget adderas ytterligare 50 miljoner där hyror och butiksytor, övriga omkostnader och en fortsatt översyn av organisationen kommer att stå för ungefär lika delar".

Koncernen fortsätter att arbeta mot mer hållbara mål och exempel på det är att kedjan är en av initiativtagarna till branschsamarbetet Swedish Textile Initiative for Climate Action, STICA, och därtill är Kappahl, vid sidan av bland andra H&M, numera delägare i textilåtervinningsföretaget Re:newcell.

Mer om: Kappahl
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Butiksnytt
På gemensam yta

Branschorganisationen får nya ägare

Vd säljer i Sportamore

Jobb & Karriär
Hon blir vd för Boomerang

Modebolaget har under en längre tid haft en tillförordnad vd.

Lululemon sänker prognos

Riskkapitalist majoritetsägare i Revolutionrace

Altor förvärvar majoritetspost i outdoorföretaget.

Nyhetsbrev

Ägarskifte i Nilson group

Nilson groups styrelseordförande och ytterligare två styrelsemedlemmar lämnar.

Arkiv

Inditex upprepar prognos för helåret

"Svårt att motivera hållbarhetsaspekten i att kassera fullt funktionsduglig inredning"

Industriavfall och upcyclat i Marqets tredje butik.

Butiksnytt
Andra butiken för Chimi eyewear

Beckmansstudenter klädde kulturministern

Använd plagget fler gånger, halvera klimatpåverkan

Mod gav utmärkelse

Indiskas vd prisas av kvinnligt nätverk.

Hon är Årets designer

I förra veckan delades utmärkelsen ut på Habit Modegalan.

Ska göra den hållbaraste löparskon – äskar pengar genom crowdfunding

Ted Bakers vd lämnar – modeföretaget vinstvarnar

Hon ska utreda producentansvar för textilavfall

Tapp i modehandeln i november

”Klädföretagens e-handel visade ovanligt nog ett större minus än den fysiska handeln i november”.

Fusion i barnklädesbranschen

Gant rekryterar igen

Här använder sig H&M av cykelbud

Robotlösning och självskanning hos XXL

Butiksnytt
Lanserar sig bredare med pop up-butik

Nystartat varumärke aktuell med tredje kollektionen och tillfällig yta på Södermalm.

De föreslås till MQ

Daisy Grace under lupp

Cos i samarbete med uthyrningssajt

Sportamore vinstvarnar efter trög oktober

Grundarduo säljer i Boohoo

Intersport öppnar nytt i föreningstätt område

Anrikt danskt varuhus satsar i Sverige

Prisad av H&M

Håraccessoarbolag i konkurs

Rekord för Black friday – kläder mest poppis

Så sålde Na-kd

Färre konkurser i november

RNB:s emission fulltecknad

Se alla Företagens egna nyheter

Premium Eco Box – den miljövänliga designförpackningen

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Stylisten berättar

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Inventera enkelt med din mobil

Sänd till en kollega

0.15