23948sdkhjf

Så mycket ökade e-modehandeln

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Modehandeln på nätet ångar på men hållbarhetsfokus påverkar utvecklingen för e-handlat mode inte minst från utlandet.

Försäljningen av kläder och skor i e-handeln ökade med 12 procent under andra kvartalet, enligt e-barometern som tas fram av Postnord i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research.

Läs också: Skohandeln växer kraftigt på nätet

Därmed var utvecklingen något svagare än motsvarande kvartal i fjol då försäljningen ökade med 15 procent.

I rapporten konstaterar Postnord att ”kläder och skor alltjämt förblir den klart populäraste produktkategorin att handla på nätet. Dock har kategorin procentuellt sett minskat något mot föregående år, sett till andelen e-handelskonsumenter som svarat att de handlat i kategorin under den senaste månaden”.

En möjlig orsak kan vara ett ökat hållbarhetsfokus men minskningen betecknas dock som marginell och för många branschaktörer, inte minst stora modekedjor och e-handlare, ökar försäljningen på nätet. 

Kläder och skor dominerar när det gäller varor från utlandet men för första gången på flera år tappade kategorin i popularitet och andelen utlandskonsumenter som handlat kläder och skor har minskat med 5 procentenheter sedan samma period föregående år.

Läs också: Så mycket växte e-modehandeln

En svagare krona som tillfälligt kan ha gjort köp i Sverige mer prisvärda än internationella påverka lusten att handla från utlandet.

Dock uppger 29 procent av de som handlat från utlandet att de hade handlat kläder. Det är framförallt fem länder som konkurrerar om svenskarnas köpkraft: Storbritannien, Tyskland, Kina, USA och Danmark som är en ny favorit för svenskarna att e-handla ifrån.

Under kvartalet växte den totala detaljhandeln med 13 procent och 70 procent av svenskarna e-handlade under andra kvartalet 2019 och hälften av dem, 49 procent, genomförde ett köp via en mobiltelefon.

I rapporten konstateras att andelen konsumenter som handlat direkt i mobilen fortsätter att växa och att ha en mobilanpassad sajt ses i dag som en självklar hygienfaktor. På tre år har andelen konsumenter som angett att de gjort ett e-handelsköp via en mobiltelefon ökat med hela 20 procent.

Mer om: e-barometern
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Svensk Handels vd: ”Löneökningstakten måste vara mycket återhållsam”

Brittisk herrmodemässa byter hemvist

Lust att organisera bakom e-handlarens tillväxt

Vagabond i danskt samarbete

Modedistrikt bjuder in till visning

Här är varumärkena som deltar i Stockholm Fashion Districts visning den 5 februari.

Åtta fokusområden för en hållbar modebransch – utmanar dagens tillväxtlogik

Nyhetsbrev

EU-kommissionen utlyser tävling för att hitta innovationer för hållbar modeproduktion

Arkiv

Jobb & Karriär
Går till Patriksson group

Gina Tricot i nytt samarbete

Bambuser gör företrädesemission

Åhléns digitaliserar också sina kvitton

Denimmässa till Berlin

Skjortföretag mot börsen?

Säljer i MQ

Jobb & Karriär
Han lämnar Tiger of Sweden

Modeföretagets kreativa chef slutar efter drygt två år på posten.

Ellos i nytt samarbete

”Tar nästa stora steg inom mode”.

Blir kreativ rådgivare åt modehandlaren

De är Årets Designer

Plus

Nu väntar lansering av nya Hunkydory

Charlotte Simonsbacka ligger bakom designen av varumärket som relanseras med kommande höstkollektion. Habit har träffat henne på huvudkontoret i Stockholm.

Gap backar – Old Navy knoppas inte av

Zalando ansluter till Global Fashion Agenda

Van Gils nylanseras i Sverige

H&M till Centralamerika

Fler butiker flyr – nu lämnar Nilson group

Kenzo byter uttryck

Blanche i samarbete

Lindex stärker Stockmann

Utbyggd outlet noterar rekordsiffra

Resurssmarta förslag för textilsektorn

Jobb & Karriär
Från Rodebjer till Hemköp

Jobb & Karriär
Operativ chef lämnar Revolutionrace

Sportamore tappar finanschef – går till Adidas

De går till Mildh press

Puma Nordic upptaxeras

H&M samarbetar med NFL

Uniqlos ägare sänker prognos

Se alla Företagens egna nyheter

Premium Eco Box – den miljövänliga designförpackningen

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Stylisten berättar

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Inventera enkelt med din mobil

Sänd till en kollega

0.156