23948sdkhjf

Kappahl gör om bonussystem – butikspersonal kan tappa del av inkomst

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Modekedjans butiksanställda har länge fått provision utöver lönen, baserat på försäljning och antalet arbetade timmar, men när systemet nu på test görs om kan de som arbetar i mindre lönsamma butiker missa extrapengarna, det uppger Handelsnytt. 

Läs också: Firar tio år med ny inredningskollektion och fortsatt samarbete

För när systemet görs om så får endast de som arbetar i lönsamma butiker ta del av extrapengarna då butiken måste ha nått föregående års försäljning om bonus ska delas ut.

– Naturligtvis kommer vi att få medarbetare som är missnöjda. De som har fått provision tidigare kanske blir helt utan, medan andra kanske tycker att det är jättebra för att deras butik har gått jättebra i många år, säger Jens Lindström, ombudsman på Handels.

Enligt Handelsnytt får modekedjans anställda enligt det nya bonussytemet fyra kronor extra per arbetad timme om de når upp till förra årets försäljning. För varje procentuell försäljningsökning utöver det belönas medarbetarna med en krona per arbetad timme.

Enligt Handelsnytt har kedjan gjort om systemet utan att komma överens med fackförbundet då bonusen räknas som en förmån utanför kollektivavtalet.

Modekedjan menar i sin tur att de anställdas lön inte påverkas.

– Alla våra medarbetare har en stor påverkansgrad i hur försäljningen i butik utvecklar sig, utifrån arbetssätt och engagemang i kundmötet. Bonussystemet ger medarbetarna möjlighet att tjäna mer, utöver sin lön, än tidigare, säger Martin Barden, Sverigechef hos Kappahl i en kommentar till tidningen.

Mer om: Kappahl
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Brittisk herrmodemässa byter hemvist

Svensk Handels vd: ”Löneökningstakten måste vara mycket återhållsam”

Lust att organisera bakom e-handlarens tillväxt

Vagabond i danskt samarbete

Modedistrikt bjuder in till visning

Här är varumärkena som deltar i Stockholm Fashion Districts visning den 5 februari.

Åtta fokusområden för en hållbar modebransch – utmanar dagens tillväxtlogik

Nyhetsbrev

EU-kommissionen utlyser tävling för att hitta innovationer för hållbar modeproduktion

Arkiv

Jobb & Karriär
Går till Patriksson group

Gina Tricot i nytt samarbete

Bambuser gör företrädesemission

Åhléns digitaliserar också sina kvitton

Denimmässa till Berlin

Skjortföretag mot börsen?

Säljer i MQ

Jobb & Karriär
Han lämnar Tiger of Sweden

Modeföretagets kreativa chef slutar efter drygt två år på posten.

Ellos i nytt samarbete

”Tar nästa stora steg inom mode”.

Blir kreativ rådgivare åt modehandlaren

De är Årets Designer

Plus

Nu väntar lansering av nya Hunkydory

Charlotte Simonsbacka ligger bakom designen av varumärket som relanseras med kommande höstkollektion. Habit har träffat henne på huvudkontoret i Stockholm.

Gap backar – Old Navy knoppas inte av

Zalando ansluter till Global Fashion Agenda

Van Gils nylanseras i Sverige

H&M till Centralamerika

Fler butiker flyr – nu lämnar Nilson group

Kenzo byter uttryck

Blanche i samarbete

Lindex stärker Stockmann

Utbyggd outlet noterar rekordsiffra

Resurssmarta förslag för textilsektorn

Jobb & Karriär
Från Rodebjer till Hemköp

Jobb & Karriär
Operativ chef lämnar Revolutionrace

Sportamore tappar finanschef – går till Adidas

De går till Mildh press

Puma Nordic upptaxeras

H&M samarbetar med NFL

Uniqlos ägare sänker prognos

Se alla Företagens egna nyheter

Premium Eco Box – den miljövänliga designförpackningen

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Stylisten berättar

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Inventera enkelt med din mobil

Sänd till en kollega

0.157