23948sdkhjf

Premiär för nya Åhléns – från varuhus till marknadsplats

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Lägger om affärsmodellen, hyr ut ytor och ska göra om fler varuhus i landet till lokala marknadsplatser.

På fredagen den 23 augusti nyöppnar Åhléns varuhuset vid Fridhemsplan i Stockholm.

Läs också: Åhléns först ut när Uber lanserar snabbleverans av kläder och prylar

Satsningen beskrivs som startskottet för varuhuskedjans nya strategi att bli en lokal marknadsplats där nya aktörerna i varuhusen också hyr yta av varuhuskedjan.

Nya aktörer på skönhetsavdelningen är norska hårsalongskedjan Nikita Hair, som ägs av Raise Gruppen, och nagelbaren Depend. Därtill flyttar även Smarteyes, Indiska, Designtorget och Joe & the Juice in i det nyrenoverade varuhuset.

För Indiska blir kedjans shop-in-shop om 250 kvadratmeter comeback på Kungsholmen och kedjan skriver att man nu öppnar i en yta på varuhuset som benämns som The Lab.

- Vi vill förändra synen på Åhléns som varuhus till en marknadsplats. Att samarbeta med andra aktörer är en viktig del i vår strategi att bygga Sveriges ledande marknadsplats inom skönhet, hem och mode, online och i varuhusen. Vi är glada att nu kunna välkomna Smarteyes, Indiska, Designtorget och Joe & the Juice till Fridhemsplan. Det här är början av Åhléns resa som marknadsplats och denna utveckling vill vi nu göra i våra varuhus runt om i landet. Allt med syftet att ge våra kunder ett unikt och bättre erbjudande samt fler anledningar att besöka oss, säger Gustaf Öhrn, vd Åhléns i en kommentar.

Förutom att bjuda in aktörer att hyra ytor testar Åhléns även att ”varulägga avdelningar och kategorier som vanligtvis inte ligger tillsammans för att skapa en inspirerande och härlig miljö för kunderna”, heter det i ett pressmeddelande.

Varuhusets hemavdelningen har fått en ny placering vid entrén på st. Eriksgatan och i anslutning öppnar Designtorget en shop med fokus på presenttips.

På modeavdelningen ryms enligt uppgift flera nya varumärken och även shoppar med egna modemärkena Carin Wester och Wera. Barnavdelningen får ett utvalt sortiment av Minimarket, nattplagg och underkläder.

Åhléns lägger till att ”utveckling av lokala marknadsplatser pågår i Åhlénsvaruhusen runt om i landet och fler kommer att öppna inom kort”. Vilka aktörer som blir aktuella på respektive varuhus styrs enligt Åhléns av lokala behov och efterfrågan.

Mer om: Åhléns
Håll dig uppdaterad med Habit

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

Fashionnet.se

Startsidan just nu

G-star Raw i konkurs i Sverige

Tolv butiker läggs ned och 80 anställda berörs.

Stark vändning för Uniqlo – ökade med 26 procent

Boohoo kastas ut av Amazon, Zalando och Next

Flera företag bryter med klädmärket Boohoo efter rapport om dåliga arbetsförhållanden.

1

Stora förluster för RNB – Polarn O. Pyret ökade försäljningen

Åhléns först ut när Uber lanserar snabbleverans av kläder och prylar

Uber lanserar i dag den nya leveranstjänsten Uber Direct som fokuserar på kläder, accessoarer, prylar och varor.

Lexington etablerar sig i Polen och öppnar första butiken i Paris

Företaget fortsätter att expandera på flera marknader trots coronakrisen.

Nyhetsbrev

Tommy Hilfiger i samarbete med japanskt varumärke

Arkiv

Svenskt företag bakom kändisars munskydd – lagret slutsålt

Esprit och Afound har funnit varandra

Samarbetet gäller både Afounds butiker och digitala marknadsplats.

Kicks lanserar nytt varumärke i höst

Na-kd i samarbete med Tiktok-stjärnor

Tyska tvillingarna Lisa and Lena i ettårigt samarbete med modenäthandlaren.

Mandel Design köper Smallroom – räknar med synergier

Egen NK-avdelning för Saint Laurent

Scorett stänger butik efter hyrestvist

Sir of Sweden köper Oscar of Swedens inkråm

Tumba centrum tappar H&M

VRG:s stämma: Ingen likvidation – planer på nyemission

Tingsrätten byter ut MQ:s konkursförvaltare – anses jävig

Ackordsförslag från RNB-bolagen – försäljningstapp runt 50 procent

Bruttomarginalerna förväntas försämras för Brothers, Departments & Stores och Polarn O. Pyret.

Nionde butiken för 123-åriga Johanssons Skor

Konkurserna minskar – men osäkerheten består

Så ska Best of Brands bli en destinationsbutik

Dansk modekoncern avvecklar säljare och agenter

Granskning av abetsförhållanden: Godkänt för H&M – men branschen under all kritik

Sellpy kliver utomlands – redo för tyska marknaden

Lanseringsdags för The Wiman

Då öppnar Uniqlo sin andra butik i Sverige

Invigningsdags för Naturkompaniet

Boozt höjer prognos för tillväxt och marginal

Zalando öppnar fler butiker

Jobb & Karriär
Blir vd för glasögonjätte

Rejält uppåt för Boohoo

Butiksnytt
Remake öppnar webbutik

Ebbe samarbetar med glasögonproducent

Zizzi-ägare kan stänga butiker

Jobb & Karriär
Ny vd för Hugo Boss

Se alla Företagens egna nyheter

Positivt från nyutexaminerade på Nordiska Textilakademin

Campingtält perfekt för flexibel semester

Lyckad digital examen för Nordiska Textilakademin

Kontorsrum att hyra på Styrmansgatan 2

Mönster och Provsömnad i Borås

Syverket hjälper till när det blir fel!

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Anmälan öppen för Nordiska Textilakademins nya YH-kurser

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Framåt för Nordiska Textilakademin - två nya kurser

Snabb och flexibel bildleverantör tryggar tillväxten

- Det är inte försent att bli digital; Mardi Gras Digital

A50- en kraftfull Android mobil POS

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Microfabriken tillverkar konfektion i Borås!

SL Mönster & Provsömnad flyttar till Syverket

Produktfotografering – från hantverk till industri

Mardi Gras Digital, byrå som brinner för sortiment.

Sänd till en kollega

0.125