23948sdkhjf

Whyred i rekonstruktion: "Ingen var beredd på att det var så här illa ställt"

Gotogas vd Kerem Yazgan till Habit om felbesluten och det höga risktagandet.

På torsdagsförmiddagen kunde Breakit avslöja att det 20 år gamla varumärket Whyred ansökt om företagsrekonstruktion vid Stockholms tingsrätt.

Bolaget, Whyred AB, ingår sedan i slutet av  november i fjol i det då nystartade bolaget Gotoga, där även Hope och Cross Sportswear ingår, som startats av Claes Ströby, Lili Assefa, PG Nilsson och Andreas Björkman - en kvartett som tidigare också var majoritetsägare i Whyred. 

I rekonstruktionsansökan framgår att "Whyred och de dotterbolag som bolaget äger har hamnat i en utsatt situation beträffande sin likviditet, vilket i sin tur medför att bolaget och dotterbolagen inom närtid ej kan betala sina löner, skatter och leverantörsskulder".

Till Habit säger ägaren Gotogas vd  Kerem Yazgan att skulderna i bolaget uppgår till någonstan mellan 25 till 30 miljoner kronor och de handlar primärt om skulder till banker, fastighetsägare och leverantörer.

– Det är en lång historia av felbeslut och för högt risktagande som lett till att vi nu tyvärr har kommit till en kritisk punkt. Vi känner att vi inte kommer att klara affären med nuvarande utveckling och därför har vi beslutat att försätta bolaget i rekonstruktion. Ingen var beredd på att det var så här illa ställt, säger Kerem Yazgan, till Habit.

Anledningen till den uppkommna situation handlar om mer än halverad omsättning och på tok för hög kostnadskostym; bland annat har butiker byggts ut och om med lånade pengar, därtill har butikshyrorna varit för höga och butikernas lägen inte har varit optimala och för dyra för varumärket, menar vd.

Kerem Yazgan säger också att leverantörsrelationerna inte heller skötts på bästa vis.

En för hög andel varor har också sålts ut till låg- och outletpris, via marknadsplatser och outlet, vilket både lett till sämre marginaler och urholkat varumärke.

Omsättningen har hållits uppe genom att man försök hitta försäljning genom fel kanaler, menar Kerem Yazgan.

Ett antal butiker har redan stängts; i Köpenhamn samt i Sturegallerian och Mall of Scandinavia i Stockholm.

I dag kvarstår sex butiker och just nu planeras inga ytterligare stängningar och Kerem Yazgan räknar med att Whyred även i framtiden kommer att ha omkring fem, sex butiker i Stockholm, Göteborg och Malmö.

Förutom att dra ned på kostnader i form av färre butiker och lägre hyror så ska organisationen stöpas om.

Whyred har drygt 35 anställda; 15 på kontoret och ett 20-tal i butik. Fackliga förhandlingar är inledda och Kerem Yazgan kan i nuläget inte gå in på hur organisationen kommer att se ut i framtiden men säger att den måste bli mindre.

Prognosen för innevarande år att omsättningen landar på knappt 44 miljoner kronor vilket betyder en mer än halverad omsättning jämfört med räkenskapsåret 2017 då omsättningen uppgick till 104 miljoner kronor och rörelseresulatet, EBIT; landade på -1,3 miljoner kronor. När Kerem Yazgan klev in som vd för bolaget låg prognosen på en omsättning kring 80 miljoner kronor för innevarande år.

Han säger att lönsamhetsproblemen i Whyred naturligtvis varit kända i organisationen men att man inte förstod riktigt hur illa det varit.

Redan i februari i år såg man att omsättningen skulle minska rejält och sänkte därför prognosen till 50 miljoner kronor i omsättning för 2018. För ett par veckor sedan stod det klart att försäljningen minskat ytterligare och den omsättningsprognos man arbetat efter inte skulle hålla.

Nu ska man ta fram en affärsmodell så att bolaget kan bli lönsamhet. Lönsamhet ska nås genom sänka kostnader i minskad organisationen, bantad retailyta och en ny modell med färre återförsäljare men framförallt ska företaget satsa på att hitta ökade värden i digital försäljning. En ny digital plattform finns klar och lanseras vid årsskiftet.

Det var aldrig aktuellt att sälja eller lägga ned varumärket?

– Nej, vi vill rädda Whyred för det är ett fint och omtyckt varumärke som vi vet att många älskar. I nuläget handlar det inte om sortimentet men visst vi kan prioritera bättre och annorlunda i framtiden. Sortimentet i sig är ju något vi arbetar och skruvar på hela tiden och det är i ständig rörelse. Jag har inget behov av att vare sig resencera ledningsbeslut eller sortimentsstrategi i nuläget utan nu måste vi hitta en bra, hållbar och lönsam modell och kalibrera en affär som ska fungera i framtiden. Och som vi ser det finns det hopp. Vi hoppas att vi ska kunna bli lönsamma under andra halvåret nästa år.

Hur påverkar situationen i Whyred  Hope och Cross Sportswear?

- Inte alls då problemen är isolerade till Whyred.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079