23948sdkhjf

Old Navy ska öppna 800 butiker

| Av Börsredaktionen / Nyhetsbyrån Direkt | Tipsa redaktionen

Kedjan på tvärs mot branschtrend.

Old Navy, som är den amerikanska klädjätten GAP:s lågprisvarumärke, går på tvärs mot detaljhandelstrenden och planerar att öppna drygt 800 nya fysiska butiker. Det skriver nättidningen Inc under rubriken "Är det genialt eller ett stort misstag?".

Old Navy har till skillnad från GAP:s övriga varumärken utvecklats starkt i flera år och står för nästan hälften av klädkoncernens totala omsättning. GAP har sedan tidigare aviserat sin avsikt att knoppa av Old Navy i ett separat noterat bolag. Vid en kapitalmarknadsdag på onsdagen presenterade Old Navy sin aggressiva butiksexpansionsplan.

Old Navy har i dag drygt 1.100 butiker och siktar nu på att nå 2.000 inom en "överskådlig framtid" - detta i en tid då många klädbolag går åt andra hållet och stänger fysiska butiker till följd av en växande e-handel. Enligt Inc förklaras Old Navys framgångar av att bolaget genom en kombination av modegrad och pris har hittat en relativt konkurrensfri position på marknaden. Detta kan dock komma att förändras, menar Inc, som pekar på det brittiska lågprisklädbolaget Primarks expansionsplaner i USA.

Mer om: Gap | Old Navy
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Nya modekedjor till Norden när Mall of Tripla öppnar

Så ska Eton leverera snabbare

VRG kämpar på – förändringsarbetet fortskrider

Medvetna konsumenter driver på hållbar textilproduktion

Calik Denim leder utvecklingen inom ”ansvarsfullt mode”

Sellpy gör alla sålda plagg säljbara igen

Scorett utvecklar second hand-konceptet

Nyhetsbrev

Så ska Monki engagera kunderna

Arkiv

Jobb & Karriär
Nellys vd kliver av

Efterträds tillfälligt av moderbolagets vd Marcus Lindqvist.

XXL gör riktad nyemission – grundaren lämnar ordförandeposten

Whyreds medgrundare sparkas

Butiksnytt
Här är Gina Tricots nya etableringar

Klart: Kappahls ansökan om avnotering godkänd

Butiksnytt
Anrik vintagebutik till Stockholm

Broadway & Sons öppnar tillfällig butik i Stockholm i veckan.

Butiksnytt
Sandqvist lanserar nytt butiksuttryck på ny marknad

Na-kd investerar 40 miljoner i en helt ny affär

Detta är bolagets enskilt största satsning hittills, säger Jarno Vanhatapio till Habit.

Digitalt butikskoncept prisat

Nelly lämnar Falkenberg

Marimekko höjer vinstprognos

Twilfits rekonstruktion: "Vi ska signifikant minska antalet butiker"

Styrelseordförande Otto Drakenberg till Habit om Twilfits väg framåt. "Det är viktigt att vi pekar fingret mot oss själva och att vi inte skyller på olika yttre omständigheter".

Twilfit i rekonstruktion

Underklädeskedjan har över 100 miljoner kronor i skulder.

Floyd växer med fler butiker

Spinnova i investeringsrunda

Pure London breddas

Rekordkvartal för Footway – nu väntar expansion

Hugo Boss sänker prognos för helåret

Indiska hoppas hitta guldkorn i kundernas garderober

Butiksnytt
Na-kd tillbaka i Helsingborg

Wesc ökade förorder: "Ytterligare ett litet steg i rätt riktning"

Vintagekoncept vill öppna i Stockholm

Ny e-handelsfusion i outdoorbranschen

Snart nyöppnar Hede Fashion Outlet

Jobb & Karriär
Från Eton till Nordic Leather Group

Afound byter kurs – ska satsa mer digitalt

Barnklädesföretag tilldelas formpris

Uniqlo har öppnat i Indien – fler butiker väntar

Här öppnar H&M syateljé

Strumpbolaget flyttar igen

Se alla Företagens egna nyheter

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av...

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.248