23948sdkhjf

Lovprisade hållbarhetsess

| Av Christina Bild | Tipsa redaktionen

Bite Studios, Atacac, Nudie jeans och Re:newcell förärades på onsdagen hållbarhetspriset Encouragement for Action

Under onsdagen delade Stockholm Fashion District för andra året ut priser till några av modebranschens föregångare inom hållbarhet.

I år hade såväl bransch som privatpersoner möjlighet att nominera och fyra vinnare utsågs, däribland Bite Studio för Value-bearing sustainability – eller mer begripligt; ett företag eller en produkt som genom att påvisa hållbara värderingar tagit sig ut på världsmarknaden.

Habit ställde några frågor till designern Astrid Olsson, ett välkänt branschnamn genom hennes tidigare företag Fifth Avenue Shoe Repair, som nu jobbar som designer på Bites Studios.

Ni jobbar med hållbarhet in i minsta detalj, kan du ge något exempel?

– Om det är material från djur vet vi vilken gård djuret kommer ifrån, ibland till och med djurets kön. I våras när vi gick på tygmässan Premiere Vision i Paris kom vi hem med fem – FEM! – hängare. De var de enda som uppfyllde våra krav. Var och varannan leverantör hade skyltar om att de är miljöcertifierade men väldigt få motsvarar våra krav. Vi tillverkar i London och Portugal och vi klimatkompenserar för allt.

Hur miljökorrekt kan man bli?

– Hos oss är precis allt certifierat men till exempel finns det inte någon recyclad tråd att köpa eller miljömärkta knappar, blixtlås, hakar och annat. Vi brukar säga att om man gräver ned ett av våra plagg ska det som återstår efter förmultning rymmas i handen.

Du designar grunddelen av kollektionen, känner du att hållbarhetskraven begränsar din kreativitet?

– Jag kan lätt säga att det här är det svåraste jag någonsin gjort, men också det mest spännande de senaste 15 åren. Grundarna har satt väldigt tydliga gränser för vilka material vi kan använda och allt ska vara spårbart och hållbart producerat. Ibland är det frustrerande att inte kunna få så stor variation av material som man är van, till exempel är polyamid och viskos inte tillåtet, men man får var kreativ på andra sätt. Vår design bygger också på ganska enkla, stilrena plagg för att de ska hålla länge. Det är extremt lyxiga material, ibland jobbar jag med tyger som kostar 600 kronor per meter och det är helt fantastiskt.

Vad händer på Bite Studios just nu?

– Vi håller på att sätta upp ett kontor i Göteborg och till hösten kommer vi sälja på NK. Vi jobbar också med att starta ett galleri där man kan återlämna sina plagg.

Övriga vinnare av Encouragement for Action blev:

Atacac (Fashion tech)

Nudie jeans (Fashion retail talks sustainability)

Re:newcell (Closing the loop)

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

De vill utmana herrmodets klassiska retailvarumärken

Blugiallo rekryterar från Morris Stockholm och Eton, skalar upp verksamheten och räknar med att dubblera omsättningen i år.

H&M: E-handel på totalt 50 marknader

Butiksnytt
Nu väntar citybutik för JD Sports – öppnar fjärde butiken

Textil innovation prisad av Norrsken

Butiksnytt
Pop up-butik för Didriksons

Haglöfs stödjer global klimatstrejk – stänger butiker

Nyhetsbrev

Butiksnytt
Då öppnar underklädesjättens nya citybutik

Arkiv

”Vi är riktigt duktiga i mellanstora städer”

Dansk modekedja till Sverige

Multibrandkonceptet omfattar drygt 20 butiker och butiken i Malmö blir den första utanför Danmark.

Jobb & Karriär
J.Lindebergs kreativa chef lämnar

Jens Werner kliver av efter knappt två år på posten. "Strategin har förändrats och våra visioner överensstämmer inte längre".

Tenson byter läge i Varberg

Butiksnytt
Åhléns nyinviger i Falun

Jobb & Karriär
Hit går Tensons tidigare vd

Jobb & Karriär
Byter jobb hos Boozt

Så ska Saddler bli ledande varumärke inom läderaccessoarer

Kinnevik säljer i Zalando

Bryter samarbeten med återförsäljarna för att sy upp på beställning

I veckan lanseras modeföretaget Aérynes nya produktionsmodell. Grundaren Siri Vikman vill omdefiniera begreppet hållbarhet och attackera frågan om överlager.

Butiksnytt
Brothers nyöppnar butik efter konkurs

Sökandet efter ny vd till Gina Tricot pågår

"Tillväxten i den fysiska handeln är en brännhet fråga"

Duo vill revolutionera handskmarknaden med nytt varumärke

Nu lanserar Ingrid von Konow och Ulrika Fohgelberg Nordén märket Handsome Stockholm.

Triumph inleder samarbete med Texaid

Ökad försäljning för H&M

Omtolkar klassiska militärplagg för regnigt klimat

Stutterheim fortsätter samarbetet med Alpha Industries.

Här stänger G-Star Raw

Ny studie: Kedjorna redo för Swish

Nytt byråsamarbete för Lexington Company

Panorama Berlin till Tempelhof

London nästa för Boråstudenter

Norge ny marknad för Stadium Outlet

Happy Socks vd slutar

Zalando pilottestar återanvändbara fraktväskor

Nytt lager ska stärka Björn Borgs omnikanalsatsning

Förbättrat Kappahl

Jobb & Karriär
Från Springhill Textile till Wiges

Butiksnytt
Deichmann öppnar nytt och bygger om

Se alla Företagens egna nyheter

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.136