23948sdkhjf

Bakåt och framåt med Nelly

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

E-handlaren firar 15 år med ny kampanj. ”En av Nellys främsta styrkor är att vi är nära vår målgrupp och förstår hur vi bäst når dem”, säger vd Anna Ullman Sersé till Habit.

Nelly grundades 2004 och firar med start i veckan därmed 15 år med ny kampanj och jubileumskollektion. I kampanjen, som är en hyllning till e-handlarens digitala resa och tidiga samarbeten med influencer och ambassadörer, syns långvariga samarbetspartnern Kenza Zouiten, influencern Alice Stenlöf och artisten Imenella.

Habit passade på att ställa fem frågor till vd Anna Ullman Sersé.

Hur fortsätter ni att vara relevanta för målgruppen och var syns ni bäst?

– En av Nellys främsta styrkor är att vi är nära vår målgrupp och förstår hur vi bäst når dem. Våra egna kanaler som vår sajt och sociala kanaler är viktiga. Bäst blir det när vi med samma budskap kombinerar egna kanaler med till exempel externa kanaler som influencer- och digital marknadsföring. Snapchat är viktigare för den yngsta kunden medan på Facebook fungerar bäst för lite äldre följare. 

Läs också: Stärkt Nelly – ökad omsättning och förbättrat resultat

 Vilka är utmaningarna när man kommunicerar och marknadsför sig till ung och kanske inte alltid så märkeslojal kund?

– De ändrar sig väldigt snabbt, är otåliga och konsumerar otroligt mycket innehåll. Därför måste vi vara väldigt relevanta för att få deras uppmärksamhet. Det funkar inte med att köra på samma hela tiden utan vi lägger mycket tid och resurser på att vara innovativa just i hur vi kommunicerar med kunden för att behålla deras intresse.

Har Nelly kommit till rätta med returkrånglet?

– Vi digitaliserade vår kundupplevelse för returer i mars. Det gör det lättare för våra kunder att göra ett byte och vi kan få mer information om varför de returnerar så vi kan lära oss och jobba proaktivt med onödiga returer. Dock så är det så att våra allra bästa kunder som köper mycket också returnerar mycket. Hemmet blir ett provrum och så länge de behåller några plagg blir det ändå lönsamt för oss.

 Hur ser ni på att också finnas fysiskt och hur har arbetet med andra e-handlare och via externa kanaler fallit ut?

– Vi har ett showroom för utlån av kläder till influencer och press vid vårt kontor i Stockholm. Vi har också testat flera pop-ups för att finnas tillfälligt där vi tror att våra kunder skulle uppskatta det just då. Sedan säljer vi sedan i februari på Zalando och det är intressant att se vad det ger. Hittills ser vi att vi når kunder i marknader där vi själva inte är starka i dag.

Hur har din första tid på vd-posten, ett och ett halvt år, varit?

– Nelly är ett otroligt härligt företag, så jag stormtrivs. Mycket fokus har gått åt att rekrytera ett starkt team. Hela ledningsgruppen är ny och det jag är mest stolt över personligen är att vi har fått ihop ett så bra team. Det fanns en del att ta tag i när jag började och vi har kommit en bit på vägen men är långt ifrån klara.

Nelly ingår i Qliro Group och omsätter cirka 1,4 miljarder kronor årligen.

Mer om: Nelly
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

De vill utmana herrmodets klassiska retailvarumärken

Blugiallo rekryterar från Morris Stockholm och Eton, skalar upp verksamheten och räknar med att dubblera omsättningen i år.

H&M: E-handel på totalt 50 marknader

Butiksnytt
Nu väntar citybutik för JD Sports – öppnar fjärde butiken

Textil innovation prisad av Norrsken

Butiksnytt
Pop up-butik för Didriksons

Haglöfs stödjer global klimatstrejk – stänger butiker

Nyhetsbrev

Butiksnytt
Då öppnar underklädesjättens nya citybutik

Arkiv

”Vi är riktigt duktiga i mellanstora städer”

Dansk modekedja till Sverige

Multibrandkonceptet omfattar drygt 20 butiker och butiken i Malmö blir den första utanför Danmark.

Jobb & Karriär
J.Lindebergs kreativa chef lämnar

Jens Werner kliver av efter knappt två år på posten. "Strategin har förändrats och våra visioner överensstämmer inte längre".

Tenson byter läge i Varberg

Butiksnytt
Åhléns nyinviger i Falun

Jobb & Karriär
Hit går Tensons tidigare vd

Jobb & Karriär
Byter jobb hos Boozt

Så ska Saddler bli ledande varumärke inom läderaccessoarer

Kinnevik säljer i Zalando

Bryter samarbeten med återförsäljarna för att sy upp på beställning

I veckan lanseras modeföretaget Aérynes nya produktionsmodell. Grundaren Siri Vikman vill omdefiniera begreppet hållbarhet och attackera frågan om överlager.

Butiksnytt
Brothers nyöppnar butik efter konkurs

Sökandet efter ny vd till Gina Tricot pågår

"Tillväxten i den fysiska handeln är en brännhet fråga"

Duo vill revolutionera handskmarknaden med nytt varumärke

Nu lanserar Ingrid von Konow och Ulrika Fohgelberg Nordén märket Handsome Stockholm.

Triumph inleder samarbete med Texaid

Ökad försäljning för H&M

Omtolkar klassiska militärplagg för regnigt klimat

Stutterheim fortsätter samarbetet med Alpha Industries.

Här stänger G-Star Raw

Ny studie: Kedjorna redo för Swish

Nytt byråsamarbete för Lexington Company

Panorama Berlin till Tempelhof

London nästa för Boråstudenter

Norge ny marknad för Stadium Outlet

Happy Socks vd slutar

Zalando pilottestar återanvändbara fraktväskor

Nytt lager ska stärka Björn Borgs omnikanalsatsning

Förbättrat Kappahl

Jobb & Karriär
Från Springhill Textile till Wiges

Butiksnytt
Deichmann öppnar nytt och bygger om

Se alla Företagens egna nyheter

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.169