23948sdkhjf

5 tips för att lyfta upplevelsen vid provrummen

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Enligt Daymaker, som baserar statistiken på mystery shopping-undersökningar i hela Europa, finns enorma fördelar att vinna genom att höja sitt kundbemötande i provrummen; både för att få nöjdare kunder men även för att höja omsättningen. Det visade inte minst företagets undersökning Daymakerindex provrum om hur många modekedjor sjabblar bort kunden genom att inte vara tillräckligt lyhörda i provrummen.

Kedjorna som tar hand om kunderna genom hela säljprocessen i provrummet har dubbelt så hög rekommendationsgrad jämfört med kedjorna där säljarna inte fullföljer processen, menar Daymaker.

Med anledningen av undersökningen Daymakerindex provrum som släpptes förra veckan om hur bra, eller mindre bra, modekedjorna är på att ta hand om kunden som följer här fem tips på hur kunden på bästa guidas och får en positiv upplevelse i provrummen utan att helt tappas bort och gå ut ur butiken utan att ha shoppat.

Det handlar om allt från att vara förbered, ha rätt skyltning och bemanning, vara experten när det gäller allt från passform till att ha enkla tillbehör att matcha med och framförallt skapa en god ”stanna kvar-känsla”.

5 tips som lyfter upplevelsen vid provrummen

  1. Förberedelse och planering
  • Planera bemanningen. Gör en behovsanalys och ta reda på när flest kunder är i butiken och var de då oftast befinner dig. Om ni är en butik som är bemannad med flera medarbetare behöver ni även säkerställa att ni finns fysiskt där kunderna är. Bestäm var i butiken säljarna ska vara och bestäm hur provrummen ska bemannas.
  • Är provrummen smart placerade? Genom att placera provrummen på en plats där säljaren även kan utföra andra arbetsuppgifter, men ändå vara redo när kunden behöver hjälp, effektiviserar ni arbetstiden.
  • Coacha säljarna! Tipsa medarbetarna om hur de kan fråga och prata med kunderna i provrummet. Vår erfarenhet är att många säljare behöver stöd och support för att ta klivet till att verkligen våga ta initiativ. Använd morgonsamlingar eller liknande till att öva och testa.

  1. Få kunden till provrummet
  • Rätt skyltning. Det är inte ovanligt att kunder letar efter provrummet. Lek kund och kolla så att ni hittar till provrummen från alla håll.
  • Hjälp kunden till provrummet. Varför inte ta plaggen som kunden är intresserad av och hänga in i ett provrum? Säg ”Jag har förberett det här provrummet till dig”. Passa på att exempelvis hänga in en sjal eller ett skärp – det får kunden att känna sig ”vip:ad”.
  • Har ni rätt vara nära provrummet? Det förenklar att ha plagg och varor som kräver mycket säljstöd nära provrummen. Det kan vara exempelvis jeans, festklänningar eller underkläder. Dessutom får säljaren ett större område att jobba med och behöver inte bli ”fast” i provrummet då kundtrycket där är lägre.

  1. Omsorgsförsäljning
  • Ha ”enkla” tillbehör nära. Det kan vara skärp, sjalar, linnen eller liknande. Med kompletterande produkter nära till hands får säljaren möjlighet att visa sitt kunnande om mode, trender och passform.
  • Vad mer kan ni tipsa om? Varför inte ha läppstift, linnevatten, steamer, klädborste eller liknande i närheten. Det ger, precis som tipset ovan, ytterligare ett samtalsämne: ”Får jag tipsa om en produkt som gör att ditt plagg håller längre”, ”prova det här läppstiftet – det skulle passa superbra till tröjan”.
  • Var experten. Om kunden äntligen hittar ett par jeans som den trivs i, ge hen möjlighet att köpa dem i ytterligare en färg. Merförsäljning behöver inte vara tvättpåsar – det kan med fördel vara samma plagg i en annan färg, en höstkappa eller en blus.

