23948sdkhjf

Så sålde Björn Borg

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Satsar framåt på egen och extern e-handel och marknadsplatser.

Under andra kvartalet, 1 april till 30 juni, uppgick Björn Borgs nettoomsättning till 141,7 miljoner kronor (140,3) vilket var en ökning med 1,0 procent.  

"Den positiva omsättningsutvecklingen jämfört med föregående års andra kvartal är till största del förklarat av en ökad nettoomsättning i grossistverksamheten i Holland och Belgien som ökade 40 procent", skriver bolaget i rapporten.

Även i Sverige och Tyskland växte grossistverksamheten under kvartalet med 6 respektive 8 procent medan Finland är en utmaning för bolaget och omsättningen i grossitledet minskade med 63 procent. Enligt rapporten var det ett resultat av avslutade samarbeteten med ett antal kunder "vars arbete inte varit i linje med varumärkets framtida inriktning".

I jämförbara egna butiker i Sverige ökade försäljningen med 1 procent mot föregående år medan försäljningen i  jämförbara egna butiker i Holland och Belgien minskade med 1 procent. Försäljningen i butiken i England ökade med 4 procent jämfört med föregående år. 

Nettoomsättningen för egen e-handel och till e-tailers uppgick till 32,1 miljoner kronor (31,0), vilket var en ökning om 3,5 procent. I den egna e-handeln i Sverige ökade försäljningen med 8 procent.

Rörelseresultatet uppgick till –1,7 miljoner kronor (2,9). Resultat efter skatt uppgick till –2,3 miljoner kronor (1,5). 

Kvartalets rörelseresultatet minskade mot föregående år på grund av negativa valutaeffekter på bruttomarginalen.

"Avslutningsvis så konstaterar jag att vi gör ett svagt kvartal. Andra kvartalet är historiskt sett vårt svagaste kvartal resultatmässigt och i år möter vi dessutom positiva valutaeffekter jämfört med förra året", skriver vd Henrik Bunge och lägger till att bolaget kan prestera bättre.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

De vill utmana herrmodets klassiska retailvarumärken

Blugiallo rekryterar från Morris Stockholm och Eton, skalar upp verksamheten och räknar med att dubblera omsättningen i år.

H&M: E-handel på totalt 50 marknader

Butiksnytt
Nu väntar citybutik för JD Sports – öppnar fjärde butiken

Textil innovation prisad av Norrsken

Butiksnytt
Pop up-butik för Didriksons

Haglöfs stödjer global klimatstrejk – stänger butiker

Nyhetsbrev

Butiksnytt
Då öppnar underklädesjättens nya citybutik

Arkiv

”Vi är riktigt duktiga i mellanstora städer”

Dansk modekedja till Sverige

Multibrandkonceptet omfattar drygt 20 butiker och butiken i Malmö blir den första utanför Danmark.

Jobb & Karriär
J.Lindebergs kreativa chef lämnar

Jens Werner kliver av efter knappt två år på posten. "Strategin har förändrats och våra visioner överensstämmer inte längre".

Tenson byter läge i Varberg

Butiksnytt
Åhléns nyinviger i Falun

Jobb & Karriär
Hit går Tensons tidigare vd

Jobb & Karriär
Byter jobb hos Boozt

Så ska Saddler bli ledande varumärke inom läderaccessoarer

Kinnevik säljer i Zalando

Bryter samarbeten med återförsäljarna för att sy upp på beställning

I veckan lanseras modeföretaget Aérynes nya produktionsmodell. Grundaren Siri Vikman vill omdefiniera begreppet hållbarhet och attackera frågan om överlager.

Butiksnytt
Brothers nyöppnar butik efter konkurs

Sökandet efter ny vd till Gina Tricot pågår

"Tillväxten i den fysiska handeln är en brännhet fråga"

Duo vill revolutionera handskmarknaden med nytt varumärke

Nu lanserar Ingrid von Konow och Ulrika Fohgelberg Nordén märket Handsome Stockholm.

Triumph inleder samarbete med Texaid

Ökad försäljning för H&M

Omtolkar klassiska militärplagg för regnigt klimat

Stutterheim fortsätter samarbetet med Alpha Industries.

Här stänger G-Star Raw

Ny studie: Kedjorna redo för Swish

Nytt byråsamarbete för Lexington Company

Panorama Berlin till Tempelhof

London nästa för Boråstudenter

Norge ny marknad för Stadium Outlet

Happy Socks vd slutar

Zalando pilottestar återanvändbara fraktväskor

Nytt lager ska stärka Björn Borgs omnikanalsatsning

Förbättrat Kappahl

Jobb & Karriär
Från Springhill Textile till Wiges

Butiksnytt
Deichmann öppnar nytt och bygger om

Se alla Företagens egna nyheter

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.183