23948sdkhjf

Fortsatt supertrögt för Odd Molly

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Minskad försäljning och försämrat resultat. Nu väntar fortsatta butiksstängningar, besparingar och satsningar online för modebolaget.

Fredagens rapportsläpp visar på fortsatta utmaningar för modebolaget trots kostnadsbesparingsåtgärder och butiksstängningar.

Under andra kvartalet minskade försäljningen med 18 procent och resultatet försämrades ytterligare.

Bolaget ska minska kostnaderna med 75 miljoner kronor på helårsbasis med full effekt under 2020. Under andra kvartalet realiserades kostnadsbesparingar om 7 miljoner kronor.

Bolaget fortsätter samtidigt med att stänga butiker för att minska kostnaderna och stängde under kvartalet butikerna i köpcentrumen Nova Lund och Hansa Malmö.

I maj stängdes butiken i köpcentrumet A6 i Jönköping och modebolaget har istället närvaro genom en shop-in-shop som drivs av en återförsäljare. I september lägger butiken på Karl Johan i Oslo i Norge ned.

Under andra kvartalet stängdes även de partnerdrivna butikerna i Boulder och Aspen i Colorado i USA. Förhandlingar pågår med personal och hyresvärdar kring ytterligare butikstängningar i linje med planen att drastiskt minska bolaget egna butiksnät.

I april öppnade licenstagaren i Portugal en butik på varuhuset El Corte Inglès i Porto.

Samtidigt skriver bolaget att det är i de egna kanalerna som tillväxten ökar och Odd Molly ser framförallt en framtid i onlineförsäljning men också via starka återförsäljare och partnerskap via licens. 

I den egna butiken ska försäljningen ha ökat och även fortsatt ska modebolaget satsa på att öka försäljningen också via externa e-handlare och via starka återförsäljare och internationella partnerskap, heter det i rapporten.

I rapporten skriver vd Jennie Högstedt Björk ”medan detaljhandelsverksamheten förbättrade lönsamheten fortsatte grossistverksamheten försämras till följd av lägre försäljning och en fortsatt negativ påverkan från utförsäljning av äldre säsonger i lager”.

Under andra kvartalet, 1 april – 30 juni, uppgick den totala nettoomsättningen till 62,7 miljoner kronor vilket var en minskning med 18 procent jämfört med motsvarande kvartal i fjol då omsättningen uppgick till 76,3 miljoner kronor . Rörelseresultatet uppgick till -17,9 miljoner kronor (-11,9) och resultat efter skatt uppgick till -19,2 miljoner kronor (-10,3).

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

De vill utmana herrmodets klassiska retailvarumärken

Blugiallo rekryterar från Morris Stockholm och Eton, skalar upp verksamheten och räknar med att dubblera omsättningen i år.

H&M: E-handel på totalt 50 marknader

Butiksnytt
Nu väntar citybutik för JD Sports – öppnar fjärde butiken

Textil innovation prisad av Norrsken

Butiksnytt
Pop up-butik för Didriksons

Haglöfs stödjer global klimatstrejk – stänger butiker

Nyhetsbrev

Butiksnytt
Då öppnar underklädesjättens nya citybutik

Arkiv

”Vi är riktigt duktiga i mellanstora städer”

Dansk modekedja till Sverige

Multibrandkonceptet omfattar drygt 20 butiker och butiken i Malmö blir den första utanför Danmark.

Jobb & Karriär
J.Lindebergs kreativa chef lämnar

Jens Werner kliver av efter knappt två år på posten. "Strategin har förändrats och våra visioner överensstämmer inte längre".

Tenson byter läge i Varberg

Butiksnytt
Åhléns nyinviger i Falun

Jobb & Karriär
Hit går Tensons tidigare vd

Jobb & Karriär
Byter jobb hos Boozt

Så ska Saddler bli ledande varumärke inom läderaccessoarer

Kinnevik säljer i Zalando

Bryter samarbeten med återförsäljarna för att sy upp på beställning

I veckan lanseras modeföretaget Aérynes nya produktionsmodell. Grundaren Siri Vikman vill omdefiniera begreppet hållbarhet och attackera frågan om överlager.

Butiksnytt
Brothers nyöppnar butik efter konkurs

Sökandet efter ny vd till Gina Tricot pågår

"Tillväxten i den fysiska handeln är en brännhet fråga"

Duo vill revolutionera handskmarknaden med nytt varumärke

Nu lanserar Ingrid von Konow och Ulrika Fohgelberg Nordén märket Handsome Stockholm.

Triumph inleder samarbete med Texaid

Ökad försäljning för H&M

Omtolkar klassiska militärplagg för regnigt klimat

Stutterheim fortsätter samarbetet med Alpha Industries.

Här stänger G-Star Raw

Ny studie: Kedjorna redo för Swish

Nytt byråsamarbete för Lexington Company

Panorama Berlin till Tempelhof

London nästa för Boråstudenter

Norge ny marknad för Stadium Outlet

Happy Socks vd slutar

Zalando pilottestar återanvändbara fraktväskor

Nytt lager ska stärka Björn Borgs omnikanalsatsning

Förbättrat Kappahl

Jobb & Karriär
Från Springhill Textile till Wiges

Butiksnytt
Deichmann öppnar nytt och bygger om

Se alla Företagens egna nyheter

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.145