23948sdkhjf

Ny studie: Kedjorna redo för Swish

| Av Mona Johansson | Tipsa redaktionen

I dag har bara var tionde retailkedja i Sverige en central lösning för att ta emot Swish. Men mycket snart kommer det att se mycket annorlunda ut hos de stora kedjorna. Det framgår av en färsk studie.

Läs också: Nu är Googles betallösning här

De två ekonomistudenterna Henrik Bodén och Karin Bengtsson på Uppsala universitet har på uppdrag av Uppsalaföretaget ID24 genomfört en två månader lång studie om mobila betalningar. 68 av de 100 största retailkedjorna i Norden har medverkat i studien som bland annat tydligt visar att svenska Swish, norska Vipps och danska Mobile Pay växer i popularitet ute i handeln.

Lite mer oväntat är kanske att det i nuläget är betydligt vanligare med en central lösning i våra nordiska grannländer. I Danmark, Norge och Finland uppger 29 procent av de har en central lösning för att ta emot Swish, Vipps eller Mobile Pay. I Sverige är motsvarande siffra 11 procent.

– Samtidigt är det överraskande att så många kedjor förstår vikten av att acceptera mobilbetalningar och har det på agendan, tycker Stephen Misfud på ID24.

Av de svenska kedjorna utan central lösning för Swish tror drygt var tredje att en sådan lösning kommer att vara på plats senast 2020, varav 15 procent redan i år. Det betyder att inom två år kan Swish vara integrerat i 40-50 procent av de svenska butikerna.

Henrik Bodén har nyligen tillbringat en termin i Kina och noterade då hur mycket längre kineserna kommit vad gäller mobila betalningar. Där är kreditkort nu ovanliga och nästan all betalning i butik sker via mobilen.

– Allt är praktiskt taget i din telefon, så jag fann resultaten i studien mycket positiva, säger Henrik Bodén.

Fakta:
Exempel på företag som medverkat i studien: Åhléns, Apoteket, Biltema, Cervera, Clas Ohlson, Dressman, Elgiganten, H&M, Ica, Indiska, Lindex, MQ, Naturkompaniet, Stadium.

Mer om: studie | Swish
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Så ska Miinto bli mer än en säljkanal

Butiksnytt
Herrskoyta i ny form

Här är varumärkena på NK:s nya herrskoavdelning.

Guldknappen till Haglöfs

Lindex huvudägare i nytt underklädesmärke:”Ska skapa tillväxtmöjligheter”

Starkt kvartal för Björn Borg

”Aldrig tidigare har vi omsatt så mycket”.

Plus

Omsättningen sjönk för majoriteten av varumärkena

MODEBRANSCHENS BOKSLUT, DEL 6/7: Många förlorare, få vinnare. 37 av 66 klädleverantörer tappade omsättning i fjol jämfört med 2017. Här levererar Habit hela listan.

Nyhetsbrev

Minskad försäljning för Wesc

Arkiv

Rejäl tillväxt digitalt för Lexington company

Etikettlösningar – fortsatt viktig del av varumärkesarbetet

Med passion för hållbarhet ska Nilörngruppen fortsätta erövra världen

Nytt nummer av Habit

Om den växande secondhandtrenden, Filippa Knutsson, Asos och mycket mer.

1

MQ blir Marqet: "Vi är medvetna om att vi har en resa att göra"

Habit fick en pratstund med vd Ingvar Larsson i butiken på Drottninggatan i Stockholm.

Förlusttyngt MQ byter namn till Marqet

Samtliga 119 butiker ska göras om nästa år. Här kan du kika in i nya butiken.

Två Stadium-öppningar samma dag i samma stad

Boozt skriver ned prognos

Fem finalister från Sverige i Designers’ Nest

Plus

Vinstrevansch för knappt hälften av skoleverantörerna

MODEBRANSCHENS BOKSLUT, DEL 5/7: 2018 var ett tillväxtår för skoleverantörerna, men marginalerna för hälften av företagen minskade.

Marimekko och Uniqlo i nytt samarbete

Otillåtna halter av sexvärt krom och bly i lädervaror

Vänder till vinst och öppnar nytt

Den starka tillväxten fortsätter för herrvarumärket A Day's March i år. Expansion hägrar under första halvåret 2020.

KRÖNIKA: Vi måste sätta stopp för ”fulinsamling” av begagnade kläder

Fast Retailing i robotprojekt för lagerautomatisering

Nu fälls Jollyroom: "Sviker konsumenterna"

Modejätten ska sälja begagnade lucialinnen

Andra kapitlet för Blk Dnm

Nu relanserar Johan Lindeberg varumärket med webbutik.

Plus

Modeårets stora tillväxtvinnare

MODEBRANSCHENS BOKSLUT, DEL 4/7: Majoriteten av e-handelsbolagen i Habits kartläggning ökade tillväxten tvåsiffrigt. Här är listan.

Nu separeras RNB

Jobb & Karriär
Ny vd för RNB

Jobb & Karriär
Ska sköta Balmuirs pr-arbete

Gaps vd avgår

Utmärkelse till Carcel

Butiksnytt
Dubblerad yta för Peak Performance

Stafano Pilati till Pitti Uomo

Starkt kvartal för New Wave

Amerikansk skjortkedja till Europa

Na-kd börjar klimatkompensera

Modereturer fram och tillbaka över Östersjön

Hugo Boss lovar bot och bättring

Se alla Företagens egna nyheter

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Stylisten berättar

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Sänd till en kollega

0.123