23948sdkhjf

Jofama säljer av varumärken

MC-märkena är redan avyttrade och nu väntar försäljning av modedelen.

Jofama säljer varumärkena inom mode och MC. Därefter avvecklas på sikt det anrika bolaget som i dag ägs av vd Jan Elfström, Fredrik Mellgren och Peter Eriksson. 

MC-varumärkena Halvarssons och Lindstrands är redan sålda till finskägda importföretaget Duell Bike-Center Group i Tranås.

Försäljningen innefattar personal för produktutveckling samt försäljningspersonal i tre länder. Produktlagret för MC-märkena övertas av den nya ägaren den 1 december och i samband med det flyttas hela lagret till Tranås, där den nya ägaren har sitt svenska lager.

Under hösten ska även modedelen och varumärket Jofama Fashion säljas och företaget arbetar nu med att finna en ny ägare.

I ett pressmeddelande skriver företaget att man ”har beslutat att omstrukturera företaget i grunden för att möjliggöra varumärkenas fortsatta expansion”. Men ännu har man ingen köpare klar och så länge arbetar företaget på som vanligt med modedelen.

– Vi får många frågor från kunder, konsumenter och marknaden om vad som händer med Jofama Fashion med tanke på avyttringen av våra Mc-varumärken. Vill dock bekräfta att Jofama Fashion är 100 procent operativt och jobbar för fullt med kollektionen SS-2020. Vi är dessutom mycket glada att trenden för skinn, och framför allt nappa, verkar komma mycket starkt, vilket syns även på kompletteringar nu i höst, säger Jan Elfström, vd i en kommentar.

Till Habit säger vd Jan Elfström att det showroom som Jofama har i Stockholm Showroom i Nacka strand ska finnas kvar till juni nästa år.

Han räknar själv med att arbeta med företaget i minst ett år till då det är mycket arbete kring försäljningen av varumärkena men även införsäljning och leverans av kommande vår. Därtill finns en större fastighet i Malung som också ska säljas.

– Vi söker nya hem till våra varumärken för att de ska kunna utvecklas och växa. Branschen har förändrats mycket i form av ökad e-handel, förändrade retail, prispress och nya konsumentbeteenden och vi möter hela tiden nya utmaningar. Då tror vi att våra varumärken kan utvecklas ännu bättre i större sammanhang, säger Jan Elfström.

Jofama är grundat Malung 1926. Företaget jobbar med tre segment av kläder: Fashion, MC och Snow och har representanter i Skandinavien, Finland, Baltikum, Tyskland, England, och Nederländerna.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078