23948sdkhjf

Avavav flyttar fokus

| Av Kajsa Åström | Tipsa redaktionen

Det svenska varumärket stänger butiken i Mood. Fokuserar på internationell närvaro.

Efter knappt åtta månader stänger dammärket Avavav sin popup-butik i Mood i Stockholm. Sista öppningsdagen är den 26 augusti. Företaget väljer att inte förlänga kontraktet.

Det här kan vara Avavavs sista dagar med fysisk närvaro i Sverige. Företagets fokus flyttas i stället utomlands där kunderna främst finns.

– Tidigare stod Stockholmsbutiken för merparten av försäljningen. Men nu går det så otroligt mycket bättre för oss på andra marknader. Därför finns det ingen anledning att smörja en marknad som inte är lika intresserad; det minimalistiska modet regerar fortfarande i Stockholm. 60 procent av våra order kommer från USA och New York, säger Emma Fällman, global pr- och marknadsansvarig, till Habit.

I takt med att varumärket vuxit internationellt utvärderar företaget att i stället öppna fysisk butik utomlands. Det lutar åt New York, men Emma Fällman låter det vara osagt.

Läs också: Modemärke lanserar vin

– Det kanske är i Paris, Milano eller Köpenhamn vi ska finnas. Men USA och New York ligger bäst till. Vi vill öppna ett koncept som är mer än en butik och kontor. Vi tror inte på den gamla modellen eller att skriva permanenta kontrakt. Vi vill ha en plats med liv och rörelse. Gärna tillsammans med andra i en kreativ hubb.

Har Stockholmsbutiken varit lönsam?
– Vi mäter bara vår totala försäljning. Men om butiken hade gått över förväntan hade vi kanske övervägt att ha den kvar, fast i en annan form än i dag.

Varumärket hade under tre månader i slutet av förra året en tillfällig butik på Smålandsgatan i Stockholm. Butiken i italienska Florens, på Via Maggio, är enligt Fällman ”extremt lönsam”, och håller på att byggas ut, från 40 till 140 kvadratmeter.

– Det är mycket tack vare de amerikanska turisterna. Vi kommer dessutom att utöka med skandinavisk inredning eftersom det inte finns i Florens.

Avavav lanserades 2018 och är baserat i Florens. Bakom varumärket står Adam och Linda Friberg. Affärsidén är att släppa plagg i begränsad upplaga. Kläderna sys av resttyger från namnkunniga varumärken.

Den 5 september talar Adam Friberg på Habit Modebranschens Dag i Borås. Information och anmälan hittar du här.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Så påverkar coronapandemin Odd Molly

Scoretts vd: "Det mest akuta är likviditetsbristen"

Peter Blomquist vill uppmana leverantörerna att sitta lugnt i båten och inte gripas av panik.

Daymaker i konkurs

Klädgrossist i konkurs

Förbud mot sammankomster med över 50 personer

Vill engagera kunderna att värna lokalt

Och hoppas inspirera fler till liknande initiativ.

Nyhetsbrev

Butiksnytt
Här flyttar Remake in

Arkiv

Fraktens Klarna tar in nytt kapital – ska växa till nya marknader

Skobranschen: ”Värsta tappet i mannaminne”

”Nu är det kris på riktigt, en hel skobransch riskerar inom kort att gå i graven" skriver skobranschaktörer i ett gemensamt upprop. Här är branschens förslag på krisåtgärder.

Plus

"Jag tror på ett öppet ledarskap"

Charlotte Nordén har arbetat som chef i handeln sedan 20-årsåldern. Hon har lett Joy och är i dag vd för 600-miljonersbolaget Cellbes. Här delar hon med sig av sitt ledarskap.

Svensk Handel välkomnar regeringsstöd för sänkta hyror

2

Här är branschens krav till regeringen

"Fastighetsägarna kan inte agera domare"

Performance Days inställd

Branschorganisation byter namn

Newhouse i rekonstruktion

Ännu ett modeföretag har drabbats av likviditetsbrist till följd av coronapandemin. Newhouse driver 14 butiker.

Berlins i konkurs

Så ska Lager 157 parera coronakrisen

Konkursförvaltaren: "Utmaningen är att det handlar om så många butiker"

MQ korttidspermitterar och skjuter upp investeringar

VRG blåser av konkursen – förhandlar om finansiering

Befintlig aktieägare ska rädda bolaget. Nu fortsätter rekonstruktionen.

Nike över förväntan

Jobb & Karriär
Tidigare Sverigechef för H&M till Pandora

Lämnar H&M-sfären för chefsjobb hos den danska smyckesverksamheten.

RNB:s vd: "Coronapandemin fick allt att tippa över"

UC: För tidigt att sia om konkursläget i detaljhandeln

Oscar Jacobson för Smarteyes

Handelsstopp för VRG

Jobb & Karriär
Hugo Boss vd lämnar

H&M kan permittera 10 000-tals – utdelningen föreslås utebli

Modefabriek ställs in

XXL permitterar i Norge

Avtalsförhandlingarna skjuts upp till hösten

Lindex korttidspermitterar

Ytterligare 125 miljarder i lån och lånegarantier

Varner permitterar i Norge – 3 500 berörs

Lexington Company permitterar personal – minskar öppettider

Se alla Företagens egna nyheter

A50- en kraftfull Android mobil POS

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Jeansverket rekryterar entreprenören Christoffer Lindqvist

Microfabriken tillverkar konfektion i Borås!

SL Mönster & Provsömnad flyttar till Syverket

Produktfotografering – från hantverk till industri

Mardi Gras Digital, byrå som brinner för sortiment.

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

Premium Eco Box – den miljövänliga designförpackningen

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Stylisten berättar

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experien...

Sänd till en kollega

0.156