  1. Skapa ”Stanna kvar” – känslan.
  • Tänk på värmen. Ett för varmt provrum kan ta kål på vilken provning som helst.
  • Provade plagg och dammtussar – Nej tack! Det är inte kul att som kund komma till ett ostädat provrum med dammtussar på golvet och plagg från den föregående kunden.
  • Tänk på alla. Även på de medföljande – på väninnan, maken/makan eller barnen. Om de är nöjda blir kunden kvar längre. Finns sittplatser? Vatten? Wi-fi?
  • Belysning. Hitta en ljussättning som gör att kunden känner sig fin.

  1. Kunskap säljer
  • Passformen. Ha koll på storlekar och passform, och berätta för kunden vad du ser och vet: ”Jag kommer hjälpa dig så att det blir som du vill ha det.”
  • Färger. Ha koll på vilka färger som ett plagg finns i. Om kunden gillar en tröja är den kanske intresserad av flera färger. Eller om färgen är rätt, men inte passformen – då ska säljaren kunna ta fram något annat i samma färg.
  • Tvättråd. Tala om hur plagget ska skötas för att hålla så länge som möjligt.

Källa: Daymaker

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu
Plus

Från telekomstrateg till väskdesigner

Med väskmärket Anton Alice vill hon ge affärsvärldens män och kvinnor en snyggare vardag.

Så sålde Boozt – uppdaterar finansiella mål

Positivt för Lexington – men modeförsäljningen minskar

Jobb & Karriär
Lämnar Indiska för Akademibokhandeln

Minskat resultat för Björn Borg

Gant drar i gång auktion

Nyhetsbrev

Jobb & Karriär
Tillbaka till H&M

Går från posten som affärsområdeschef för mode hos Åhléns.

Arkiv

Stort varulager och mild vinter sänkte Wearcolour

"Vi har ett turbulent år bakom oss och vi befinner oss nu i en situation som vi inte reder ut och tvingas därför ansöka om konkurs", uppger vd Johan Ullbro till Habit.

Blaou till salu

Duon bakom hyllade och prisbelönta barnmodemärket är aktuella med en sista säsong för märket de lanserade 2017.

H&M ser inga större leveransförseningar från Kina ännu

Jobb & Karriär
Hon blir ansvarig för Arket

Jobb & Karriär
Ny driftschef hos Löplabbet

Jobb & Karriär
Från Nelly till Paul Brunngård

Gant-grundare har sålt allt i Odd Molly

Wearcolour i konkurs

I december i fjol lämnade nya delägarna Karl Rosander, Måns Ulvestam och Fabian Månsson styrelsen efter drygt fyra månader. Intressenter till att köpa verksamheten finns.

Gillblads i konkurs

Plus

Väntar en e-handelsbubbla? Så säger experterna

En hel del e-handlare kommer få det svårt de närmaste åren. Samtidigt stundar en konsolidering, vilket branschen såg prov på senast i går med Footways bud på Sportamore.

E-barometern: "Nu påverkar e-modehandeln på allvar butiksförsäljningen"

6 av svenskarnas 20 e-handelsfavoriter är modeföretag.

Så mycket ökade försäljningen för Lager 157 i fjol: ”Stolt över utvecklingen över tid”

Rave Review nominerat till LVMH-pris

Duon kan, som första svenska nominerade märke någonsin, kamma hem prestigefylld utmärkelse.

Boråsföretag lanserar cirkulär kollektion

Har öppnar Decathlon

VRG behöver mer tid – förlänger rekonstruktion

Footway lägger bud på Sportamore

Ambitionen skapa ledande plattform för e-handel inom sport och mode.

Så ska Gant bli mer hållbart – listar nya initiativ

Fortsatt supertrögt för Odd Molly – tappar försäljning

Butiksnytt
Här nyöppnar Deichmann

De öppnar i Hede fashion outlet

Jobb & Karriär
Fastighetsjätte värvar från H&M

Matchesfashion rekryterar vd från Amazon

PV med datum för 2021

H&M i blåsväder för kartläggning av personuppgifter

Fenix Outdoor försiktigt inför 2020

H&M: Fler än häften av kinesiska butiker stängda på grund av coronaviruset

Starkt fjolår för Stadium group

Hyrestvist tvingar bort Intersport

Se alla Företagens egna nyheter

Mardi Gras Digital, byrå som brinner för sortiment.

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

Premium Eco Box – den miljövänliga designförpackningen

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Stylisten berättar

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

Sänd till en kollega

0.109