23948sdkhjf

H&M: ”På rätt väg”

| Av Kristine Trapp, Magnus Bernet / Nyhetsbyrån Direkt | Tipsa redaktionen

"Väl mottagna sommarkollektioner och ökade marknadsandelar" visar att H&M är på rätt väg med sitt förändringsarbete. Det skriver bolagets vd Karl-Johan Persson i rapporten för det tredje kvartalet. Nettoomsättning ökade med 12 procent till  62 572 miljoner kronoe (55 821) under tredje kvartalet. I lokala valutor ökade nettoomsättningen med 8 procent jämfört med samma kvartal föregående år.

Läs också: Tumba centrum tappar H&M

Onlineförsäljningen i tredje kvartalet ökade med 30 procent i svenska kronor och med 25 procent i lokala valutor.

H&M:s rörelseresultat uppgick till 5.029 miljoner kronor i det tredje kvartalet, och det var cirka 4 procent högre än snittestimatet i Infront Datas sammanställning.

"Fortsatt ökad fullprisförsäljning och minskade prisnedsättningar bidrog till att rörelseresultatet ökade med 26 procent i tredje kvartalet samtidigt som den höga aktivitetsnivån i förändringsarbetet fortsatte", skriver H&M:s vd i rapporten. Av rapporten framgår att bolagets onlineförsäljning steg med 30 procent under kvartalet i svenska kronor och med 25 procent räknat i lokala valutor.

H&M:s varulager uppgick vid utgången av det tredje kvartalet (utgången av augusti) till 42,0 miljarder kronor, en ökning med 9 procent i kronor "som en följd av den fortsatta försvagningen av den svenska kronan" och en minskning med 1 procent justerat för valuta, jämfört med motsvarande tidpunkt året innan.

Varulagret utgjorde 18,5 procent (18,9) av omsättningen exklusive moms, rullande tolv månader. Motsvarande siffror i det andra kvartalet var 18,3 procent. "Varulagrets sammansättning och nivå fortsätter att förbättras", heter det i rapporten.

H&M:s försäljning i september steg med 8 procent i lokala valutor jämfört med motsvarande månad föregående år. Det framgår av bolagets delårsrapport. Aktivitetsnivån i bolagets förändringsarbete kommer att vara fortsatt hög med bland annat fortsatta uppgraderingar inom varuförsörjningskedjan, heter det under stycket om innevarande kvartal.

Mer om: H&M
Håll dig uppdaterad med Habit

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Adidas förlänger med dansk toppchef

De deltar under digitala visningsveckan

På onsdagen kommunicerade Swedish Fashion Association ett uppdaterat schema för kommande Stockholm Fashion Week. Lejonparten av inslagen under veckan ska sändas från en studio på Fotografiska.

Modemärken öppnar tillfälligt i Kärnan

VRG genomför riktad nyemission

Familjen Persson fortsätter öka i H&M

Priveq tar majoritetspost i Trendhim – Daniel Wellingtons tidigare vd kliver in som styrelsemedlem

Nyhetsbrev

Engholms i nya händer

Arkiv

Ljusning för Thernlunds: "Kunderna har kommit tillbaka till butikerna"

I juli ökade försäljningen i de fysiska butikerna med nära 30 procent. Nu väntar ytterligare satsningar på e-handel och sortiment.

Svensk Digital Handel om Amazon: "Konkurrensen måste ske på lika villkor"

Svensk Digital Handel välkomnar Amazon men siar att prispress och tuff konkurrens väntar.

Amazon bekräftar: Svensk sajt blir verklighet

VRG utser ny koncernledning och ansöker om förlängd rekonstruktion

Ackordsförslag skickas nu ut till bolagets borgenärer.

Eton drar upp tempot i USA

Jobb & Karriär
Från Miinto till Zalando

Butiksnytt
Isabel Marant har öppnat på NK

Färre konkurser i detaljhandeln i juli

Mini Rodini till Zalando

Källor: Amazonetablering i Sverige höst

Uppgifterna om e-handelsjättens ankomst uppges vara bekräftade.

Lindex tillbaka till normala nivåer efter kraftig försäljningsminskning

RNB: Klartecken för fortsatt rekonstruktion

Odd Molly-ägda Used By slås ihop med Yaytrade

Transaktionen värderar Odd Mollys second hand-bolag till 27 miljoner kronor.

Footway köper upp Solestory

Zalando knyter till sig Arket

Filippa K satsar på svenskt specialläder

Filippa K har skapat en ny spårbar leveranskedja för svenskt specialläder. Tre exklusiva plagg släpps i höst/vinter-kollektionen.

Han blir ny finansdirektör hos Postnord

Stark vändning för Uniqlo – ökade med 26 procent

Tommy Hilfiger i samarbete med japanskt varumärke

Svenskt företag bakom kändisars munskydd – lagret slutsålt

Kicks lanserar nytt varumärke i höst

Scorett stänger butik efter hyrestvist

Tumba centrum tappar H&M

VRG:s stämma: Ingen likvidation – planer på nyemission

Nionde butiken för 123-åriga Johanssons Skor

Konkurserna minskar – men osäkerheten består

Så ska Best of Brands bli en destinationsbutik

Granskning av abetsförhållanden: Godkänt för H&M – men branschen under all kritik

Sellpy kliver utomlands – redo för tyska marknaden

Se alla Företagens egna nyheter

Positivt från nyutexaminerade på Nordiska Textilakademin

Campingtält perfekt för flexibel semester

Lyckad digital examen för Nordiska Textilakademin

Kontorsrum att hyra på Styrmansgatan 2

Mönster och Provsömnad i Borås

Syverket hjälper till när det blir fel!

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Anmälan öppen för Nordiska Textilakademins nya YH-kurser

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Framåt för Nordiska Textilakademin - två nya kurser

Snabb och flexibel bildleverantör tryggar tillväxten

- Det är inte försent att bli digital; Mardi Gras Digital

A50- en kraftfull Android mobil POS

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Microfabriken tillverkar konfektion i Borås!

SL Mönster & Provsömnad flyttar till Syverket

Produktfotografering – från hantverk till industri

Mardi Gras Digital, byrå som brinner för sortiment.

Sänd till en kollega

0.125