23948sdkhjf

Primark trotsar nättrend med butiksoffensiv

Lågprisklädkedjan Primark, en av H&M:s konkurrenter, går emot trenden i branschen och satsar på fler och större butiker.

Primark, som inte har någon webbförsäljning alls, kommer satsa avdela mest resurser till Spanien och Frankrike. Det framgår av en uppdatering från ägarbolaget AB Foods. Brittiska Primark har nyligen öppnat en flaggskeppsbutik i Birmingham och där noterat en lovande trend, vilket delvis ligger till grund för den fortsatta butikssatsningen. Bolaget siktar på att utveckla nästan 100.000 kvadratmeter butiksyta under nästa år, enligt uttalanden från finanschefen John Bason till Bloomberg News.

- Vi är de som investerar i fysiska butiker och det särskiljer oss från mängden, sade finanschefen.

Primark räknar med att försäljningen ökar med 4 procent valutajusterat i helåret 2019 jämfört med 2018, vilket motsvarar en minskning med 2 procent i jämförbar butiksförsäljning. Sättningen i den jämförbara butiksförsäljningen hänvisas främst till Tyskland, där dock utvecklingen uppges ha förbättrats i det innevarande fjärde kvartalet av det brutna räkenskapsåret som rapporteras i november. Försäljningen i eurozonen i helhet väntas komma in 5 procent högre jämfört med ifjol. Bolagets helårsguidning är oförändrad.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125