23948sdkhjf

Så kan en kedja öka med tiotals miljoner kronor

| Av Kajsa Åström | Tipsa redaktionen

RETAILDAGEN: Lotta Eriksson, vice vd på Daymaker, vill få branschen att vakna upp och se möjligheterna för ökade affärer.

– Det börjar bli bråttom, sade Lotta Eriksson, i sitt anförande under Retaildagen, och syftade på debatten om den fysiska butiksdöden.

– Vi pratar om Halo-effekten och om den fysiska butiken överhuvudtaget kommer att överleva, sade hon och uppmanade detaljhandeln att agera nu.

Läs också: Hon blir vd för Daymaker

Lotta Eriksson fick publiken att studsa till när hon hävdade att en kedja om 50 butiker ganska enkelt skulle kunna öka sin omsättning med drygt 56 miljoner kronor på ett år, med följande räkneexempel.

– Vi utgår från att en butik har öppet nio timmar om dagen i 360 dagar om året och har ett snittkvitto på 350 kronor.

– Mig veterligen finns det ingen kedja som har 100 procents konverteringsgrad. Ingen är i närheten av det. Möjligen undantaget Systembolaget. Men om man skulle sälja till ytterligare en kund i timmen, i nio timmar, i 360 dagar skulle det betyda 1,1 miljoner kronor mer i omsättning för varje butik.

Multiplicerat med 50 butiker betyder det drygt 56 miljoner kronor.

Läs också: Retaildagen: ”Släpp kreativiteten lös”

– Är det en utopi? frågade hon retoriskt, och lade fram bevis på att det är fullt möjligt.

Men för att lyckas måste butikerna förbättra sig på ett antal punkter där de i dag underpresterar, enligt Eriksson.

Undersökningar från Daymaker visar till exempel att medarbetare i en av fyra butiker står bakom kassan utan kunder, bara varannan butik hjälper kunden i provrummet och medarbetarare arbetar med andra saker i stället för att uppmärksamma kunden.

Vidare upplyste Lotta Eriksson om att svensk detaljhandel får underbetyg vad gäller att hjälpa kunder att ta köpbeslut. Inte heller merförsäljning är svenska butiker bra på. Bara varannan besökare i svensk detaljhandel får ett hej och endast 20 procent hjälper kunden att lägga en order i butikens e-handel.

Läs också: Branschprofil moderator för Retaildagen

– Här finns det potential. Här ligger det oerhört mycket pengar. Det här handlar om att förstå att det här spelar roll, både för omsättning och lönsamhet, sade Lotta Eriksson.

Daymaker har gjort butiksmätningar i tio år. Resultaten är oförändrade.

– Det kan inte vara så att kundmötet i svensk detaljhandel ska vara kvar på den nivån som den är nu. Då kommer vi inte att överleva, sade Lotta Eriksson och manade till förändring.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Jobb & Karriär
Nividas värvar vd från Björn Borg

Herrmodekedja får landslagsuppdrag

Jobb & Karriär
Ny vd för Oscar Jacobson

Efter en tid med tillförordnad vd har modebolaget rekryterat ny vd med ett längre förflutet i modebranschen och med spetskompetens inom digital handel.

Jobb & Karriär
Hon blir vd för Daymaker

Här är SFC:s nya strategi

Med en alldeles färsk ägarkonstellation i ryggen berättar Swedish Fashion Councils vd, Jennie Rosén, om organisationens framtida uppdrag.

Plus

"Vi måste agera nu"

Jennie Rosén, vd för Swedish Fashion Council, har siktet inställt på att ta svensk modebransch in i framtiden med ett hållbart sätt att driva affärer, utan att öka klädvolymerna.

Nyhetsbrev

Motrörelse premieras – Repameras grundare får utmärkelse

Belönas för arbetet med White monday.

Arkiv
Plus

De vill växa med hyrmode

Är uthyrning framtidens affärsmodell? Vem är kunden och vad efterfrågas? Habit har bland annat träffat nykomlingarna It’s Released som vill bli marknadsledande.

Välkommen till årets första nummer av Habit

H&M Foundation uppmanar till satsningar på kvinnligt entreprenörsskap

Vill se världens investerare ge kvinnor tillgång till kapital på lika villkor.

Rekordhög försäljning under Black friday för Asos

Oväntade tyger i ny kontext

Uppmärksammat modeföretag sponsras av Tradera. Visar i Köpenhamn.

Acne Studios byter läge – tillfälligt

Brittisk herrmodemässa med ny hemvist

DEBATT Svensk Handels vd: ”Löneökningstakten måste vara mycket återhållsam”

Lust att organisera bakom e-handlarens tillväxt

Vagabond i danskt samarbete

Modedistrikt bjuder in till visning

Här är varumärkena som deltar i Stockholm Fashion Districts visning den 5 februari.

1

Åtta fokusområden för en hållbar modebransch – utmanar dagens tillväxtlogik

Jobb & Karriär
Går till Patriksson group

Gina Tricot i nytt samarbete

Bambuser gör företrädesemission

EU-kommissionen utlyser tävling för att hitta innovationer för hållbar modeproduktion

Åhléns digitaliserar också sina kvitton

Denimmässa till Berlin

Skjortföretag mot börsen?

Säljer i MQ

Zalando ansluter till Global Fashion Agenda

Kenzo byter uttryck

H&M till Centralamerika

Fler butiker flyr – nu lämnar Nilson group

Blanche i samarbete

Lindex stärker Stockmann

Utbyggd outlet noterar rekordsiffra

Resurssmarta förslag för textilsektorn

Jobb & Karriär
Från Rodebjer till Hemköp

Se alla Företagens egna nyheter

Premium Eco Box – den miljövänliga designförpackningen

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Stylisten berättar

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Inventera enkelt med din mobil

Sänd till en kollega

0.115