23948sdkhjf

Stor studie: Större varukorg med omnikanal

Det här får e-handelskunder och butikskunder att handla mer.

Det finns fortfarande mycket att göra för att förbättra köpupplevelsen, oavsett om det handlar om fysiska butiker eller näthandel.

Det framgår av betalningsföretagets Adyens årliga retailbarometer.

Resultatet i den globala studien pekar också mot att det är dags att sluta ställa e-handel och fysisk butikshandel mot varandra. Snarare bör de två delarna knytas ihop mer, eftersom det skulle få kunderna att handla mer.

Adyens Norden- och Baltikumchef Tobias Lindh tycker att det är roligt att både butiks- och e-handelskunderna lyfter fram saker som har med omnikanal att göra.

– Det har länge talats om omnikanalen och nu har vi tydlig data som visar att kunder inte bara efterfrågar detta utan även belönar handlare som använder sig av omnikanal med en större varukorg.

Enligt studien skulle hela 72 procent shoppa mer hos en e-handlare som tillämpar fria frakter och returer. För nordiska butikskunder är det möjligheten att beställa online och hämta i butik som lockar flest, 40 procent, att handla mer.

Näst viktigast är att kunna beställa varor som är slut i butik och få dem hemskickade.

Tobias Lindh noterar att även lojalitetsprogram ligger högt på kundernas önskelista. 28 procent svarar att de skulle handla mer i butik om kedjan erbjöd digitala kuponger och rekommendationer i butik.

– En spaning från vårt håll är att kunderna I större utsträckning förväntas sig att lojalitetsprogram ska fungera friktionsfritt oavsett kanal. Och helst så smidigt som möjligt.

De fem effektivaste sätten för att få e-handelskunder att spendera mer:

  1. Fria leveranser & returer. 72 procent.
  2. Lojalitetsprogram. 36 procent.
  3. Fler betalmetoder. 28 procent.
  4. Bättre produktdisplay. 27 procent.
  5. Bättre kundsäkerhet. 25 procent.

De fem effektivaste sätten för att få butikskunder att spendera mer: 

  1. Omnikanal (beställa online hämta i butik). 40 procent
  2. Aldrig slut i butik (beställa varor som är slut i butik och få dem hemskickade). 32 procent.
  3. Mer personliga upplevelser. 28 procent.
  4. Betala med digital plånbok. 20 procent.
  5. Slippa köer. 20 procent.

Hela Adyens retailbarometer släpps senare i höst. Barometern bygger på en undersökning med 5 950 och 2 554 företag i USA, Kanada, Storbritannien, Tyskland, Spanien, Frankrike, Italien, Norden, Hongkong, Singapore, Australien och Brasilien. 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.087