23948sdkhjf

Muji: "Vi vill växa i Europa”

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

På fredag öppnar den japanska kedjan ny butik om 1 216 kvadratmeter i egen regi på Åhléns city i Stockholm. En stor del av ytan är mode.

Mujis nya butik om 1216 kvadratmeter upptar i princip hela plan 4 på Åhléns city i Stockholm.

Läs också: Muji i egen regi

Muji, grundat 1989,  har funnits i Sverige sedan 2004 men fram till i september i fjol drevs varumärket i Sverige i regi av Åhléns och på franchisebasis.

I samband med butiksöppningen den 16 augusti lanserar kedjan även e-handel för Sverige och den nya stora franschisebutiken blir den första och hittills enda i sitt slag i Sverige för Muji.

Stockholmsbutiken är för närvarande också den största för den japanska kedjan i Europa. I sortimentet finns bland annat ett utökat modesegment för dam, herr och barn. 

Satoru Matsuzaki, vd för Muji och på besök i Stockholm från Tokyo och kedjans vd för Norden Ino Ryosuke betätter för Habit att modedelen står för 80 procent av kedjans omsättning globalt och att inte minst underkläder och strumpor är omtyckta segment. I den nya Stockholmsbutiken finns även en avdelning för barnkläder och accessoarer. 

— Det finns stora likheter mellan Japan och Sverige och vi delar samma typ av estetik. Våra modeprodukter är omtyckta inte minst för materialen och kvaliteten och vi använder ekologisk bomull, säger Satoru Matsuzaki till Habit. 

Nya produktsortiment i butiken är vid sidan av det utökade modesegmentet  även möbler, sängkläder, textilier och belysning. I butiken ska även  service för e-handeln erbjudas och därtill finns service i form av inredningsrådgivare, stylingrådgivare, smakrådgivare och broderistation för att kunna erbjuda personaliserade produkter. 

Den nya egna butiken har planerats under tre år och sedan i september i fjol under ledningen av Ino Ryosuke som är vd för Muji i Norden. Han är påtagligt nöjd över att kunna presentera den nya butiken och gå från en yta om senast drygt 200 kvadratmeter till 1216 kvadratmeter. 

— Vi har väldigt god relation med Åhléns och för oss var det väldigt viktigt att den första butiken i Sverige skulle ligga i Åhléns city. Vi ville också ha en stor yta för att kunna presentera hela vårt sortiment och även erbjuda olika typer av service, säger Satoru Matsuzaki, vd för Muji. 

Kedjan har stora planer för Europa och inte minst Norden.

— Vi prioriterar Europa och vi vill växa i Norden.

I november öppnar Muji butik i Helsingfors och Satoru Matsuzaki berättar också att kedjan ska etablera en butik i Köpenhamn under nästa år. Hur etableringsplanen ser ut för Sverige vill han inte kommentera ännu.

— Vår filosofi är inte att  vi ska ha ett bestämt antal butiker men naturligtvis tittar vi på Göteborg och Malmö. När vi nu driver butikerna i egen regi kan vi också bestämma själva var de ska ligga och vi är öppna för både citylägen och köpcentrum. Men första ska vi utvärdera och njuta över att öppna den här butiken, säger Ino Ryosuke till Habit.

Mer om: Muji
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Premiär för nya Åhléns – från varuhus till marknadsplats

Lägger om affärsmodellen, hyr ut ytor och ska göra om fler varuhus i landet till lokala marknadsplatser.

Klassiska plagg med grafiska element

Duon med lång bakgrund i modebranschen ligger bakom nytt varumärke.

Minskad försäljning och ökad förlust för Lexington Company

Plus

Jeanskvintettens revansch

De brinner för det fysiska mötet i landets små- och mellanstora städer. För tre år sedan bröt de sig ur JC. Habit samlade de fem grundarna till Jeansbolaget – kedjan som har seglat upp som nummer ett bland denimaktörerna efter JC-kraschen.

Butiksnytt
Ellos öppnar outlet

Butiksnytt
Nu öppnar Denim & Friends

Trio ligger bakom ny fysisk butikssatsning som får premiär på torsdagen. I slutet av september ska kedjan omfatta fem butiker.

Nyhetsbrev

Maxjenny till Mood

Arkiv

Jobb & Karriär
MQ rekryterar ny design- och inköpschef från Weekday

Butiksnytt
Blank the Hub till Skövde

Platser kvar till Habit Modebranschens Dag

Temat i år är branschrevansch.

Plus

Vårens primörer

INKÖP VÅR/SOMMAR 2020: Habits Christina Bild och Linnea Öst tecknar säsongens mest stilsäkra damtrender.

Ja till budet på Kappahl

Budkommittén enig: Mellby Gårds erbjudande är skäligt.

Butiksnytt
Loewe öppnar på NK

Vad Robyn bar

Valde svenskt modemärke under helgens konsert i Stockholm.

Nya frimärken ska spegla svensk modeexport

Jobb & Karriär
Från H&M till Gant

Jobb & Karriär
NK med ny marknadschef

Tillträder i november och kommer närmast från Kasthall.

5 tips för att lyfta upplevelsen vid provrummen

Rodebjer får ny vd i höst

Lämnar Acne Studios för Rodebjer.

Så sålde New Wave

Jobb & Karriär
De går till Nilson group

Nytt nordiskt sportbutikssamarbete när Gresvig byter skylt

H&M-butik i ny stass

Syateljé, utvalt sortiment, nytt inredningskoncept och uthyrning av plagg blir nyheter i H&M:s omgjorda butik vid Sergels torg som öppnar i höst.

Jobb & Karriär
Generationsskifte hos Hestra

Fjärde generationen tar över ledningen i handskföretaget.

XXL riggade siffror för att kunna ange höga rabatter

Nelly söker ny logistiklösning

Så kan ett framtidslöfte se ut

Så sålde Björn Borg

Boozt förvärvar dansk apputvecklare

Här stänger H&M

Här öppnar Newbie härnäst

Miljömärkt på mässan

Jobb & Karriär
Från Silva till Arbesko

Butik för Brothers i konkurs

Butiksnytt
Då öppnar Jeansbolagets nästa butik

Stockmann underpresterar och byter vd

Se alla Företagens egna nyheter

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.106