23948sdkhjf

Bakåt och framåt med Nelly

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

E-handlaren firar 15 år med ny kampanj. ”En av Nellys främsta styrkor är att vi är nära vår målgrupp och förstår hur vi bäst når dem”, säger vd Anna Ullman Sersé till Habit.

Nelly grundades 2004 och firar med start i veckan därmed 15 år med ny kampanj och jubileumskollektion. I kampanjen, som är en hyllning till e-handlarens digitala resa och tidiga samarbeten med influencer och ambassadörer, syns långvariga samarbetspartnern Kenza Zouiten, influencern Alice Stenlöf och artisten Imenella.

Habit passade på att ställa fem frågor till vd Anna Ullman Sersé.

Hur fortsätter ni att vara relevanta för målgruppen och var syns ni bäst?

– En av Nellys främsta styrkor är att vi är nära vår målgrupp och förstår hur vi bäst når dem. Våra egna kanaler som vår sajt och sociala kanaler är viktiga. Bäst blir det när vi med samma budskap kombinerar egna kanaler med till exempel externa kanaler som influencer- och digital marknadsföring. Snapchat är viktigare för den yngsta kunden medan på Facebook fungerar bäst för lite äldre följare. 

Läs också: Gemensam pop up-butik för Adoore och Nelly

 Vilka är utmaningarna när man kommunicerar och marknadsför sig till ung och kanske inte alltid så märkeslojal kund?

– De ändrar sig väldigt snabbt, är otåliga och konsumerar otroligt mycket innehåll. Därför måste vi vara väldigt relevanta för att få deras uppmärksamhet. Det funkar inte med att köra på samma hela tiden utan vi lägger mycket tid och resurser på att vara innovativa just i hur vi kommunicerar med kunden för att behålla deras intresse.

Har Nelly kommit till rätta med returkrånglet?

– Vi digitaliserade vår kundupplevelse för returer i mars. Det gör det lättare för våra kunder att göra ett byte och vi kan få mer information om varför de returnerar så vi kan lära oss och jobba proaktivt med onödiga returer. Dock så är det så att våra allra bästa kunder som köper mycket också returnerar mycket. Hemmet blir ett provrum och så länge de behåller några plagg blir det ändå lönsamt för oss.

 Hur ser ni på att också finnas fysiskt och hur har arbetet med andra e-handlare och via externa kanaler fallit ut?

– Vi har ett showroom för utlån av kläder till influencer och press vid vårt kontor i Stockholm. Vi har också testat flera pop-ups för att finnas tillfälligt där vi tror att våra kunder skulle uppskatta det just då. Sedan säljer vi sedan i februari på Zalando och det är intressant att se vad det ger. Hittills ser vi att vi når kunder i marknader där vi själva inte är starka i dag.

Hur har din första tid på vd-posten, ett och ett halvt år, varit?

– Nelly är ett otroligt härligt företag, så jag stormtrivs. Mycket fokus har gått åt att rekrytera ett starkt team. Hela ledningsgruppen är ny och det jag är mest stolt över personligen är att vi har fått ihop ett så bra team. Det fanns en del att ta tag i när jag började och vi har kommit en bit på vägen men är långt ifrån klara.

Nelly ingår i Qliro Group och omsätter cirka 1,4 miljarder kronor årligen.

Mer om: Nelly
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Modedistrikt bjuder in till visning – välkomnar modeintresserad allmänhet

Här är varumärkena som deltar i Stockholm Fashion Districts visning den 5 februari.

Jobb & Karriär
Går till Patriksson group

Gina Tricot i nytt samarbete

Åtta fokusområden för en hållbar modebransch – utmanar dagens tillväxtlogik

EU-kommissionen utlyser tävling för att hitta innovationer för hållbar modeproduktion

Bambuser gör företrädesemission

Nyhetsbrev

Åhléns digitaliserar också sina kvitton

Arkiv

Denimmässa till Berlin

Skjortföretag mot börsen?

Säljer i MQ

Blir kreativ rådgivare åt modehandlaren

Ellos i nytt samarbete

”Tar nästa stora steg inom mode”.

Jobb & Karriär
Han lämnar Tiger of Sweden

Modeföretagets kreativa chef slutar efter drygt två år på posten.

De är Årets Designer

Plus

Nu väntar lansering av nya Hunkydory

Charlotte Simonsbacka ligger bakom designen av varumärket som relanseras med kommande höstkollektion. Habit har träffat henne på huvudkontoret i Stockholm.

Gap backar – Old Navy knoppas inte av

Zalando ansluter till Global Fashion Agenda

Kenzo byter uttryck

H&M till Centralamerika

Van Gils nylanseras i Sverige

Fler butiker flyr – nu lämnar Nilson group

Jobb & Karriär
Hon blir vd för Totême

Efterträder grundaren Elin Kling.

Blanche i samarbete

Skhoop med miljömärkning

Lindex stärker Stockmann

Utbyggd outlet noterar rekordsiffra

Resurssmarta förslag för textilsektorn

Jobb & Karriär
Från Rodebjer till Hemköp

Jobb & Karriär
Operativ chef lämnar Revolutionrace

Sportamore tappar finanschef – går till Adidas

De går till Mildh press

Puma Nordic upptaxeras

H&M samarbetar med NFL

Uniqlos ägare sänker prognos

DK Company förvärvar tysk modehandlare

Modebutik stänger

Se alla Företagens egna nyheter

Premium Eco Box – den miljövänliga designförpackningen

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Stylisten berättar

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Inventera enkelt med din mobil

Sänd till en kollega

0.141