23948sdkhjf

Lätta fötter på Nordic Shoe and Bag Fair

| Av Christina Bild | Tipsa redaktionen

HABIT PÅ STOCKHOLM FASHION DISTRICT: Utställarna bjuder på gångvänligt skomode inför 2020 med en uppsjö av enkla sandaler till flerfärgade klumpsneakers.

Grova, lätta sulor och flerfärgade klumpsneakers, trekkingsandaler, retrovibbar från 50-talets semesterliv, uppdaterade cowboyboots och naturgarvade skinn eller jordfärgad mocka i superenkla sandaler och slipin.

Sällan har skomodet varit mer gångvänligt än våren 2020. Och gångvänligt är också det som säljer enligt de varumärken som Habit tittade in till under första dagen av Nordic Shoe and Bag Fair i Stockholm Fashion District.

Birkenstock -- sannolikt västvärldens mest kopierade skovarumärke just nu – fortsätter lugnt att göra sin grej och balanserar fashion med funktion. Serien med extra stora spännen, ”Big Buckle” var en succé redan våren 2019 och utvecklas för våren 2020. Framför allt är lite nättare modeller framgångsrika ur modeperspektiv.

- Vi är väldigt glada att vi har så många ben att stå på i dessa tider, vi har ju allt från hälsokostbutiker till sportaffärer, skohandlare och modebutiker, vanliga butiker och stora nätbutiker. Sortimentet blir bredare och bredare och man köper väldigt olika, berättar Helen von Segebaden och visar rosa lack, guld och havregula nubucksandaler med små mässingsnitar bland nyheterna.

Även i New Wave Groups showroom, där Sköna Marie, Pax och Marstrand samsas, talas det om bredare sortiment för en bredare målgrupp.

– Vi säljer till alla, från mindre enskilda handlare till kedjor som Nilson och Zalando, vilket ju öppnar upp mot Europa, inte minst Tyskland.

För drygt två år sedan gjorde Marstrand en ”ompaketering” som vd Peter Kock kallar det:

– Att ta fram samples är kostsamt men jag garanterade vår producent att vi skulle fördubbla ordrarna ifall han tog fram en massa prover. Det var en höst och vi lyckades presentera 25 färger i tre modeller. Han fick en femdubblad order den gången. Nu är försäljningen åtta gånger större än innan ompaketeringen.

Peter Kock tar butiksdomedagsprofetiorna med hyfsat lugn

– Vi har en bra framtidstro. Efter att ha planat ut 2016/2017 gick vi upp elva procent 2018. Man måste våga tänka om. Om man gör som alla andra, kan man också förvänta sig ett resultat som alla andra.

Även Anders Börve på Selected Brands ser positivt på våren 2020.

– Vi har framför allt sett en fin utveckling av Hush puppies och nu tror vi väldigt mycket på CAT som gjort en helt ny look. Vi har haft världens bästa införsäljning för en vår av CAT, som normalt är starkast på hösten.

Att inköparna är försiktiga vittnar dock många om. Både mindre butiker och stora webbshopar är försiktiga med att ta in nya varumärken. Frågan ”vad har andra köpt” överhördes ett otal gånger när Habit kikade in i montrarna.

Damtrender SS20:

Bulliga, tjockbottnade sneakers i vitt eller flerfärgat i bleka pasteller

Pastell- och godisfärgad mocka i ”finsandaletter” med halvhög, rak klack

Klassiska lädersandaler av typen som köps på solsemester

Sportiga gladfärgade sandaler med velcroband och tjocka sulor

Nyminimalism i slipin och platta sandaler med ergonomisk sula

Cowboystuk på klackar, tår och dekorer i olika skotyper, mestadels boots

Neonfärger i sportiga meshsneakers, badtofflor eller sandaletter

Taxklackade sandaletter med långa spagettiremmar

Inslag av platta mässingsnitar, strå, bast, volanger

Mönstrade textilskor

Herrtrender SS20

Grov mesh i sliponskor med gummisula à la Rivieran 1957

Retrosneakers i canvas i vitt, blått eller svart -- tänk gympasko från 60-talet

Kostymskor i techmaterial eller mesh

Hybrider mellan Birkenstock och badsandal – en enda jättebred rem i skinn och ergonomisk sula

