23948sdkhjf

Utställarna redo för mässöppning

HABIT PÅ STOCKHOLM FASHION DISTRICT: Förberedelserna är i full gång. I morgon, onsdag, öppnas dörrarna till Fashion Business Days i Nacka.

Utställarna som Habit har pratat med dagen före öppningen är förväntansfulla. Många är i full gång med att iordningställa sina montrar denna tisdagsförmiddag för att ge plats för vårens kollektion.

Läs också: Datum klara för inköpsdagarna i Nacka

Ägarna till accessoarvarumärket 7East håller på att packa upp sina produkter på en ny inredning.    

— Vi är väldigt positiva och det känns väldigt bra, säger Lena Westerdahl som driver 7East tillsammans med sin dotter, Johanna Westerdahl Törnqvist.

De berättar att de har haft en bra start på säsongen. I dagarna kom de hem från Köpenhamns modevecka och Ciff där schemat var fulltecknat. Så lär det även bli under de kommande tre dagarna i Nacka. Den första kunden väntas redan i eftermiddag.

— Vi har bokningar i princip hela tiden och vi skulle egentligen önska ytterligare en mässdag för att hinna med, säger Johanna Westerdahl Törnqvist.

Även Kattis Ahlberg, Ahlberg agentur, med Branting, Brave, Piro Jeans och Maja Roos i portföljen, har en fulltecknad kalender.

— Det känns jättekul. Jag ser fram mot härliga möten och många kunder och besökare. Mässor är ju också en plats för utbyte av erfarenheter av att driva business, säger hon.

Kattis Ahlberg håller på att packa upp kläder och fixa med montern. Men det är först tidigt i morgon bitti, onsdag, som alla detaljer är på plats.

Läs också: Här är SFD:s "nya kreativa arena"

— Då dekorerar jag med blommor som kommer direkt från blomsterbutiken. Montern ska vara som en butik för inköparna där de ska få inspiration, säger hon.

Hos Magnus Eriksson, agent för Camel Active och Redgreen, är affärerna i full gång.

— Det kommer rulla på för fullt. Jag har fem sex bokningar varje dag, några av de stora kunder, så det känns bra, säger han.

På plats finns Arne Simonsson och Håkan Simonsson, som driver Kåges herr i Sundbyberg. De är i färd med att prova vårens jackor. Under tre fyra veckor har de en hektisk period med inköp.

— Vi har fullt schema, från morgon till kväll, samtidigt som butiken ska vara igång, berättar Arne Simonsson.

— Vi besöker Nacka, åker till leverantörernas showroom i Stockholm och får besök i butiken morgnar och kvällar när butiken är stängd.

Arne Simonsson tecknar en bild av en bransch med vikande siffror, men är själv full av tillförsikt.

— Det är mycket gnäll i branschen just nu och vi står inför en lågkonjunktur. Men vi klarar oss bra och har goda förutsättningar att klara av nätkonkurrensen. Vi ser med tillförsikt på framtiden. Modecentrumet här i Nacka borgar för en framtidstro.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.065