23948sdkhjf

Premiär för nya Åhléns – från varuhus till marknadsplats

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Lägger om affärsmodellen, hyr ut ytor och ska göra om fler varuhus i landet till lokala marknadsplatser.

På fredagen den 23 augusti nyöppnar Åhléns varuhuset vid Fridhemsplan i Stockholm.

Läs också: Åhléns fortsätter bygga om varuhusen

Satsningen beskrivs som startskottet för varuhuskedjans nya strategi att bli en lokal marknadsplats där nya aktörerna i varuhusen också hyr yta av varuhuskedjan.

Nya aktörer på skönhetsavdelningen är norska hårsalongskedjan Nikita Hair, som ägs av Raise Gruppen, och nagelbaren Depend. Därtill flyttar även Smarteyes, Indiska, Designtorget och Joe & the Juice in i det nyrenoverade varuhuset.

För Indiska blir kedjans shop-in-shop om 250 kvadratmeter comeback på Kungsholmen och kedjan skriver att man nu öppnar i en yta på varuhuset som benämns som The Lab.

- Vi vill förändra synen på Åhléns som varuhus till en marknadsplats. Att samarbeta med andra aktörer är en viktig del i vår strategi att bygga Sveriges ledande marknadsplats inom skönhet, hem och mode, online och i varuhusen. Vi är glada att nu kunna välkomna Smarteyes, Indiska, Designtorget och Joe & the Juice till Fridhemsplan. Det här är början av Åhléns resa som marknadsplats och denna utveckling vill vi nu göra i våra varuhus runt om i landet. Allt med syftet att ge våra kunder ett unikt och bättre erbjudande samt fler anledningar att besöka oss, säger Gustaf Öhrn, vd Åhléns i en kommentar.

Förutom att bjuda in aktörer att hyra ytor testar Åhléns även att ”varulägga avdelningar och kategorier som vanligtvis inte ligger tillsammans för att skapa en inspirerande och härlig miljö för kunderna”, heter det i ett pressmeddelande.

Varuhusets hemavdelningen har fått en ny placering vid entrén på st. Eriksgatan och i anslutning öppnar Designtorget en shop med fokus på presenttips.

På modeavdelningen ryms enligt uppgift flera nya varumärken och även shoppar med egna modemärkena Carin Wester och Wera. Barnavdelningen får ett utvalt sortiment av Minimarket, nattplagg och underkläder.

Åhléns lägger till att ”utveckling av lokala marknadsplatser pågår i Åhlénsvaruhusen runt om i landet och fler kommer att öppna inom kort”. Vilka aktörer som blir aktuella på respektive varuhus styrs enligt Åhléns av lokala behov och efterfrågan.

Mer om: Åhléns
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

DE TALAR PÅ HABITS FRUKOSTFORUM

Vill ha individuella löner för handelns tjänstemän

Emmaus tredje second hand-butik

Jobb & Karriär
Hon ska minska Bubblerooms returer

E-handlaren rekryterar från Nelly. Tar plats i ledningsgruppen.

Jobb & Karriär
Myrorna rekryterar kommunikationschef

E-handlare planerar fysisk expansion

Öppnade första butiken i veckan. Vill satsa i huvudstäderna i Norden.

Nyhetsbrev

Lager 157 går in på nya marknader

Miljardbolaget vill växa i Norden. Här är planen.

Arkiv

Butiksnytt
Samsøe Samsøe öppnar i Göteborg

Forever 21 lever vidare trots konkursen

Jill Sanders till Prada

Miuccia Prada och Raf Simons ska dela lika på det kreativa arbetet.

Underklädeskomet ska växa med e-handel

”Rustar bolaget för fortsatt expansion”. Rekryterar chef från Resia.

Bh-experter i Victoria's Secrets nya svenska butik

Plus

Ben Gorhamns mot nya höjder

Ben Gorham gick in i projektet med hull, hår och en fjällvandring i Riksgränsen. Designsamarbetet med Peak Performance släpps i butik i slutet av februari. I december förärades han Habit Modegalans hederspris.

H&M erbjuder fossilfria leveranser ihop med Instabox

Här är trenderna från megamässan Euroshop

Digitala provrumsspeglar, hologram och doftmoln bland det som väckte mest uppmärksamhet i Düsseldorf.

Så sålde Boozt – uppdaterar finansiella mål

Minskat resultat för Björn Borg

Plus

Från telekomstrateg till väskdesigner

Med väskmärket Anton Alice vill hon ge affärsvärldens män och kvinnor en snyggare vardag.

Positivt för Lexington – men modeförsäljningen minskar

Jobb & Karriär
Lämnar Indiska för Akademibokhandeln

Gant drar i gång auktion

Jobb & Karriär
Tillbaka till H&M

Går från posten som affärsområdeschef för mode hos Åhléns.

Blaou till salu

Duon bakom hyllade och prisbelönta barnmodemärket är aktuella med en sista säsong för märket de lanserade 2017.

H&M ser inga större leveransförseningar från Kina ännu

Jobb & Karriär
Hon blir ansvarig för Arket

Jobb & Karriär
Från Nelly till Paul Brunngård

Jobb & Karriär
Ny driftschef hos Löplabbet

Gant-grundare har sålt allt i Odd Molly

Boråsföretag lanserar cirkulär kollektion

Så ska Gant bli mer hållbart – listar nya initiativ

Butiksnytt
Här nyöppnar Deichmann

Fortsatt supertrögt för Odd Molly – tappar försäljning

De öppnar i Hede fashion outlet

Jobb & Karriär
Fastighetsjätte värvar från H&M

Matchesfashion rekryterar vd från Amazon

PV med datum för 2021

Se alla Företagens egna nyheter

Produktfotografering – från hantverk till industri

Mardi Gras Digital, byrå som brinner för sortiment.

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

Premium Eco Box – den miljövänliga designförpackningen

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Stylisten berättar

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

Sänd till en kollega

0.157