23948sdkhjf

Fortsatt supertrögt för Odd Molly

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Minskad försäljning och försämrat resultat. Nu väntar fortsatta butiksstängningar, besparingar och satsningar online för modebolaget.

Fredagens rapportsläpp visar på fortsatta utmaningar för modebolaget trots kostnadsbesparingsåtgärder och butiksstängningar.

Under andra kvartalet minskade försäljningen med 18 procent och resultatet försämrades ytterligare.

Bolaget ska minska kostnaderna med 75 miljoner kronor på helårsbasis med full effekt under 2020. Under andra kvartalet realiserades kostnadsbesparingar om 7 miljoner kronor.

Bolaget fortsätter samtidigt med att stänga butiker för att minska kostnaderna och stängde under kvartalet butikerna i köpcentrumen Nova Lund och Hansa Malmö.

I maj stängdes butiken i köpcentrumet A6 i Jönköping och modebolaget har istället närvaro genom en shop-in-shop som drivs av en återförsäljare. I september lägger butiken på Karl Johan i Oslo i Norge ned.

Under andra kvartalet stängdes även de partnerdrivna butikerna i Boulder och Aspen i Colorado i USA. Förhandlingar pågår med personal och hyresvärdar kring ytterligare butikstängningar i linje med planen att drastiskt minska bolaget egna butiksnät.

I april öppnade licenstagaren i Portugal en butik på varuhuset El Corte Inglès i Porto.

Samtidigt skriver bolaget att det är i de egna kanalerna som tillväxten ökar och Odd Molly ser framförallt en framtid i onlineförsäljning men också via starka återförsäljare och partnerskap via licens. 

I den egna butiken ska försäljningen ha ökat och även fortsatt ska modebolaget satsa på att öka försäljningen också via externa e-handlare och via starka återförsäljare och internationella partnerskap, heter det i rapporten.

I rapporten skriver vd Jennie Högstedt Björk ”medan detaljhandelsverksamheten förbättrade lönsamheten fortsatte grossistverksamheten försämras till följd av lägre försäljning och en fortsatt negativ påverkan från utförsäljning av äldre säsonger i lager”.

Under andra kvartalet, 1 april – 30 juni, uppgick den totala nettoomsättningen till 62,7 miljoner kronor vilket var en minskning med 18 procent jämfört med motsvarande kvartal i fjol då omsättningen uppgick till 76,3 miljoner kronor . Rörelseresultatet uppgick till -17,9 miljoner kronor (-11,9) och resultat efter skatt uppgick till -19,2 miljoner kronor (-10,3).

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu
Plus

Nu väntar lansering av nya Hunkydory

Charlotte Simonsbacka ligger bakom designen av varumärket som relanseras med kommande höstkollektion. Habit har träffat henne på huvudkontoret i Stockholm.

Fler butiker flyr – nu lämnar Nilson group

Van Gils nylanseras i Sverige

Kenzo byter uttryck

Jobb & Karriär
Hon blir vd för Totême

Efterträder grundaren Elin Kling.

Gap backar – Old Navy knoppas inte av

Nyhetsbrev

Zalando ansluter till Global Fashion Agenda

Arkiv

H&M till Centralamerika

Blanche i samarbete

Skhoop med miljömärkning

Opening Ceremony stänger butiker

Lindex stärker Stockmann

Plus

Här är trenderna från Pitti Uomo

Habits Christina Bild har varit i Florens och spanat in herrmodet för höst/vinter 2020.

Vill vara ultratransparent med nytt varumärke

Spårbarhetskarta och hängetikett inspirerad av innehållsförteckning från livsmedelsindustrin ska ge kunden detaljerad information om plaggen.

Utbyggd outlet noterar rekordsiffra

Resurssmarta förslag för textilsektorn

Här placerar Na-kd sitt automatiserade Nordenlager

Fortsatt försäljningstapp för VRG – stänger fler butiker

Sir of Sweden köper skjortföretag

Förvärvar anrikt Boråsföretag.

Jobb & Karriär
Från Rodebjer till Hemköp

Hummel växer med förvärv

Dyster december i modehandeln

Decemberförsäljningen blev som prognostiserat ett bakslag för modehandeln. Svensk Handel Stil menar att Black friday och mild vinter är huvudanledningar till det dystra utfallet.

Jobb & Karriär
Operativ chef lämnar Revolutionrace

Jobb & Karriär
Ny vd för RNB:s butiker och ytor på NK

Sportamore tappar finanschef – går till Adidas

De går till Mildh press

Puma Nordic upptaxeras

H&M samarbetar med NFL

Uniqlos ägare sänker prognos

DK Company förvärvar tysk modehandlare

Modebutik stänger

Butiksnytt
Här öppnar Johnells – växer i Stockholm

Jobb & Karriär
Ny vd för XXL

Jobb & Karriär
Hon blir vd för Nelly

Duo satsar på businesskjortor

H&M byter läge i Linköping – tar över efter Åhléns

Se alla Företagens egna nyheter

Premium Eco Box – den miljövänliga designförpackningen

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Stylisten berättar

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Inventera enkelt med din mobil

Sänd till en kollega

0.125