23948sdkhjf

Bakåt och framåt med Nelly

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

E-handlaren firar 15 år med ny kampanj. ”En av Nellys främsta styrkor är att vi är nära vår målgrupp och förstår hur vi bäst når dem”, säger vd Anna Ullman Sersé till Habit.

Nelly grundades 2004 och firar med start i veckan därmed 15 år med ny kampanj och jubileumskollektion. I kampanjen, som är en hyllning till e-handlarens digitala resa och tidiga samarbeten med influencer och ambassadörer, syns långvariga samarbetspartnern Kenza Zouiten, influencern Alice Stenlöf och artisten Imenella.

Habit passade på att ställa fem frågor till vd Anna Ullman Sersé.

Hur fortsätter ni att vara relevanta för målgruppen och var syns ni bäst?

– En av Nellys främsta styrkor är att vi är nära vår målgrupp och förstår hur vi bäst når dem. Våra egna kanaler som vår sajt och sociala kanaler är viktiga. Bäst blir det när vi med samma budskap kombinerar egna kanaler med till exempel externa kanaler som influencer- och digital marknadsföring. Snapchat är viktigare för den yngsta kunden medan på Facebook fungerar bäst för lite äldre följare. 

Läs också: Hon ska minska Bubblerooms returer

 Vilka är utmaningarna när man kommunicerar och marknadsför sig till ung och kanske inte alltid så märkeslojal kund?

– De ändrar sig väldigt snabbt, är otåliga och konsumerar otroligt mycket innehåll. Därför måste vi vara väldigt relevanta för att få deras uppmärksamhet. Det funkar inte med att köra på samma hela tiden utan vi lägger mycket tid och resurser på att vara innovativa just i hur vi kommunicerar med kunden för att behålla deras intresse.

Har Nelly kommit till rätta med returkrånglet?

– Vi digitaliserade vår kundupplevelse för returer i mars. Det gör det lättare för våra kunder att göra ett byte och vi kan få mer information om varför de returnerar så vi kan lära oss och jobba proaktivt med onödiga returer. Dock så är det så att våra allra bästa kunder som köper mycket också returnerar mycket. Hemmet blir ett provrum och så länge de behåller några plagg blir det ändå lönsamt för oss.

 Hur ser ni på att också finnas fysiskt och hur har arbetet med andra e-handlare och via externa kanaler fallit ut?

– Vi har ett showroom för utlån av kläder till influencer och press vid vårt kontor i Stockholm. Vi har också testat flera pop-ups för att finnas tillfälligt där vi tror att våra kunder skulle uppskatta det just då. Sedan säljer vi sedan i februari på Zalando och det är intressant att se vad det ger. Hittills ser vi att vi når kunder i marknader där vi själva inte är starka i dag.

Hur har din första tid på vd-posten, ett och ett halvt år, varit?

– Nelly är ett otroligt härligt företag, så jag stormtrivs. Mycket fokus har gått åt att rekrytera ett starkt team. Hela ledningsgruppen är ny och det jag är mest stolt över personligen är att vi har fått ihop ett så bra team. Det fanns en del att ta tag i när jag började och vi har kommit en bit på vägen men är långt ifrån klara.

Nelly ingår i Qliro Group och omsätter cirka 1,4 miljarder kronor årligen.

Mer om: Nelly
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

DE TALAR PÅ HABITS FRUKOSTFORUM

Vill ha individuella löner för handelns tjänstemän

Emmaus tredje second hand-butik

Jobb & Karriär
Hon ska minska Bubblerooms returer

E-handlaren rekryterar från Nelly. Tar plats i ledningsgruppen.

Jobb & Karriär
Myrorna rekryterar kommunikationschef

E-handlare planerar fysisk expansion

Öppnade första butiken i veckan. Vill satsa i huvudstäderna i Norden.

Nyhetsbrev

Lager 157 går in på nya marknader

Miljardbolaget vill växa i Norden. Här är planen.

Arkiv

Butiksnytt
Samsøe Samsøe öppnar i Göteborg

Forever 21 lever vidare trots konkursen

Jill Sanders till Prada

Miuccia Prada och Raf Simons ska dela lika på det kreativa arbetet.

Underklädeskomet ska växa med e-handel

”Rustar bolaget för fortsatt expansion”. Rekryterar chef från Resia.

Bh-experter i Victoria's Secrets nya svenska butik

Här är trenderna från megamässan Euroshop

Digitala provrumsspeglar, hologram och doftmoln bland det som väckte mest uppmärksamhet i Düsseldorf.

Plus

Ben Gorhamns mot nya höjder

Ben Gorham gick in i projektet med hull, hår och en fjällvandring i Riksgränsen. Designsamarbetet med Peak Performance släpps i butik i slutet av februari. I december förärades han Habit Modegalans hederspris.

H&M erbjuder fossilfria leveranser ihop med Instabox

Så sålde Boozt – uppdaterar finansiella mål

Minskat resultat för Björn Borg

Plus

Från telekomstrateg till väskdesigner

Med väskmärket Anton Alice vill hon ge affärsvärldens män och kvinnor en snyggare vardag.

Positivt för Lexington – men modeförsäljningen minskar

Jobb & Karriär
Lämnar Indiska för Akademibokhandeln

Gant drar i gång auktion

Jobb & Karriär
Tillbaka till H&M

Går från posten som affärsområdeschef för mode hos Åhléns.

Blaou till salu

Duon bakom hyllade och prisbelönta barnmodemärket är aktuella med en sista säsong för märket de lanserade 2017.

H&M ser inga större leveransförseningar från Kina ännu

Jobb & Karriär
Hon blir ansvarig för Arket

Jobb & Karriär
Från Nelly till Paul Brunngård

Jobb & Karriär
Ny driftschef hos Löplabbet

Gant-grundare har sålt allt i Odd Molly

Boråsföretag lanserar cirkulär kollektion

Så ska Gant bli mer hållbart – listar nya initiativ

Butiksnytt
Här nyöppnar Deichmann

Fortsatt supertrögt för Odd Molly – tappar försäljning

De öppnar i Hede fashion outlet

Jobb & Karriär
Fastighetsjätte värvar från H&M

Matchesfashion rekryterar vd från Amazon

PV med datum för 2021

Se alla Företagens egna nyheter

Produktfotografering – från hantverk till industri

Mardi Gras Digital, byrå som brinner för sortiment.

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

Premium Eco Box – den miljövänliga designförpackningen

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Stylisten berättar

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

Sänd till en kollega

0.11