23948sdkhjf

Avavav flyttar fokus

Det svenska varumärket stänger butiken i Mood. Fokuserar på internationell närvaro.

Efter knappt åtta månader stänger dammärket Avavav sin popup-butik i Mood i Stockholm. Sista öppningsdagen är den 26 augusti. Företaget väljer att inte förlänga kontraktet.

Det här kan vara Avavavs sista dagar med fysisk närvaro i Sverige. Företagets fokus flyttas i stället utomlands där kunderna främst finns.

– Tidigare stod Stockholmsbutiken för merparten av försäljningen. Men nu går det så otroligt mycket bättre för oss på andra marknader. Därför finns det ingen anledning att smörja en marknad som inte är lika intresserad; det minimalistiska modet regerar fortfarande i Stockholm. 60 procent av våra order kommer från USA och New York, säger Emma Fällman, global pr- och marknadsansvarig, till Habit.

I takt med att varumärket vuxit internationellt utvärderar företaget att i stället öppna fysisk butik utomlands. Det lutar åt New York, men Emma Fällman låter det vara osagt.

Läs också: Modemärke lanserar vin

– Det kanske är i Paris, Milano eller Köpenhamn vi ska finnas. Men USA och New York ligger bäst till. Vi vill öppna ett koncept som är mer än en butik och kontor. Vi tror inte på den gamla modellen eller att skriva permanenta kontrakt. Vi vill ha en plats med liv och rörelse. Gärna tillsammans med andra i en kreativ hubb.

Har Stockholmsbutiken varit lönsam?
– Vi mäter bara vår totala försäljning. Men om butiken hade gått över förväntan hade vi kanske övervägt att ha den kvar, fast i en annan form än i dag.

Varumärket hade under tre månader i slutet av förra året en tillfällig butik på Smålandsgatan i Stockholm. Butiken i italienska Florens, på Via Maggio, är enligt Fällman ”extremt lönsam”, och håller på att byggas ut, från 40 till 140 kvadratmeter.

– Det är mycket tack vare de amerikanska turisterna. Vi kommer dessutom att utöka med skandinavisk inredning eftersom det inte finns i Florens.

Avavav lanserades 2018 och är baserat i Florens. Bakom varumärket står Adam och Linda Friberg. Affärsidén är att släppa plagg i begränsad upplaga. Kläderna sys av resttyger från namnkunniga varumärken.

Den 5 september talar Adam Friberg på Habit Modebranschens Dag i Borås. Information och anmälan hittar du här.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Redaktionen rekommenderar

Sänd till en kollega

0.062