23948sdkhjf

Utställarna redo för mässöppning

| Av Kajsa Åström | Tipsa redaktionen

HABIT PÅ STOCKHOLM FASHION DISTRICT: Förberedelserna är i full gång. I morgon, onsdag, öppnas dörrarna till Fashion Business Days i Nacka.

Utställarna som Habit har pratat med dagen före öppningen är förväntansfulla. Många är i full gång med att iordningställa sina montrar denna tisdagsförmiddag för att ge plats för vårens kollektion.

Läs också: Showroom, mässor och fest i Nacka strand

Ägarna till accessoarvarumärket 7East håller på att packa upp sina produkter på en ny inredning.    

— Vi är väldigt positiva och det känns väldigt bra, säger Lena Westerdahl som driver 7East tillsammans med sin dotter, Johanna Westerdahl Törnqvist.

De berättar att de har haft en bra start på säsongen. I dagarna kom de hem från Köpenhamns modevecka och Ciff där schemat var fulltecknat. Så lär det även bli under de kommande tre dagarna i Nacka. Den första kunden väntas redan i eftermiddag.

— Vi har bokningar i princip hela tiden och vi skulle egentligen önska ytterligare en mässdag för att hinna med, säger Johanna Westerdahl Törnqvist.

Även Kattis Ahlberg, Ahlberg agentur, med Branting, Brave, Piro Jeans och Maja Roos i portföljen, har en fulltecknad kalender.

— Det känns jättekul. Jag ser fram mot härliga möten och många kunder och besökare. Mässor är ju också en plats för utbyte av erfarenheter av att driva business, säger hon.

Kattis Ahlberg håller på att packa upp kläder och fixa med montern. Men det är först tidigt i morgon bitti, onsdag, som alla detaljer är på plats.

Läs också: Det här händer under modeveckan

— Då dekorerar jag med blommor som kommer direkt från blomsterbutiken. Montern ska vara som en butik för inköparna där de ska få inspiration, säger hon.

Hos Magnus Eriksson, agent för Camel Active och Redgreen, är affärerna i full gång.

— Det kommer rulla på för fullt. Jag har fem sex bokningar varje dag, några av de stora kunder, så det känns bra, säger han.

På plats finns Arne Simonsson och Håkan Simonsson, som driver Kåges herr i Sundbyberg. De är i färd med att prova vårens jackor. Under tre fyra veckor har de en hektisk period med inköp.

— Vi har fullt schema, från morgon till kväll, samtidigt som butiken ska vara igång, berättar Arne Simonsson.

— Vi besöker Nacka, åker till leverantörernas showroom i Stockholm och får besök i butiken morgnar och kvällar när butiken är stängd.

Arne Simonsson tecknar en bild av en bransch med vikande siffror, men är själv full av tillförsikt.

— Det är mycket gnäll i branschen just nu och vi står inför en lågkonjunktur. Men vi klarar oss bra och har goda förutsättningar att klara av nätkonkurrensen. Vi ser med tillförsikt på framtiden. Modecentrumet här i Nacka borgar för en framtidstro.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Premiär för nya Åhléns – från varuhus till marknadsplats

Lägger om affärsmodellen, hyr ut ytor och ska göra om fler varuhus i landet till lokala marknadsplatser.

Klassiska plagg med grafiska element

Duon med lång bakgrund i modebranschen ligger bakom nytt varumärke.

Minskad försäljning och ökad förlust för Lexington Company

Plus

Jeanskvintettens revansch

De brinner för det fysiska mötet i landets små- och mellanstora städer. För tre år sedan bröt de sig ur JC. Habit samlade de fem grundarna till Jeansbolaget – kedjan som har seglat upp som nummer ett bland denimaktörerna efter JC-kraschen.

Butiksnytt
Ellos öppnar outlet

Maxjenny till Mood

Nyhetsbrev

Jobb & Karriär
MQ rekryterar ny design- och inköpschef från Weekday

Arkiv

Butiksnytt
Blank the Hub till Skövde

Platser kvar till Habit Modebranschens Dag

Temat i år är branschrevansch.

Butiksnytt
Nu öppnar Denim & Friends

Trio ligger bakom ny fysisk butikssatsning som får premiär på torsdagen. I slutet av september ska kedjan omfatta fem butiker.

Plus

Vårens primörer

INKÖP VÅR/SOMMAR 2020: Habits Christina Bild och Linnea Öst tecknar säsongens mest stilsäkra damtrender.

Ja till budet på Kappahl

Budkommittén enig: Mellby Gårds erbjudande är skäligt.

Butiksnytt
Loewe öppnar på NK

Vad Robyn bar

Valde svenskt modemärke under helgens konsert i Stockholm.

Nya frimärken ska spegla svensk modeexport

Jobb & Karriär
Från H&M till Gant

Jobb & Karriär
NK med ny marknadschef

Tillträder i november och kommer närmast från Kasthall.

5 tips för att lyfta upplevelsen vid provrummen

Rodebjer får ny vd i höst

Lämnar Acne Studios för Rodebjer.

Så sålde New Wave

Jobb & Karriär
De går till Nilson group

Nytt nordiskt sportbutikssamarbete när Gresvig byter skylt

H&M-butik i ny stass

Syateljé, utvalt sortiment, nytt inredningskoncept och uthyrning av plagg blir nyheter i H&M:s omgjorda butik vid Sergels torg som öppnar i höst.

Jobb & Karriär
Generationsskifte hos Hestra

Fjärde generationen tar över ledningen i handskföretaget.

XXL riggade siffror för att kunna ange höga rabatter

Nelly söker ny logistiklösning

Så kan ett framtidslöfte se ut

Så sålde Björn Borg

Boozt förvärvar dansk apputvecklare

Här stänger H&M

Här öppnar Newbie härnäst

Miljömärkt på mässan

Jobb & Karriär
Från Silva till Arbesko

Butik för Brothers i konkurs

Butiksnytt
Då öppnar Jeansbolagets nästa butik

Stockmann underpresterar och byter vd

Se alla Företagens egna nyheter

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.113