23948sdkhjf

Ja till budet på Kappahl

| Av Mona Johansson | Tipsa redaktionen

Budkommittén enig: Mellby Gårds erbjudande är skäligt.

Storägaren Mellby Gård la i slutet av juli ett bud på Kappahl. Nu har den oberoende budkommittén i styrelsen för Kappahl uttalat sig via ett pressmeddelande – och svaret är positivt. Kommittén rekommenderar enhälligt aktieägarna i Kappahl att acceptera Mellby Gårds offentliga erbjudande.

Läs också: Flygplatsbutik för Newbie

Det var den 29 juli som Mellby Gård, som kontrolleras av finansmannen Rune Andersson med familj, offentliggjorde ett bud på klädkedjan Kappahl om 20 kronor per aktie. Budet värderar hela Kappahl till drygt 1,5 miljarder kronor. 

Enligt investeringsbolagets vd Johan Andersson hade tankar då funnits sedan en tid tillbaka på att köpa ut Kappahl från börsen. Utköpsförsöket motiveras med att Kappahl skulle må bra av att slippa "kvartalshetsen" och att Mellby Gård, som äger bland annat Flash och Dea Axelssons ser samordningsmöjligheter.

Budkommittén menar att värderingen av Kappahl är låg i ett historiskt perspektiv men ser även att värderingen reflekterar att osäkerheten kring branschens utveckling är stor. Dessutom har bolagets försäljnings- och resultatutveckling varit svag under en längre tid. Kommittén menar att det finns potential för en resultatförbättring men konstaterar att i ett längre perspektiv kvarstår utmaningarna.

Sammantaget bedömer kommittén att den potentiella uppsida som finns i aktiekursen i och med bolagets förändringsarbete inte väger upp de risker som finns i genomförandet i förhållande till erbjudandet och den premie som det innebär. Att revisionsfirman EY bedömt budpriset som skäligt bidrar också till kommittens slutsats att erbjudandet från Mellby gård är skäligt. 

Acceptperioden för erbjudandet löper från och med den 23 augusti 2019 till och med den 20 september 2019, med förbehåll för eventuella förlängningar. Erbjudandets fullföljande är villkorat bland annat av att erbjudandet accepteras i sådan utsträckning att Mellby Gård blir ägare till aktier som representerar mer än 90 procent av det totala antalet utestående aktier i Kappahl.

Styrelseledamöterna i KappAhl, Anders Bülow och Thomas Gustafsson, har en intressekonflikt i egenskap av styrelseledamöter i Mellby Gård samt Thomas Gustafssons position som vice vd i Mellby Gård, och har därför inte deltagit i kommitténs handläggning. Den oberoende budkommittén i KappAhl består av övriga styrelseledamöter: Pia Rudengren, Susanne Holmberg, Kicki Olivensjö, Göran Bille, Cecilia Kocken, Marie-Louise Jansson Bring, Johanna Bergqvist samt suppleanten Carita Lundqvist.

Mer om: KappAhl | Mellby Gård
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Kappahl ritar om organisationen

Modekedjan designar en ny organisation med två nya affärsenheter och en global säljorganisation.

Filippa K:s finanschef slutar

Butiksnytt
Flygplatsbutik för Newbie

Jobb & Karriär
Från Kappahl till Intersport

Rekordmånad för Miinto – så ska plattformen bli mer än en säljkanal

Butiksnytt
Herrskoyta i ny form

Här är varumärkena på NK:s nya herrskoavdelning.

Nyhetsbrev

Guldknappen till Haglöfs

Arkiv

Starkt kvartal för Björn Borg

”Aldrig tidigare har vi omsatt så mycket”.

Lindex huvudägare i nytt underklädesmärke:”Ska skapa tillväxtmöjligheter”

Flexibilitet, snabba leveranser och grön kompensation

Kunderna styr framtidens logistiklösningar

Rejäl tillväxt digitalt för Lexington company

Nytt nummer av Habit

Om den växande secondhandtrenden, Filippa Knutsson, Asos och mycket mer.

Minskad försäljning för Wesc

Plus

Omsättningen sjönk för majoriteten av varumärkena

MODEBRANSCHENS BOKSLUT, DEL 6/7: Många förlorare, få vinnare. 37 av 66 klädleverantörer tappade omsättning i fjol jämfört med 2017. Här levererar Habit hela listan.

1

MQ blir Marqet: "Vi är medvetna om att vi har en resa att göra"

Habit fick en pratstund med vd Ingvar Larsson i butiken på Drottninggatan i Stockholm.

Två Stadium-öppningar samma dag i samma stad

Förlusttyngt MQ byter namn till Marqet

Samtliga 119 butiker ska göras om nästa år. Här kan du kika in i nya butiken.

Boozt skriver ned prognos

Fem finalister från Sverige i Designers’ Nest

Plus

Vinstrevansch för knappt hälften av skoleverantörerna

MODEBRANSCHENS BOKSLUT, DEL 5/7: 2018 var ett tillväxtår för skoleverantörerna, men marginalerna för hälften av företagen minskade.

Marimekko och Uniqlo i nytt samarbete

Otillåtna halter av sexvärt krom och bly i lädervaror

KRÖNIKA: Vi måste sätta stopp för ”fulinsamling” av begagnade kläder

Fast Retailing i robotprojekt för lagerautomatisering

Nu fälls Jollyroom: "Sviker konsumenterna"

Modejätten ska sälja begagnade lucialinnen

Nu separeras RNB

Jobb & Karriär
Ny vd för RNB

Jobb & Karriär
Ska sköta Balmuirs pr-arbete

Gaps vd avgår

Utmärkelse till Carcel

Butiksnytt
Dubblerad yta för Peak Performance

Stafano Pilati till Pitti Uomo

Starkt kvartal för New Wave

Amerikansk skjortkedja till Europa

Na-kd börjar klimatkompensera

Modereturer fram och tillbaka över Östersjön

Se alla Företagens egna nyheter

Premium Eco Box – den miljövänliga designförpackningen

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Stylisten berättar

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Inventera enkelt med din mobil

Sänd till en kollega

0.162