23948sdkhjf

Så mycket ökade e-modehandeln

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Modehandeln på nätet ångar på men hållbarhetsfokus påverkar utvecklingen för e-handlat mode inte minst från utlandet.

Försäljningen av kläder och skor i e-handeln ökade med 12 procent under andra kvartalet, enligt e-barometern som tas fram av Postnord i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research.

Läs också: Skohandeln växer kraftigt på nätet

Därmed var utvecklingen något svagare än motsvarande kvartal i fjol då försäljningen ökade med 15 procent.

I rapporten konstaterar Postnord att ”kläder och skor alltjämt förblir den klart populäraste produktkategorin att handla på nätet. Dock har kategorin procentuellt sett minskat något mot föregående år, sett till andelen e-handelskonsumenter som svarat att de handlat i kategorin under den senaste månaden”.

En möjlig orsak kan vara ett ökat hållbarhetsfokus men minskningen betecknas dock som marginell och för många branschaktörer, inte minst stora modekedjor och e-handlare, ökar försäljningen på nätet. 

Kläder och skor dominerar när det gäller varor från utlandet men för första gången på flera år tappade kategorin i popularitet och andelen utlandskonsumenter som handlat kläder och skor har minskat med 5 procentenheter sedan samma period föregående år.

Läs också: Ingen kräftgång i nätmodehandeln

En svagare krona som tillfälligt kan ha gjort köp i Sverige mer prisvärda än internationella påverka lusten att handla från utlandet.

Dock uppger 29 procent av de som handlat från utlandet att de hade handlat kläder. Det är framförallt fem länder som konkurrerar om svenskarnas köpkraft: Storbritannien, Tyskland, Kina, USA och Danmark som är en ny favorit för svenskarna att e-handla ifrån.

Under kvartalet växte den totala detaljhandeln med 13 procent och 70 procent av svenskarna e-handlade under andra kvartalet 2019 och hälften av dem, 49 procent, genomförde ett köp via en mobiltelefon.

I rapporten konstateras att andelen konsumenter som handlat direkt i mobilen fortsätter att växa och att ha en mobilanpassad sajt ses i dag som en självklar hygienfaktor. På tre år har andelen konsumenter som angett att de gjort ett e-handelsköp via en mobiltelefon ökat med hela 20 procent.

Mer om: e-barometern
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

De vill utmana herrmodets klassiska retailvarumärken

Blugiallo rekryterar från Morris Stockholm och Eton, skalar upp verksamheten och räknar med att dubblera omsättningen i år.

H&M: E-handel på totalt 50 marknader

Butiksnytt
Nu väntar citybutik för JD Sports – öppnar fjärde butiken

Textil innovation prisad av Norrsken

Butiksnytt
Pop up-butik för Didriksons

Haglöfs stödjer global klimatstrejk – stänger butiker

Nyhetsbrev

Butiksnytt
Då öppnar underklädesjättens nya citybutik

Arkiv

”Vi är riktigt duktiga i mellanstora städer”

Dansk modekedja till Sverige

Multibrandkonceptet omfattar drygt 20 butiker och butiken i Malmö blir den första utanför Danmark.

Jobb & Karriär
J.Lindebergs kreativa chef lämnar

Jens Werner kliver av efter knappt två år på posten. "Strategin har förändrats och våra visioner överensstämmer inte längre".

Tenson byter läge i Varberg

Butiksnytt
Åhléns nyinviger i Falun

Jobb & Karriär
Hit går Tensons tidigare vd

Jobb & Karriär
Byter jobb hos Boozt

Så ska Saddler bli ledande varumärke inom läderaccessoarer

Kinnevik säljer i Zalando

Bryter samarbeten med återförsäljarna för att sy upp på beställning

I veckan lanseras modeföretaget Aérynes nya produktionsmodell. Grundaren Siri Vikman vill omdefiniera begreppet hållbarhet och attackera frågan om överlager.

Butiksnytt
Brothers nyöppnar butik efter konkurs

Sökandet efter ny vd till Gina Tricot pågår

"Tillväxten i den fysiska handeln är en brännhet fråga"

Duo vill revolutionera handskmarknaden med nytt varumärke

Nu lanserar Ingrid von Konow och Ulrika Fohgelberg Nordén märket Handsome Stockholm.

Triumph inleder samarbete med Texaid

Ökad försäljning för H&M

Omtolkar klassiska militärplagg för regnigt klimat

Stutterheim fortsätter samarbetet med Alpha Industries.

Här stänger G-Star Raw

Ny studie: Kedjorna redo för Swish

Nytt byråsamarbete för Lexington Company

Panorama Berlin till Tempelhof

London nästa för Boråstudenter

Norge ny marknad för Stadium Outlet

Happy Socks vd slutar

Zalando pilottestar återanvändbara fraktväskor

Nytt lager ska stärka Björn Borgs omnikanalsatsning

Förbättrat Kappahl

Jobb & Karriär
Från Springhill Textile till Wiges

Butiksnytt
Deichmann öppnar nytt och bygger om

Se alla Företagens egna nyheter

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.533