23948sdkhjf

Medvetna konsumenter driver på hållbar textilproduktion

Calik Denim leder utvecklingen inom ”ansvarsfullt mode”

Digitaliseringen innebär inte bara att dagens konsumenter har tillgång till mer information. De kan också med lätthet kommunicera sina åsikter, och de uttrycker inte bara sina åsikter genom sina köp utan vill även kunna göra ett val i praktiken redan innan artikeln tillverkas. För det krävs det förstås mer öppenhet från de tillverkande företagen.

Enligt Serdar Ozcan, European sales director på det turkiska modeföretaget Calik Denim, kommer de företag som integrerar en transparent kommunikationsmodell i sin affärsstrategi bli ännu mer framgångsrika.

– Hållbarhet är utan tvekan en konkurrensfördel och vi ser att antalet konsumenter som är villiga att betala mer för hållbara varumärken växer.

Fokus på teknik …

Calik Denim är en av de ledande globala aktörerna inom produktion av denimtyg, och också ett av de 200 företag som exporterar mest i Turkiet. Enligt Serdar Ozcan är en av förklaringarna till företagets framgångar att de noggrant följer de globala trenderna för att på så sätt kunna leda hållbarhetsutvecklingen inom textilbranschen.

– Vi ser det som vår uppgift att genom avancerad teknik ta fram innovativa produkter som bidrar till ett minimum av miljöpåverkan inom vår bransch.

På Calik Denim vill man gärna prata om ett ansvarsfullt mode, där produktionen innebär ett så litet avtryck på vår planet som det bara är möjligt. 2011 öppnade företaget ett eget forskningscenter där ett 50-tal ingenjörer arbetar inom ett brett spektrum av forskningsområden som exempelvis nanoteknologi.

Två av Calik Denims senaste tekniska lösningar för bättre hantering och övervakning av textilproduktion är Denethic (som innebär att man i förväg kan få reda på vad varje tygtillverkare använder för denimtvättprocess) och D-Clear-teknik (som minskar vatten- och kemikalieförbrukningen i färgningsprocesserna).

Calik Denim är en pionjär i Turkiet när det gäller Transparency monitoring system.

– Systemet är baserat på övertygelsen att fokus måste vara på mätbara mål och göra det möjligt för oss att spåra maskinens prestanda på vår fabrik. Tack vare vårt Transparency monitoring system kan vi optimera resursförbrukningen och förbättra vid behov, säger Serdar Ozcan.

… människan och planeten

Just nu fokuserar Calik Demin på att integrera sin hållbarhetsstrategi ”Passion for denim, passion for life” i affärsverksamheten. Det handlar om att anpassa resultaten till hållbarhetsmålen.

– Vi använder våra resurser för att integrera ny teknik för att förbättra produktiviteten och effektiviteten i textilproduktionen samtidigt som vi bevarar jordens resurser och tar om hand om våra mänskliga resurser som inkluderar våra egna anställda och samarbetspartners, avslutar Serdar Ozcan.

Calik Denim finns representerade i juryn för ”Årets denimleverantör” på Habit Modegalan 2019 som går av stapeln den 3 december på Grand Hôtel i Stockholm. Serdar Ozcan är också huvudtalare vid ett av Habit frukostseminarium.

Källa: Calik Denim

Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.07