23948sdkhjf

Ny studie: Kedjorna redo för Swish

| Av Mona Johansson | Tipsa redaktionen

I dag har bara var tionde retailkedja i Sverige en central lösning för att ta emot Swish. Men mycket snart kommer det att se mycket annorlunda ut hos de stora kedjorna. Det framgår av en färsk studie.

Läs också: Nu är Googles betallösning här

De två ekonomistudenterna Henrik Bodén och Karin Bengtsson på Uppsala universitet har på uppdrag av Uppsalaföretaget ID24 genomfört en två månader lång studie om mobila betalningar. 68 av de 100 största retailkedjorna i Norden har medverkat i studien som bland annat tydligt visar att svenska Swish, norska Vipps och danska Mobile Pay växer i popularitet ute i handeln.

Lite mer oväntat är kanske att det i nuläget är betydligt vanligare med en central lösning i våra nordiska grannländer. I Danmark, Norge och Finland uppger 29 procent av de har en central lösning för att ta emot Swish, Vipps eller Mobile Pay. I Sverige är motsvarande siffra 11 procent.

– Samtidigt är det överraskande att så många kedjor förstår vikten av att acceptera mobilbetalningar och har det på agendan, tycker Stephen Misfud på ID24.

Av de svenska kedjorna utan central lösning för Swish tror drygt var tredje att en sådan lösning kommer att vara på plats senast 2020, varav 15 procent redan i år. Det betyder att inom två år kan Swish vara integrerat i 40-50 procent av de svenska butikerna.

Henrik Bodén har nyligen tillbringat en termin i Kina och noterade då hur mycket längre kineserna kommit vad gäller mobila betalningar. Där är kreditkort nu ovanliga och nästan all betalning i butik sker via mobilen.

– Allt är praktiskt taget i din telefon, så jag fann resultaten i studien mycket positiva, säger Henrik Bodén.

Fakta:
Exempel på företag som medverkat i studien: Åhléns, Apoteket, Biltema, Cervera, Clas Ohlson, Dressman, Elgiganten, H&M, Ica, Indiska, Lindex, MQ, Naturkompaniet, Stadium.

Mer om: studie | Swish
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Na-kd ökar 80 procent

Modenäthandlaren går mot strömmen. Försäljningen under årets tre första månader slår fjolårets jämförbara siffror med råge.

Anrik herrekipering i konkurs

Valerie flyttar "hem" till kunderna

Valerie Aflalo kör liveshopping via egna kanaler.

Jobb & Karriär
Duo till Revolutionrace

H&M har inlett dialog om permitteringar

Plus

Sju sjudande trender kompletterar orderblocken

Ökad Inköpsprecision har aldrig varit viktigare. Praktfull nyromantik är höstens starkaste budskap.

Nyhetsbrev

Puma tar ett rejält miljösprång

Globala sportmärket Puma samarbetar med First Mile. Två miljoner PET-flaskor har blivit en helt ny sportkollektion för idrottare över hela världen.

Arkiv

Cavaliere ställer om produktion – syr munskydd och läkarrockar

Explosion av nya medlemmar till Handels

Kemikalieskatt på mode kan bli verklighet

Utredning klar och ett betänkande om hur kemikalieskatt på kläder och skor i så fall skulle utformas har lämnats över till regeringen.

Svensk Handel: "Tondövt med punktskatt på mode"

Lexington Company: ”Tuffa tider föder också kreativitet”

Nya riktlinjer för hur handeln ska minska smittspridningen

Datum fast för Copenhagen Fashion Week och mässorna – samarbetar för att möta branschens behov

Underklädeskoncern stödjer sjukvård under coronakrisen

Årets pristagare av Global Change Award 2020

Konkurserna minskar – dramatisk ökning av rekonstruktioner

XXL tar in kapital

Bubbleroom varslar efter stort försäljningsras

Jobb & Karriär
Nu har modehandlarens nya vd tillträtt

Nu utformas paket om hyresreduceringar

Svensk Handel, Visita och Fastighetsägarna uppmanar alla medlemmar att agera och inte avvakta i väntan på detaljerna.

Moda byter månad

Zalando vinstvarnar

Plus

Modeskolor släpar efter digitalt

Butiksnytt
Ska inspirera med tvådagarskoncept

Gap fortsätter hålla butiker stängda

Eton startar välgörenhetsinitiativ

Gant avslutar samarbete med kinesisk distributör

H&M vill se hyreslättnader

Klädgrossist i konkurs

Så påverkar coronapandemin Odd Molly

Förbud mot sammankomster med över 50 personer

Daymaker i konkurs

Butiksnytt
Här flyttar Remake in

Fraktens Klarna tar in nytt kapital – ska växa till nya marknader

"Fastighetsägarna kan inte agera domare"

Branschorganisation byter namn

Se alla Företagens egna nyheter

- Det är inte försent att bli digital; Mardi Gras Digital

A50- en kraftfull Android mobil POS

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Jeansverket rekryterar entreprenören Christoffer Lindqvist

Microfabriken tillverkar konfektion i Borås!

SL Mönster & Provsömnad flyttar till Syverket

Produktfotografering – från hantverk till industri

Mardi Gras Digital, byrå som brinner för sortiment.

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

Premium Eco Box – den miljövänliga designförpackningen

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Stylisten berättar

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Sänd till en kollega

0.125