23948sdkhjf

Bakåt och framåt med Nelly

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

E-handlaren firar 15 år med ny kampanj. ”En av Nellys främsta styrkor är att vi är nära vår målgrupp och förstår hur vi bäst når dem”, säger vd Anna Ullman Sersé till Habit.

Nelly grundades 2004 och firar med start i veckan därmed 15 år med ny kampanj och jubileumskollektion. I kampanjen, som är en hyllning till e-handlarens digitala resa och tidiga samarbeten med influencer och ambassadörer, syns långvariga samarbetspartnern Kenza Zouiten, influencern Alice Stenlöf och artisten Imenella.

Habit passade på att ställa fem frågor till vd Anna Ullman Sersé.

Hur fortsätter ni att vara relevanta för målgruppen och var syns ni bäst?

– En av Nellys främsta styrkor är att vi är nära vår målgrupp och förstår hur vi bäst når dem. Våra egna kanaler som vår sajt och sociala kanaler är viktiga. Bäst blir det när vi med samma budskap kombinerar egna kanaler med till exempel externa kanaler som influencer- och digital marknadsföring. Snapchat är viktigare för den yngsta kunden medan på Facebook fungerar bäst för lite äldre följare. 

Läs också: Nu har modehandlarens nya vd tillträtt

 Vilka är utmaningarna när man kommunicerar och marknadsför sig till ung och kanske inte alltid så märkeslojal kund?

– De ändrar sig väldigt snabbt, är otåliga och konsumerar otroligt mycket innehåll. Därför måste vi vara väldigt relevanta för att få deras uppmärksamhet. Det funkar inte med att köra på samma hela tiden utan vi lägger mycket tid och resurser på att vara innovativa just i hur vi kommunicerar med kunden för att behålla deras intresse.

Har Nelly kommit till rätta med returkrånglet?

– Vi digitaliserade vår kundupplevelse för returer i mars. Det gör det lättare för våra kunder att göra ett byte och vi kan få mer information om varför de returnerar så vi kan lära oss och jobba proaktivt med onödiga returer. Dock så är det så att våra allra bästa kunder som köper mycket också returnerar mycket. Hemmet blir ett provrum och så länge de behåller några plagg blir det ändå lönsamt för oss.

 Hur ser ni på att också finnas fysiskt och hur har arbetet med andra e-handlare och via externa kanaler fallit ut?

– Vi har ett showroom för utlån av kläder till influencer och press vid vårt kontor i Stockholm. Vi har också testat flera pop-ups för att finnas tillfälligt där vi tror att våra kunder skulle uppskatta det just då. Sedan säljer vi sedan i februari på Zalando och det är intressant att se vad det ger. Hittills ser vi att vi når kunder i marknader där vi själva inte är starka i dag.

Hur har din första tid på vd-posten, ett och ett halvt år, varit?

– Nelly är ett otroligt härligt företag, så jag stormtrivs. Mycket fokus har gått åt att rekrytera ett starkt team. Hela ledningsgruppen är ny och det jag är mest stolt över personligen är att vi har fått ihop ett så bra team. Det fanns en del att ta tag i när jag började och vi har kommit en bit på vägen men är långt ifrån klara.

Nelly ingår i Qliro Group och omsätter cirka 1,4 miljarder kronor årligen.

Mer om: Nelly
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Na-kd ökar 80 procent

Modenäthandlaren går mot strömmen. Försäljningen under årets tre första månader slår fjolårets jämförbara siffror med råge.

Anrik herrekipering i konkurs

Valerie flyttar "hem" till kunderna

Valerie Aflalo kör liveshopping via egna kanaler.

Jobb & Karriär
Duo till Revolutionrace

H&M har inlett dialog om permitteringar

Plus

Sju sjudande trender kompletterar orderblocken

Ökad Inköpsprecision har aldrig varit viktigare. Praktfull nyromantik är höstens starkaste budskap.

Nyhetsbrev

Cavaliere ställer om produktion – syr munskydd och läkarrockar

Arkiv

Puma tar ett rejält miljösprång

Globala sportmärket Puma samarbetar med First Mile. Två miljoner PET-flaskor har blivit en helt ny sportkollektion för idrottare över hela världen.

Explosion av nya medlemmar till Handels

Kemikalieskatt på mode kan bli verklighet

Utredning klar och ett betänkande om hur kemikalieskatt på kläder och skor i så fall skulle utformas har lämnats över till regeringen.

Svensk Handel: "Tondövt med punktskatt på mode"

Lexington Company: ”Tuffa tider föder också kreativitet”

Nya riktlinjer för hur handeln ska minska smittspridningen

Datum fast för Copenhagen Fashion Week och mässorna – samarbetar för att möta branschens behov

Underklädeskoncern stödjer sjukvård under coronakrisen

Årets pristagare av Global Change Award 2020

Konkurserna minskar – dramatisk ökning av rekonstruktioner

XXL tar in kapital

Bubbleroom varslar efter stort försäljningsras

Jobb & Karriär
Nu har modehandlarens nya vd tillträtt

Nu utformas paket om hyresreduceringar

Svensk Handel, Visita och Fastighetsägarna uppmanar alla medlemmar att agera och inte avvakta i väntan på detaljerna.

Moda byter månad

Zalando vinstvarnar

Plus

Modeskolor släpar efter digitalt

Butiksnytt
Ska inspirera med tvådagarskoncept

Gap fortsätter hålla butiker stängda

Eton startar välgörenhetsinitiativ

Gant avslutar samarbete med kinesisk distributör

H&M vill se hyreslättnader

Klädgrossist i konkurs

Så påverkar coronapandemin Odd Molly

Förbud mot sammankomster med över 50 personer

Daymaker i konkurs

Butiksnytt
Här flyttar Remake in

Fraktens Klarna tar in nytt kapital – ska växa till nya marknader

"Fastighetsägarna kan inte agera domare"

Branschorganisation byter namn

Se alla Företagens egna nyheter

- Det är inte försent att bli digital; Mardi Gras Digital

A50- en kraftfull Android mobil POS

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Jeansverket rekryterar entreprenören Christoffer Lindqvist

Microfabriken tillverkar konfektion i Borås!

SL Mönster & Provsömnad flyttar till Syverket

Produktfotografering – från hantverk till industri

Mardi Gras Digital, byrå som brinner för sortiment.

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

Premium Eco Box – den miljövänliga designförpackningen

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Stylisten berättar

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Sänd till en kollega

0.126