23948sdkhjf

Premiär för nya Åhléns – från varuhus till marknadsplats

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Lägger om affärsmodellen, hyr ut ytor och ska göra om fler varuhus i landet till lokala marknadsplatser.

På fredagen den 23 augusti nyöppnar Åhléns varuhuset vid Fridhemsplan i Stockholm.

Läs också: Hon blir onlinechef på Åhléns

Satsningen beskrivs som startskottet för varuhuskedjans nya strategi att bli en lokal marknadsplats där nya aktörerna i varuhusen också hyr yta av varuhuskedjan.

Nya aktörer på skönhetsavdelningen är norska hårsalongskedjan Nikita Hair, som ägs av Raise Gruppen, och nagelbaren Depend. Därtill flyttar även Smarteyes, Indiska, Designtorget och Joe & the Juice in i det nyrenoverade varuhuset.

För Indiska blir kedjans shop-in-shop om 250 kvadratmeter comeback på Kungsholmen och kedjan skriver att man nu öppnar i en yta på varuhuset som benämns som The Lab.

- Vi vill förändra synen på Åhléns som varuhus till en marknadsplats. Att samarbeta med andra aktörer är en viktig del i vår strategi att bygga Sveriges ledande marknadsplats inom skönhet, hem och mode, online och i varuhusen. Vi är glada att nu kunna välkomna Smarteyes, Indiska, Designtorget och Joe & the Juice till Fridhemsplan. Det här är början av Åhléns resa som marknadsplats och denna utveckling vill vi nu göra i våra varuhus runt om i landet. Allt med syftet att ge våra kunder ett unikt och bättre erbjudande samt fler anledningar att besöka oss, säger Gustaf Öhrn, vd Åhléns i en kommentar.

Förutom att bjuda in aktörer att hyra ytor testar Åhléns även att ”varulägga avdelningar och kategorier som vanligtvis inte ligger tillsammans för att skapa en inspirerande och härlig miljö för kunderna”, heter det i ett pressmeddelande.

Varuhusets hemavdelningen har fått en ny placering vid entrén på st. Eriksgatan och i anslutning öppnar Designtorget en shop med fokus på presenttips.

På modeavdelningen ryms enligt uppgift flera nya varumärken och även shoppar med egna modemärkena Carin Wester och Wera. Barnavdelningen får ett utvalt sortiment av Minimarket, nattplagg och underkläder.

Åhléns lägger till att ”utveckling av lokala marknadsplatser pågår i Åhlénsvaruhusen runt om i landet och fler kommer att öppna inom kort”. Vilka aktörer som blir aktuella på respektive varuhus styrs enligt Åhléns av lokala behov och efterfrågan.

Mer om: Åhléns
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Kappahl ritar om organisationen

Modekedjan designar en ny organisation med två nya affärsenheter och en global säljorganisation.

Filippa K:s finanschef slutar

Butiksnytt
Flygplatsbutik för Newbie

Jobb & Karriär
Från Kappahl till Intersport

Rekordmånad för Miinto – så ska plattformen bli mer än en säljkanal

Butiksnytt
Herrskoyta i ny form

Här är varumärkena på NK:s nya herrskoavdelning.

Nyhetsbrev

Guldknappen till Haglöfs

Arkiv

Flexibilitet, snabba leveranser och grön kompensation

Kunderna styr framtidens logistiklösningar

Starkt kvartal för Björn Borg

”Aldrig tidigare har vi omsatt så mycket”.

Lindex huvudägare i nytt underklädesmärke:”Ska skapa tillväxtmöjligheter”

Rejäl tillväxt digitalt för Lexington company

Nytt nummer av Habit

Om den växande secondhandtrenden, Filippa Knutsson, Asos och mycket mer.

Minskad försäljning för Wesc

Plus

Omsättningen sjönk för majoriteten av varumärkena

MODEBRANSCHENS BOKSLUT, DEL 6/7: Många förlorare, få vinnare. 37 av 66 klädleverantörer tappade omsättning i fjol jämfört med 2017. Här levererar Habit hela listan.

1

MQ blir Marqet: "Vi är medvetna om att vi har en resa att göra"

Habit fick en pratstund med vd Ingvar Larsson i butiken på Drottninggatan i Stockholm.

Förlusttyngt MQ byter namn till Marqet

Samtliga 119 butiker ska göras om nästa år. Här kan du kika in i nya butiken.

Två Stadium-öppningar samma dag i samma stad

Boozt skriver ned prognos

Fem finalister från Sverige i Designers’ Nest

Plus

Vinstrevansch för knappt hälften av skoleverantörerna

MODEBRANSCHENS BOKSLUT, DEL 5/7: 2018 var ett tillväxtår för skoleverantörerna, men marginalerna för hälften av företagen minskade.

Marimekko och Uniqlo i nytt samarbete

Otillåtna halter av sexvärt krom och bly i lädervaror

KRÖNIKA: Vi måste sätta stopp för ”fulinsamling” av begagnade kläder

Fast Retailing i robotprojekt för lagerautomatisering

Nu fälls Jollyroom: "Sviker konsumenterna"

Modejätten ska sälja begagnade lucialinnen

Nu separeras RNB

Jobb & Karriär
Ny vd för RNB

Jobb & Karriär
Ska sköta Balmuirs pr-arbete

Gaps vd avgår

Utmärkelse till Carcel

Butiksnytt
Dubblerad yta för Peak Performance

Stafano Pilati till Pitti Uomo

Starkt kvartal för New Wave

Amerikansk skjortkedja till Europa

Na-kd börjar klimatkompensera

Modereturer fram och tillbaka över Östersjön

Se alla Företagens egna nyheter

Premium Eco Box – den miljövänliga designförpackningen

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Stylisten berättar

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Inventera enkelt med din mobil

Sänd till en kollega

0.153