23948sdkhjf

Digitalt först under modeveckan

| Av Christina Bild | Tipsa redaktionen

HABIT PÅ COPENHAGEN FASHION WEEK: På torsdagskvällen avslutades visningsdagarna i Köpenhamn med ett av Danmarks just nu hetaste namn.

Torsdagsfinalen stod Rotate By Birger Christensen för. Den partybetonade, hypade klänningskollektionen designas av danska modemångsysslarna Jeanette Madsen och Thora Valdimars, med 171 000 respektive 74 400 följare på Instagram.

Att anrika Birger Christensen valt att samarbeta med just dessa långbenta, solblekta gaseller är förstås en win-win-situation och något av en symbol för dagens modebransch. Digital first. Om dagspress, facktidningar och modemagasin tidigare åkte räkmacka in till front row får de numera tigga och be om en inbjudan, medan influencers och bloggare som ”bara” representerar sitt enmansföretag bjuds på resor och hotell med motprestation att de gör sitt vanliga jobb; är snyggt klädda och låter sig fotograferas på gatan. En publik som sällan eller aldrig besöker mässorna och därmed bara ser en liten del av de varumärken som så småningom fyller butiker och webbshopar.

Med det starka trycket från sociala medier blir visningspubliken och de varumärken som visar på catwalken den bild av skandinaviskt mode som sprids över världen. En bild som ibland skevar rejält jämfört med vad som finns och faktiskt köps från tusentals kollektioner.

När Copenhagen Fashion Week summerar torsdagen i sitt nyhetsbrev listas sex länkar till rapportering om modeveckan. Tre av dessa fokuserar på publiken, inte på varumärkena: VOGUE UK - The Best Street Style From Copenhagen Fashion Week, Who What Wear - These 4 Brands Were Scandi-Girl Secrets-Until Now, Refinery 29 - The Best Street Style From Day Two Of Copenhagen Fashion Week. Habit lägger ingen värdering i fenomenet, bara konstaterar att förändring ligger i modets natur på alla plan.

Nu återstår en mässdag för CIFF och Revolver. I kommande nummer av Habit summerar vi veckans trender och snackar säljprognoser med ett antal varumärken. Förresten – du följer väl oss på vårt instagramkonto, habit.se?

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Premiär för nya Åhléns – från varuhus till marknadsplats

Lägger om affärsmodellen, hyr ut ytor och ska göra om fler varuhus i landet till lokala marknadsplatser.

Klassiska plagg med grafiska element

Duon med lång bakgrund i modebranschen ligger bakom nytt varumärke.

Minskad försäljning och ökad förlust för Lexington Company

Plus

Jeanskvintettens revansch

De brinner för det fysiska mötet i landets små- och mellanstora städer. För tre år sedan bröt de sig ur JC. Habit samlade de fem grundarna till Jeansbolaget – kedjan som har seglat upp som nummer ett bland denimaktörerna efter JC-kraschen.

Butiksnytt
Ellos öppnar outlet

Maxjenny till Mood

Nyhetsbrev

Jobb & Karriär
MQ rekryterar ny design- och inköpschef från Weekday

Arkiv

Butiksnytt
Blank the Hub till Skövde

Platser kvar till Habit Modebranschens Dag

Temat i år är branschrevansch.

Butiksnytt
Nu öppnar Denim & Friends

Trio ligger bakom ny fysisk butikssatsning som får premiär på torsdagen. I slutet av september ska kedjan omfatta fem butiker.

Plus

Vårens primörer

INKÖP VÅR/SOMMAR 2020: Habits Christina Bild och Linnea Öst tecknar säsongens mest stilsäkra damtrender.

Ja till budet på Kappahl

Budkommittén enig: Mellby Gårds erbjudande är skäligt.

Butiksnytt
Loewe öppnar på NK

Vad Robyn bar

Valde svenskt modemärke under helgens konsert i Stockholm.

Nya frimärken ska spegla svensk modeexport

Jobb & Karriär
Från H&M till Gant

Jobb & Karriär
NK med ny marknadschef

Tillträder i november och kommer närmast från Kasthall.

5 tips för att lyfta upplevelsen vid provrummen

Rodebjer får ny vd i höst

Lämnar Acne Studios för Rodebjer.

Så sålde New Wave

Jobb & Karriär
De går till Nilson group

Nytt nordiskt sportbutikssamarbete när Gresvig byter skylt

H&M-butik i ny stass

Syateljé, utvalt sortiment, nytt inredningskoncept och uthyrning av plagg blir nyheter i H&M:s omgjorda butik vid Sergels torg som öppnar i höst.

Jobb & Karriär
Generationsskifte hos Hestra

Fjärde generationen tar över ledningen i handskföretaget.

XXL riggade siffror för att kunna ange höga rabatter

Nelly söker ny logistiklösning

Så kan ett framtidslöfte se ut

Så sålde Björn Borg

Boozt förvärvar dansk apputvecklare

Här stänger H&M

Här öppnar Newbie härnäst

Miljömärkt på mässan

Jobb & Karriär
Från Silva till Arbesko

Butik för Brothers i konkurs

Butiksnytt
Då öppnar Jeansbolagets nästa butik

Stockmann underpresterar och byter vd

Se alla Företagens egna nyheter

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.122