23948sdkhjf

Lätta fötter på Nordic Shoe and Bag Fair

| Av Christina Bild | Tipsa redaktionen

HABIT PÅ STOCKHOLM FASHION DISTRICT: Utställarna bjuder på gångvänligt skomode inför 2020 med en uppsjö av enkla sandaler till flerfärgade klumpsneakers.

Grova, lätta sulor och flerfärgade klumpsneakers, trekkingsandaler, retrovibbar från 50-talets semesterliv, uppdaterade cowboyboots och naturgarvade skinn eller jordfärgad mocka i superenkla sandaler och slipin.

Sällan har skomodet varit mer gångvänligt än våren 2020. Och gångvänligt är också det som säljer enligt de varumärken som Habit tittade in till under första dagen av Nordic Shoe and Bag Fair i Stockholm Fashion District.

Birkenstock -- sannolikt västvärldens mest kopierade skovarumärke just nu – fortsätter lugnt att göra sin grej och balanserar fashion med funktion. Serien med extra stora spännen, ”Big Buckle” var en succé redan våren 2019 och utvecklas för våren 2020. Framför allt är lite nättare modeller framgångsrika ur modeperspektiv.

- Vi är väldigt glada att vi har så många ben att stå på i dessa tider, vi har ju allt från hälsokostbutiker till sportaffärer, skohandlare och modebutiker, vanliga butiker och stora nätbutiker. Sortimentet blir bredare och bredare och man köper väldigt olika, berättar Helen von Segebaden och visar rosa lack, guld och havregula nubucksandaler med små mässingsnitar bland nyheterna.

Även i New Wave Groups showroom, där Sköna Marie, Pax och Marstrand samsas, talas det om bredare sortiment för en bredare målgrupp.

– Vi säljer till alla, från mindre enskilda handlare till kedjor som Nilson och Zalando, vilket ju öppnar upp mot Europa, inte minst Tyskland.

För drygt två år sedan gjorde Marstrand en ”ompaketering” som vd Peter Kock kallar det:

– Att ta fram samples är kostsamt men jag garanterade vår producent att vi skulle fördubbla ordrarna ifall han tog fram en massa prover. Det var en höst och vi lyckades presentera 25 färger i tre modeller. Han fick en femdubblad order den gången. Nu är försäljningen åtta gånger större än innan ompaketeringen.

Peter Kock tar butiksdomedagsprofetiorna med hyfsat lugn

– Vi har en bra framtidstro. Efter att ha planat ut 2016/2017 gick vi upp elva procent 2018. Man måste våga tänka om. Om man gör som alla andra, kan man också förvänta sig ett resultat som alla andra.

Även Anders Börve på Selected Brands ser positivt på våren 2020.

– Vi har framför allt sett en fin utveckling av Hush puppies och nu tror vi väldigt mycket på CAT som gjort en helt ny look. Vi har haft världens bästa införsäljning för en vår av CAT, som normalt är starkast på hösten.

Att inköparna är försiktiga vittnar dock många om. Både mindre butiker och stora webbshopar är försiktiga med att ta in nya varumärken. Frågan ”vad har andra köpt” överhördes ett otal gånger när Habit kikade in i montrarna.

Damtrender SS20:

Bulliga, tjockbottnade sneakers i vitt eller flerfärgat i bleka pasteller

Pastell- och godisfärgad mocka i ”finsandaletter” med halvhög, rak klack

Klassiska lädersandaler av typen som köps på solsemester

Sportiga gladfärgade sandaler med velcroband och tjocka sulor

Nyminimalism i slipin och platta sandaler med ergonomisk sula

Cowboystuk på klackar, tår och dekorer i olika skotyper, mestadels boots

Neonfärger i sportiga meshsneakers, badtofflor eller sandaletter

Taxklackade sandaletter med långa spagettiremmar

Inslag av platta mässingsnitar, strå, bast, volanger

Mönstrade textilskor

Herrtrender SS20

Grov mesh i sliponskor med gummisula à la Rivieran 1957

Retrosneakers i canvas i vitt, blått eller svart -- tänk gympasko från 60-talet

Kostymskor i techmaterial eller mesh

Hybrider mellan Birkenstock och badsandal – en enda jättebred rem i skinn och ergonomisk sula

Gubbsandaler i brunt skinn

Mocka, gärna perforerad, i kostymskor i ljusa färger

Konjak, brunt, beige, marint, vitt, ecru – minimalt av svart

Loafers och bilskor i alla färger och material

 

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Premiär för nya Åhléns – från varuhus till marknadsplats

Lägger om affärsmodellen, hyr ut ytor och ska göra om fler varuhus i landet till lokala marknadsplatser.

Klassiska plagg med grafiska element

Duon med lång bakgrund i modebranschen ligger bakom nytt varumärke.

Minskad försäljning och ökad förlust för Lexington Company

Plus

Jeanskvintettens revansch

De brinner för det fysiska mötet i landets små- och mellanstora städer. För tre år sedan bröt de sig ur JC. Habit samlade de fem grundarna till Jeansbolaget – kedjan som har seglat upp som nummer ett bland denimaktörerna efter JC-kraschen.

Butiksnytt
Ellos öppnar outlet

Maxjenny till Mood

Nyhetsbrev

Jobb & Karriär
MQ rekryterar ny design- och inköpschef från Weekday

Arkiv

Butiksnytt
Blank the Hub till Skövde

Platser kvar till Habit Modebranschens Dag

Temat i år är branschrevansch.

Butiksnytt
Nu öppnar Denim & Friends

Trio ligger bakom ny fysisk butikssatsning som får premiär på torsdagen. I slutet av september ska kedjan omfatta fem butiker.

Plus

Vårens primörer

INKÖP VÅR/SOMMAR 2020: Habits Christina Bild och Linnea Öst tecknar säsongens mest stilsäkra damtrender.

Ja till budet på Kappahl

Budkommittén enig: Mellby Gårds erbjudande är skäligt.

Butiksnytt
Loewe öppnar på NK

Nya frimärken ska spegla svensk modeexport

Vad Robyn bar

Valde svenskt modemärke under helgens konsert i Stockholm.

Jobb & Karriär
Från H&M till Gant

Jobb & Karriär
NK med ny marknadschef

Tillträder i november och kommer närmast från Kasthall.

5 tips för att lyfta upplevelsen vid provrummen

Rodebjer får ny vd i höst

Lämnar Acne Studios för Rodebjer.

Så sålde New Wave

Jobb & Karriär
De går till Nilson group

Nytt nordiskt sportbutikssamarbete när Gresvig byter skylt

H&M-butik i ny stass

Syateljé, utvalt sortiment, nytt inredningskoncept och uthyrning av plagg blir nyheter i H&M:s omgjorda butik vid Sergels torg som öppnar i höst.

Jobb & Karriär
Generationsskifte hos Hestra

Fjärde generationen tar över ledningen i handskföretaget.

XXL riggade siffror för att kunna ange höga rabatter

Nelly söker ny logistiklösning

Så kan ett framtidslöfte se ut

Så sålde Björn Borg

Boozt förvärvar dansk apputvecklare

Här stänger H&M

Här öppnar Newbie härnäst

Miljömärkt på mässan

Jobb & Karriär
Från Silva till Arbesko

Butik för Brothers i konkurs

Butiksnytt
Då öppnar Jeansbolagets nästa butik

Stockmann underpresterar och byter vd

Se alla Företagens egna nyheter

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.152