Gubbsandaler i brunt skinn

Mocka, gärna perforerad, i kostymskor i ljusa färger

Konjak, brunt, beige, marint, vitt, ecru – minimalt av svart

Loafers och bilskor i alla färger och material

 

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Jobb & Karriär
Lämnar Indiska för Akademibokhandeln

Gant drar i gång auktion

Positivt för Lexington – men modeförsäljningen minskar

Plus

Från telekomstrateg till väskdesigner

Med väskmärket Anton Alice vill hon ge affärsvärldens män och kvinnor en snyggare vardag.

Jobb & Karriär
Tillbaka till H&M

Går från posten som affärsområdeschef för mode hos Åhléns.

Jobb & Karriär
Hon blir ansvarig för Arket

Nyhetsbrev

Blaou till salu

Duon bakom hyllade och prisbelönta barnmodemärket är aktuella med en sista säsong för märket de lanserade 2017.

Arkiv

Stort varulager och mild vinter sänkte Wearcolour

"Vi har ett turbulent år bakom oss och vi befinner oss nu i en situation som vi inte reder ut och tvingas därför ansöka om konkurs", uppger vd Johan Ullbro till Habit.

Jobb & Karriär
Från Nelly till Paul Brunngård

H&M ser inga större leveransförseningar från Kina ännu

Jobb & Karriär
Ny driftschef hos Löplabbet

Gant-grundare har sålt allt i Odd Molly

Wearcolour i konkurs

I december i fjol lämnade nya delägarna Karl Rosander, Måns Ulvestam och Fabian Månsson styrelsen efter drygt fyra månader. Intressenter till att köpa verksamheten finns.

Plus

Väntar en e-handelsbubbla? Så säger experterna

En hel del e-handlare kommer få det svårt de närmaste åren. Samtidigt stundar en konsolidering, vilket branschen såg prov på senast i går med Footways bud på Sportamore.

Gillblads i konkurs

E-barometern: "Nu påverkar e-modehandeln på allvar butiksförsäljningen"

6 av svenskarnas 20 e-handelsfavoriter är modeföretag.

Så mycket ökade försäljningen för Lager 157 i fjol: ”Stolt över utvecklingen över tid”

Boråsföretag lanserar cirkulär kollektion

Har öppnar Decathlon

VRG behöver mer tid – förlänger rekonstruktion

Rave Review nominerat till LVMH-pris

Duon kan, som första svenska nominerade märke någonsin, kamma hem prestigefylld utmärkelse.

Footway lägger bud på Sportamore

Ambitionen skapa ledande plattform för e-handel inom sport och mode.

Så ska Gant bli mer hållbart – listar nya initiativ

Butiksnytt
Här nyöppnar Deichmann

Fortsatt supertrögt för Odd Molly – tappar försäljning

De öppnar i Hede fashion outlet

Jobb & Karriär
Fastighetsjätte värvar från H&M

Matchesfashion rekryterar vd från Amazon

H&M i blåsväder för kartläggning av personuppgifter

Fenix Outdoor försiktigt inför 2020

PV med datum för 2021

H&M: Fler än häften av kinesiska butiker stängda på grund av coronaviruset

Starkt fjolår för Stadium group

Hyrestvist tvingar bort Intersport

Nu får Gul & Blå nytt liv

Här öppnar XXL butik om 4 000 kvadratmeter

Se alla Företagens egna nyheter

Mardi Gras Digital, byrå som brinner för sortiment.

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

Premium Eco Box – den miljövänliga designförpackningen

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Stylisten berättar

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

Sänd till en kollega

0.141